Vos kelios pramonės sritys turi neįkainojamą ir tiesiog milžinišką reikšmę visai žmonijai ir viena iš jų neabejotinai yra automobilių pramonė. Todėl, kai tiek daug žmonių savo gyvenimo negali įsivaizduoti be nuosavo automobilio, tampa labai įdomu apie automobilių rinką pateikti ir ne vieną įdomų bei daugeliui galbūt iki šiol dar niekuomet negirdėtą faktą.
Ir tiesą sakant, tikrai nereikėtų stebėtis, kad transporto priemonių rinka pasižymi tokia didžiule gausa įdomių faktų – juk tai šimtmečius skaičiuojančią istoriją turinti pasaulinė rinka, kuri reikšmingai pakeitė daugybės žmonių gyvenimus, suteikiant gerokai daugiau patogumo, komforto ir laisvės. Kartu su automobilių istorijos patikros platforma carVertical, apžvelkime ką gi mes iš tikrųjų žinome apie automobilizacijos istoriją?
Juodos spalvos automobiliai
2018 m. juodos spalvos automobiliai buvo parduodami geriausiai. Jie sudarė 22,3 % visų parduotų automobilių. Antrąją vietą su 19,3 % užėmė baltos spalvos automobiliai, o jiems iš paskos sekė pilki (17,6 %) ir sidabriniai (14,6 %) automobiliai.
54 valandos automobilių spūstyse
2019 m. buvo nustatyta, kad statistinis amerikietis, kuris automobiliu važiuoja į darbą, transporto priemonių spūstyse per metus praleidžia 54 papildomas valandas. „Papildomas laikas“ reiškia, kad papildomai tiek laiko yra praleidžiama keliaujant lėtesniu greičiu dėl susidariusių kamščių. O tai reiškia, kad apskritai žmonės keliaudami įvairiomis transporto priemonėmis kasmet keliuose praleidžia gerokai daugiau laiko. Tuo tarpu Los Andžele žmonės, kurie į darbą keliauja metro, vidutiniškai per metus eisme praleidžia 119 valandų.
Rolls-Royce kelyje
Rolls-Royce automobiliai yra gaminami ir keliais važinėja nuo XX a. pradžios ir jų populiarumas visiškai nesumažėjo. Be to, taip pat įrodyta, kad šie automobiliai yra ir labai patvarūs bei ilgaamžiai. Skaičiuojama, kad apytiksliai 75 % šios kompanijos pagamintų automobilių vis dar yra veikiantys.
Netrankykite automobilio durelių Šveicarijoje
Turbūt šis faktas jums iš pirmo žvilgsnio pasirodė labai neįprastas? Tačiau iš tikrųjų anksčiau viename Šveicarijos mieste buvo draudžiama garsiai ir smarkiai užtrenkti automobilio dureles. Ir tai buvo draudžiama daryti nuo 23 val. vakaro iki 6 val. ryto. Akivaizdu, kad šveicarai buvo labai susirūpinę savo gyventojų ramybe ir norėjo ją visais būdais išsaugoti.
Ford dominavo ankstyvojoje automobilių rinkoje
Ar žinojote, kad Ford Model T 1916 m. dominavo visoje transporto priemonių rinkoje? Tuo metu net 55 % visų pasaulyje buvusių automobilių buvo būtent Ford Model T! Kai šiandien keliais rieda tiek daug skirtingų transporto priemonių modelių, iš tikrųjų yra labai sunku įsivaizduoti, jog daugiau nei pusė automobilių būtų tokie patys.
Darbo vietų „generatorius“
Amerikoje automobilių pramonė yra sukūrusi 9,9 mln. darbo vietų arba apytiksliai 5,1 % privataus sektoriaus darbo vietų. Tuo tarpu Mičigane ir Ohajuje automobilių pramonėje dirba daugiausiai darbuotojų, lyginant su kitomis JAV valstijomis.
Pirmasis bilietas už greičio viršijimą
1896 m. sausio 28 d. Walter Arnold buvo sugautas vairuodamas savo automobilį net penkis kartus greičiau nei leistinas greičio limitas. Tai įvyko Anglijoje, Kento mieste. Šis žmogus vairavo net 12 km per valandą greičiu! Už šį nusikaltimą jam buvo skirta 1 šilingo dydžio piniginė bauda ir jis taip pat turėjo sumokėti papildus mokesčius. Ir darant šį nusikaltimą jis buvo pagautas policininko, kuris važiavo dviračiu!
Akys į kelią
Statistika rodo, kad autoįvykis paprastai įvyksta vidutiniškai per tris sekundes po to, kai vairuotojo dėmesys būna nukreipiamas nuo kelio. Tuo tarpu net iki 80 % visų autoįvykių yra susiję su vienokiu ar kitokiu vairuotojo dėmesio nukreipimu. Todėl visiškai suprantama, kodėl kiekvienas vairuotojas visuomet turėtų būti labai atidus ir akylai stebėti kelią.
