2024/05/04

Degalų akcizas transporto įmones veja iš Lietuvos

Jau lyg ir įprasta tapo išgirsti, kad mūsų šalies gyventojai pigesnio maisto ar degalų vyksta į kaimynines šalis. Pavasarį laikraštyje rašėme apie maisto produktų ir buitinių prekių pirkimo vajų Lenkijoje.

Didelis kainų svyravimas degalų rinkoje labai stipriai pakeitė kuro prekybos apyvartą. Ne išimtis ir mūsų rajonas.

Brangiausias kuras Europoje

Prognozės, kad benzino litras gali pabrangti iki keturių litų, atrodo visai pagrįstos. Degalinių savininkai tvirtinimu, pagrindinė kuro brangimo priežastis – labai didelis degalų akcizas.

Lietuvoje degalų akcizai buvo didinami dvejus metus iš eilės.

Pagal šiuo metu galiojančius Europos Sąjungos (ES) reikalavimus, akcizo mokesčio minimumas nuo 2010 metų šalims narėms bus 1 240 litų tūkstančiui litrų benzino, dyzelino – 1 140 litų.

Šiuo metu Lietuva yra pasiekusi dyzelino akcizo mokesčio minimumą, o benzino tarifas net 21 procentu viršija minimalų ES direktyvų nustatytą tarifą. Mažiausi degalų akcizai taikomi Lenkijoje. Ten benzino akcizas 1 000 litrų degalų yra 1 191 Lt, o dyzelino – 808 Lt. Net didžiausią ekonominę krizę iš visų ES narių išgyvenančioje Latvijoje kuras pigesnis negu pas mus. Latvijoje benzinas pigesnis 30, o dyzelinas 12 centų negu Lietuvoje.

Kuro pardavimas krito

UAB „Narjanta“ vadovas Bronislovas Domža sakė, kad jie dėl tokios kainų politikos prarado nemažai klientų, nes įmonės, kurių transportas vyksta į užsienį, kurą pilasi kitose valstybėse. „Ten kuras žymiai pigesnis, todėl jo piltis Lietuvoje neapsimoka, – sakė B. Domža. – Dabar liko tik vietiniai vartotojai, kurie nevažiuoja į užsienį, o transporto paslaugų įmonės kurą pilasi Lenkijoje, Olandijoje, Prancūzijoje, Rusijoje, Baltarusijoje“.

Pasak B. Domžos, kol kas naujienų, kad bus sumažintas degalų akcizas, nėra. Dėl tokios situacijos kenčia ne tik verslininkai, bet ir valstybės biudžetas. „Kažkodėl buvo galvojama, kad padidinus degalų akcizus, bus surinkta daugiau pinigų. Laikas parodė, kad taip neįvyko – paprasčiausiai sumažėjo apyvarta, o buvę didžiausi degalų pirkėjai dabar kurą perka užsienio valstybėse“, – dėstė savo nuomonę B. Domža.

UAB „Velseka“ pardavimų vadybininkas Eugenijus Stakė sakė, kad ir pas juos sumažėjo parduodamų degalų apyvarta. „Tie, kurie vyksta į užsienį, ten ir pilasi kurą – net didesnės talpos kuro bakus prisikabina, todėl mums konkuruoti dėl pigesnio kuro nėra jokių galimybių, – kalbėjo E. Stakė. – Manau, kad net ir sugrąžinus buvusius degalų akcizus sugrįžtų tik dalis klientų, nes tie, kurie vyksta į Rytų šalis ten ir pilsis“.

Skaičiuoti visi moka

Pasak UAB „Gilota“ direktoriaus Gintauto Mockaus, prieš degalų akcizo padidinimą, jo įmonė kiekvieną mėnesį Lietuvoje pirkdavo 30 tonų kuro, per metus tai sudarydavo per 300 tonų. Dabar visą kurą perka užsienyje, nes kainų skirtumas verčia tai daryti. Pilantis Lenkijoje kainos skirtumas akivaizdus – 43 centai lenkų naudai. Rusijoje jis dar pigesnis ir skirtumas siekia iki 1 lito. Jeigu įmonė kurą pirktų Lietuvoje, kiekvieną mėnesį tektų sumokėti 13 tūkstančių litų brangiau.

Plačiau skaitykite „Kupiškėnų mintyse“

——-
Autorius: Nida ŠULCIENĖ

Dalintis
Komentarų nėra

Sorry, the comment form is closed at this time.

Rekomenduojami video