Kalbantis su autobusų parko vairuotojais ir direktoriumi ne kartą nuskambėjo mintis, kad rajono Savivaldybė tiosiog laukte laukia tragedijos. Tik jai įvykus, bus karštligiškai ieškoma kaltų ir tik tada atsiras noro ir resursų daryti tai, ką padaryti reikėjo jau vakar.
Autobusų parko vairuotojus atviram pokalbiui paskatino “Minčių„ straipsnis, kuriame buvo cituojama rajono Tarybos narė, pasakojusi apie komišką situaciją, kai vairuotojas keleiviui nedavė bilieto, teisindamasis, kad bloga jo ar jo šeimos finansinė padėtis. Autoparko vairuotojai tai kategoriškai paneigė, įvardindami tą pasakymą visišku absurdu. Praėjusiame rajono Tarybos posėdyje buvo nutarta griežtai kontroliuoti, ar visiems keleiviams atiduodami bilietai. Ir prasidėjo…
Už žmogiškumą gręsia bauda
UAB “Kupiškio autobusų parkas„ į darbą priėmė vietinę kontrolierę ir pasamdė jai į pagalbą Šiauliuose registruotą firmą “Dorsimus„. Kontrolieriai nuoširdžiai ėmėsi darbo. Ir išaiškino. Pirmadienį epilepsija serganti moteris (jos ligos istoriją matėme) buvo apvogta. Neturėdama pinigų ji paprašė Kupiškio autobusų parko vairuotojo ją iš Panevėžio parvežti į Noriūnus (Kupiškio rajonas). Žinoma, vairuotojas negali vežti keleivio, kuris nesusimokėjo už kelionę. Tačiau, suprasdamas į labai keblią padėtį pakliuvusią moterį, vairuotojas surizikavo. Suveikė “buterbrodo principas„, kai suteptas sumuštinis visada krenta sviestu žemyn. Atsiradusi kontrolė surašė pažeidimo aktą ir dabar bus sprendžiama, kaip bausti žmogiškai pasielgusį vairuotoją.
Per gerą savaitę buvo rasti dar keli pažeidimai. Pavyzdžiui, vairuotojui buvo pateiktas studento pažymėjimas, kurio galiojimo laikas pasibaigęs. Data šiuose pažymėjimuose rašoma pakankamai smulkiu šriftu, todėl kitų autobusų parko vairuotojai turi specialų aparatėlį, kuriuo galima patikrinti šį studentišką dokumentą. Kupiškio autoparkas tokių aparatų neturi. Nepaisant to, kontrolės aktas surašytas, bus svarstoma, kokią baudą skirti vairuotojui.
Trečias pažeidimas buvo užfiksuotas netoli Panevėžio. Vairuotojo teigimu, nedidelis autobusiukas, toks pilna, kad net durys gerai neužsidarė, nesustojo stotelėje. O joje, pasirodo, stovėjo kontrolė. Panevėžyje autobusiuką blokavo. Vairuotoją pagavo kaip kokį vagį. Žodžiu, kontrolė dirbo uoliai.
Autoparko vairuotojai rimtai sunerimo tokiu kontrolierių aktyvumu. Jie sakė, kad labai sunku susekti, ar visi keleiviai įsigijo bilietus, ypač kai durys keleiviams yra ne prie vairuotojo, o autobuso viduryje. Juolab kad pasivažinėti zuikiu neatsisako ne tik paaugliai, bet ir brandaus amžiaus žmonės.
Vyrai aiškino, kad jų atlyginimas ir taip nėra didelis – tik 700 – 800 litų, o jeigu dar reikės mokėti kelių šimtų litų dydžio baudas, tai dirbti visai neapsimokės. Po keliarių metų tikrai teks ieškoti vairuotojų. Jau dabar čia dirba du pensininkai, o jaunesni taip pat žvalgosi, kur geriau parduoti savo įgūdžius.
Autoparkas be autobusų
Supažindindami su savo vos riedančiais kledarais, vairuotojai pasakojo, kad vidutinis jų amžius – 15 metų. Iki šiol važinėja dar 1975 metais pagamintas “Volvo„. Štai 1990 metų LAZ’as. Jo vairuotojas sakė, kad ne tik keleiviams, bet ir jam pačiam jau baisu važiuoti šia mašina, kažkada buvusia neblogu autobusu. Jis visas surūdijęs, vibruoja, yra visiškai nesandarus, todėl važiuojant vieškeliais vairuotojas per dulkių debesis nebemato savo autobuso gale sėdinčių keleivių. Galima įsivaizduoti, ką apie tokias komfortiškas keliones mano patys keleiviai.