Pirmasis autoįvykis
Pirmasis autoįvykis įvyko 1891 m. James Lambert vairavimo vieno cilindro benzininį automobilį su keleiviu. Tai įvyko Ohajo mieste. Fizinės traumos, kurias patyrė vairuotojas ir keleivis nebuvo ypatingai didelės, tačiau šis autoįvykis nulėmė tai, jog nuo to laiko pradėta gerokai daugiau dėmesio skirti vairuotojų saugumo įrangai automobiliuose.
Greitesnis variklio pakeitimas
Automobilių mechanikai, priklausę Didžiosios Britanijos kariuomenei, 1985 m. lapkričio 21 d. Ford Escort automobilyje variklį pakeitė vos per 42 sekundes. Penki britų mechanikai iš Portsmuto miesto Anglijoje praktikavosi išimti ir pakeisti variklį kasdien dvi savaites iš eilės.
Važiavimas dešine kelio puse
Statistika rodo, kad apytiksliai 65 % viso pasaulio vairuotojų renkasi važiuoti dešine kelio puse.
Tikimybė mirti autoįvykyje
Ar kada nors buvote pagalvoję apie tai, kokia yra tikimybė mirti automobilio avarijoje? Pasirodo, kad ji yra 1 iš 5000. Ir, žinoma, didelė dalis žmonių, kurie vairuotoja automobilius ar jais važiuoja kaip keleiviai, paprastai apie tai nesusimąsto ir to apskritai nesibaimina. Tuo tarpu labai paradoksalu tai, jog didžiulė dalis žmonių bijo skristi lėktuvu, nes mano, kad tokiu atveju jie gali žūti. Tačiau, laimei, statistika rodo, jog tikimybė žūti lėktuvo katastrofoje yra vos 1 iš 11 mln.
Kruizo kontrolės išradėjas buvo aklas
Turbūt daugelis iš jūsų, kurie vairuoja automobilius, neretai pasinaudoja kruizo kontrole. Tačiau ar kada nors buvote pagalvoję apie tai, kas tai išrado? Pasirodo, kad tai įvyko 1948 m. Mechanikos inžinierius Ralph Teetor, kuris regėjimą prarado būdamas 5 m., buvo įkvėptas tokios minties savo teisininko. Teetor sukūrė prietaisą, kuris naudojo magnetus ir spyruokles, jų pagalba kontroliuojant automobilio greitį.
4,8 mln. km
Long Ailendo gyventojas Irvin Gordon 1966 m. įsigijo Volvo P1800S ir nuolatos ja važinėjo. Mokytojas, kuris 2018 m. mirė sulaukęs 77 metų amžiaus, už savo įsigytą automobilį sumokėjo 4150 USD ir juo įveikė daugiau nei 4,8 mln. km. Tai pateko ir į Gineso rekordų knygą. Bėgant metams Gordon savo automobilio variklį perdarė du kartus, 857 kartus pakeitė variklio alyvą, pakeitė 30 paskirstymo diržų ir panaudojo 120 butelių pavarų dėžės skysčio.
Danijoje reikia patikrinti automobilio apačią
Turbūt jau buvote girdėję, kad Danijoje naujo automobilio įsigijimas jo naujajam savininkui dar atsieina ir 150 % mokesčių. Tačiau tai nėra įdomiausia. Įdomiausia tai, kad danams yra taikomas labai neįprastas reikalavimas – vairuotojas, kuris įsigyja naują automobilį, turi patikrinti po savo automobiliu, kad įsitikintų, jog ten nėra žmogaus – tiek gyvo, tiek ir mirusio. Nereikia nė sakyti, kad šis reikalavimas yra daugiau nei keistas.
Didžiausia bauda už greičio viršijimą
Turbūt iki šiol manėte, jog Lietuvoje baudos už greičio viršijimą yra pernelyg didelės? Jei taip, tuomet šis faktas yra skirtas kaip tik jums. Šveicarijoje 2010 m. švedas, kuris su savo Mercedes-Benz SLS AMG automobiliu važiavo 300 km per valandą greičiu, už dvigubą leistino greičio viršijimą gavo net 1,15 mln. USD dydžio baudą! Turbūt klausiate savęs, kodėl bauda buvo tokia didelė? Atsakymas yra paprastas – Šveicarijoje baudų už greičio viršijimą dydis yra tiesiogiai proporcingas žmogaus pajamoms.
Moteriškas GPS balsas
Šiandien GPS galima rasti bene bet kuriame naujame automobilyje. GPS jau seniai pavertė vairavimą kur kas patogesniu, tačiau ne kiekvienas GPS balsas patinka vairuotojams. Pavyzdžiui, BMW kompanija turėjo atšaukti GPS modelius Vokietijoje vien todėl, kad vairuotojai nebuvo patenkinti moterišku GPS balsu. Trumpiau tariant, nemaža dalis vairuotojų negalėjo susitaikyti su tuo, jog vairuojant jiems nurodinėdavo moteris.
Stacionarūs automobiliai
Šiomis dienomis kino pramonė yra sukūrusi ne vieną gerai žinomą filmą, kuriame yra matomi labai galingi lenktyniniai automobiliai, lekiantys neįtikėtinu greičiu, pvz., „Bullitt“ ar „Fast & Furious“. Tačiau ar žinojote, kad iš tikrųjų filmuojant tokius kino filmus vidutiniškai automobilis 95 % laiko praleidžia stovėdamas?
Įžymieji Audi žiedai
Automobilių logotipai yra vieni iš geriausiai žinomų ir dažniausiai matomų visame pasaulyje. Tuo tarpu Audi automobilių gamintojų žiedai yra vieni iš pačių žinomiausių. Keturi susikertantys Audi žiedai simbolizuoja Audi, Horch, DKW ir Wanderer.
Elektriniai automobiliai egzistuoja jau seniai
Elon Musk priklausanti „Tesla“ kompanija šiandien galima pačius populiariausius elektromobilius. Tačiau nemaža dalis žmonių iki šiol klaidingai mano, jog elektriniai automobiliai yra didelė naujovė ir jie yra būdingi tik moderniesiems laikams, visiškai pamiršdami apie faktą, jog XX a. pradžioje elektriniai automobiliai, kaip ir garais varomi automobiliai, buvo gerokai populiaresni už dujomis varomis automobilius. 1900 m. net 38 % visų automobilių buvo elektriniai. Elektromobiliai buvo labai tylūs ir į aplinką neišmesdavo jokių teršalų, kurie kenkia aplinkai. Thomas Edison tikėjo, kad elektriniai automobiliai yra transporto priemonių ateitis, todėl bandė sukurti geresnę elektriniam automobiliui skirtą bateriją. Tuo tarpu Ferdinand Porsche, kuris įkūrė visiems puikiai žinomą automobilių kompaniją, pirmąjį pasaulyje hibridinį automobilį sukūrė 1901 m.
Mechaninė ir automatinė pavarų dėžė
Statistika rodo, kad vos 18 % amerikiečių vairuotojų renkasi mechaninę pavarų dėžę ir vos 5 % JAV parduodamų automobilių būna su mechanine pavarų dėže. Tai reiškia, kad net ir norintys išmokti vairuoti su mechanine pavarų dėže, neretai susiduria su pakankamai dideliais sunkumais – vien dėl tokių automobilių trūkumo. Tuo tarpu šiandien daugelis vairuotojų renkasi automatinę pavarų dėžę vien todėl, kad jie nenori susidurti su sunkumais transporto priemonių spūstyse, kurios yra labai dažnos. Trumpiau tariant, automatinė pavarų dėžė tokiais atvejais suteikia daugiau patogumo.
14 Ferrari automobilių per dieną
Kai kas nors įsigyja Ferrari automobilį, jie akimirksniu prisijungia prie labai išskirtinio klubo. Kadangi šių automobilių gamintojai visuomet labai didžiulį dėmesį skiria detalėms, Ferrari gamintojai per dieną pagamina ne daugiau kaip 14 automobilių. Turbūt kai kuriems iš jūsų atrodo, kad ir 14 automobilių yra pakankamai didelis skaičius? Tačiau palyginimui 2014 m. per dieną Toyota automobilių būdavo pagaminama 13 400! Taigi, ar vis dar manote, jog Ferrari pagaminamų automobilių skaičius yra pakankamai didelis?
Norvegija pirmauja
Norvegija yra tarp labiausiai aplinką tausojančių šalių visame pasaulyje ir tai taip pat labai tiesiogiai bei akivaizdžiai atsispindi norvegų transporto priemonių pasirinkime. Statistika rodo, kad pusė visų naujų Norvegijoje parduodamų automobilių yra elektriniai arba hibridai. Be abejo, tai yra labai sveikintina ir pagirtina. Norvegų pavyzdžiu neabejotinai turėtų pasekti ir kitos šalys – tame tarpe ir Lietuva. Tačiau kita vertus, suprantama, jog kol kas nemaža dalis vairuotojų už elektromobilių vairo nėra linkę persėsti dėl jų vis dar didelės kainos.
Šaltinis: https://thefactfile.org/car-facts/2/
UAB „Potissimus“, asociatyvi Pixabay nuotrauka
Užs. Nr.1019