Geriausiai to autobuso techninę būklę apibūdina tokia detalė – jam stovint staiga iššovė? langas. Gerai, kad toje vietoje nebuvo keleivio. Vairuotojai sakė, kad Savivaldybė, nesirūpindama autoparko atnaujinimu, tiesiog laukia tragedijos. Kai ji įvyks, tada visi šoks ieškoti kaltų. O nelaimės ilgai laukti neteks.
Vairuotojų nuomone, iš dabar parke esančių 15 autobusų verkiant reikėtų pakeisti bent pusę. Vyrai teigė, kad Utenos apskritis nupirko autobusus visiems savo autoparkams. Vadinasi, ten buvo rastos kažkokios galimybės.
Brangiai kainuojantis remontas
Kiekvienas iš mūsų, kuriam teko važinėti senu automobiliu, žino, kiek pinigų reikia sukišti į seną mašiną, o ji dėl to nė kiek nepajaunėja. Senų autobusų remontas taip pat labai brangus. Be to, parkas neturi kvalifikuotų remontininkų. Mašinas tvarko patys vairuotojai. Jei prireikia motoristo ar elektriko, juos prireikia samdyti. Tokiu būdu remontas dar pabrangsta. Saviems etatams įsteigti vėlgi trūksta pinigų.
Autoparko direktorius atkreipė dėmesį į tai, kad stinga ne tik pinigų, tiesiog Kupiškyje nėra kvalifikuotų specialistų. O už nedidelį atlyginimą iš kitur žmogaus neatsiviliosi.
Parką išlaiko vaikai ir pusantros bobutės
Bandėme pasidomėti, gal pats parkas gali nusipirkti vieną kitą autobusą. Vyrai tvirtino, kad parkas iš esmės ne pelno siekia, o teikia socialinę paslaugą. Dažnai autobusai veža tik mokinius ir pusantros bobutės. Vakarinių reisų autobusai būna beveik tušti. Už mokinių vežimą sumoka Savivaldybė ir mano, kad tai kažkokia dotacija. Tai yra tik užmokestis už atliktą paslaugą.
Absoliuti dauguma keleivių nemoka visos bilieto kainos, nes naudojasi įvairiomis lengvatomis pensininkams, invalidams, studentams ir t.t. Statistika teigia, kad vos 25 procentai keleivių moka visą kainą.Todėl kalbos, kad parkas pats atsinaujintų, tiesiog negali būti.
Žiemos keliu į nelaimę
Su jau aptartais senais kledarais pavojinga važinėti ir vasarą, o žiemą nelaimė tykoja kiekviename žingsnyje. Pasirodo, kaimo kelių niekas nebarsto. Maži autobusiukai slydinėdami keliukais kartais važiuoja veždami gerokai daugiau keleivių, nei numatyta jų charakteristikose. Vairuotojų nuomone, nelaimės ir čia ilgai laukti neteks. Gerai, kad dirba patyrę vairuotojai, puikiai susipažinę su neeilinėmis darbo sąlygomis. Jie mano, kad į tokį žiemos reisą išleidus naują žmogų, reiktų važiuoti ieškoti ir jo, ir keleivių.
Beveik visi autobusai prastai šildomi. Juose šiek tiek šilčiau pasidaro tik grįžus iš kelionės. Tokiu beveik nešildomu autobusu pradėjus važiuoti, tuoj pat apledėja lankai. Norėdami matyti kelią, vairuotojai priversti ir per speigus laikyti atidarytus langus. Reikia įsivaizduoti, kaip jie turi būti apsirengę.
Ką daryti?
UAB “Kupiškio autobusų parkas„ vienintelis akcininkas yra Kupiškio rajono savivaldybė. Darbuotojų teigimu, akcininkas visai nesirūpina savo bendrove. Niekas neateina susipažinti su realia padėtimi, pasikalbėti su čia dirbančiais žmonėmis. Vairuotojai sakė, jei meras senutėliu dulkinu autobusu pasikratytų rajono keliukais, tai gal suprastų, kad neužtenka konstatuoti, jog viskas brangu.
Anot vairuotojų, Kupiškio autoparkas yra pats prasčiausias Lietuvoje. Kitos savivaldybės randa išeičių, o Kupiškio – ne. Matyt, problema ne tik pinigai.
——-
Autorius: Gintaras JURGĖLAS