Spalio 3-8 d. Paryžiuje vyko aÅ¡tuntasis tarptautinis Muzikos prasmÄ—s kongresas (8th International Congress on Musical Signification, ICMS8), pavadintas “Gestai, formos, reikÅ¡miniai procesai muzikoje ir menų sÄ…ryÅ¡io semiotikaâ€. Jį organizavo Sorbonos ir Helsinkio universitetai, Tarptautinis semiotikos institutas Imatroje (Suomija). Tarp organizatorių buvo Paryžiaus IV ir VIII, StrasbÅ«ro, Provanso universitetai, Suomijos kultÅ«ros institutas Paryžiuje, Suomijos ambasada PrancÅ«zijoje. Kongrese praneÅ¡imus skaitÄ— daugiau kaip pusantro Å¡imto dalyvių beveik iÅ¡ viso pasaulio: Europos, Å iaurÄ—s ir Pietų Amerikos, Azijos. Be tradicinių muzikologinių temų – teoriniai muzikos aspektai, analizÄ—, semantika, recepcija, atlikimo menas – buvo sudarytos kelios sekcijos tautinių muzikos kultÅ«rų analizei. Tai Lotynų Amerikos, lenkų, lietuvių sekcijos. LietuviÅ¡kos muzikos sekcija vadinosi “Lietuvių kultÅ«ros apmÄ…stymai: nuo ÄŒiurlionio iki Greimoâ€. ÄŒia praneÅ¡imus skaitÄ— Å¡ių eiluÄių autorius ("Simetrija ÄŒiurlionio kÅ«ryboje"), muzikologÄ— Lina NavickaitÄ— ("Interpretuojant BethovenÄ…: lietuviÅ¡ka tradicija"), prof. Eero Tarasti ("Sibeliusas, Nietzsche ir ÄŒiurlionis: tarpmeniniai kompozitoriai"). Prof. Rimtautas Karolis KaÅ¡ponis pateikÄ— stendinį praneÅ¡imÄ…-ekspozicijÄ… “Algirdo Greimo vaikystÄ—â€. Tai buvo naujiena savo pateikimo forma. Pasibaigus kongresui, ekspozicija visam mÄ—nesiui buvo perkelta į unikalius pasaulyje “Mokslo apie žmogų rÅ«mus†(Maison des Sciences de l’Homme) Raspail bulvare, netoli d’Orse muziejaus, kuriame 2001 m. buvo surengta retrospektyvinÄ— M. K. ÄŒiurlionio darbų paroda.
Å ių eiluÄių autorius kartu su prof. R. KaÅ¡poniu dalyvavo paskutiniuose dviejuose Muzikos prasmÄ—s kongresuose (Imatra - 2001 ir Paryžius - 2004), o Å¡iame kongrese talkino ruoÅ¡iant ekspozicijÄ…. Prof. R. KaÅ¡ponis dalijasi mintimis apie ekspozicijos prasmÄ™.
Kaip gimė mintis ruošti studiją apie Algirdo Juliaus Greimo vaikystę?
2001 m. Muzikos prasmės kongrese Imatroje (Suomija) pokalbiuose su Greimo mokiniais prof. Eero Tarasti (Helsinkio universitetas), prof. Costin Miereanu (Sorbonos universitetas) paminėjau, kad esu baigęs Kupiškio gimnaziją, kurioje mokėsi Greimas ir kurioje mokytojavo mūsų tėvai. Jie pasiūlė paanalizuoti Greimo gyvenimo periodą Kupiškyje. Gyvenimas kartais padiktuoja nelauktų dalykų. Nebuvo pagrindo atsisakyti, nes tą aplinką, kurioje augo Greimas, sąlyginai pažįstu – mus skiria tik 15 metų tarpas.
Kokie buvo šaltiniai ruošiant studiją?
Visų pirma KupiÅ¡kio gimnazijos lietuvių kalbos ir literatÅ«ros mokytoja Felicija JakutytÄ—, Greimo vaikystÄ—s draugÄ— ir mano tÄ—vo didelÄ— biÄiulÄ—. PraÄ—jusiais metais Å¡ventÄ—me jos 90-Ä…jį gimtadienį. Pas JakuÄius, greta gimnazijos, gyveno Greimų Å¡eima. Daug medžiagos radau asmeniniuose archyvuose, ypaÄ Greimo dukterÄ—Äios Daivos KviklienÄ—s asmeniniame archyve, Lietuvos centriniame valstybiniame archyve, Lietuvos valstybÄ—s istorijos archyve. ReikÅ¡mingas Å¡altinis buvo Greimo knyga “IÅ¡ arti ir iÅ¡ toli†(Vilnius: Vaga, 1991), kuriÄ… sudarÄ—, įvadus ir žodynÄ—lį paraÅ¡Ä— Saulius Žukas.
Ar teko savo gyvenime susipažinti su ekspozicijomis, ištisai skirtomis įžymių žmonių vaikystei?
Ne, neteko. Paprastai biografijose vaikystei skiriamas nedidelis dÄ—mesys, o kartais apie jÄ… visiÅ¡kai nekalbama. TodÄ—l privalÄ—jau elgtis apdairiai kuriant savÄ…jį modelį. Sausio mÄ—nesį skaiÄiau praneÅ¡imus-paskaitas apie Greimo vaikystÄ™ Helsinkio universitete, tarptautiniame semiotikų seminare, kuriame ir nutarÄ—me kongresui Paryžiuje rengti stendinį praneÅ¡imÄ…-ekspozicijÄ… prancÅ«zų ir lietuvių kalbomis. ParuoÅ¡us ekspozicijÄ… iÅ¡ pradžių ji buvo eksponuota Druskininkuose M. K. ÄŒiurlionio studijų savaitÄ—s metu, po to – Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. IÅ¡ viso vaikystÄ—s analizÄ—s problema bus aktuali visada, ji daug prisidÄ—s sprendžiant vaikų auklÄ—jimo klausimus, kurie yra amžini.
Koks buvo studijos pagrindinis tikslas?
Pagrindinis tikslas – intelektualiųjų ir estetinių ženklų genezÄ— Greimo biografijoje. Kitaip tariant – pasaulinio garso filosofo gabumų kilmÄ—. Å ios pagrindinÄ—s problemos sunkumų nebijojau, nes esu iÅ¡klausÄ™s per 10000 vaikų, kuriems reikÄ—jo nustatyti muzikinius ir drauge bendruosius duomenis, atrenkant juos į ypaÄ gabių vaikų NacionalinÄ™ M. K. ÄŒiurlionio menų mokyklÄ…, kitas muzikos mokyklas. Kitas svarbus gabumų suvokimo Å¡altinis pedagoginiame procese man buvo sÄ…lytis su tokiomis ryÅ¡kiomis individualybÄ—mis, kaip antai: Petras Bingelis, Raimundas Katilius, Emanuelis Krasauskas, Gediminas Kviklys, MÅ«za RubackytÄ—, Donatas Å vitra, Borisas Traubas, BirutÄ— VainiÅ«naitÄ—. Dauguma iÅ¡ jų priklauso dabartinei profesÅ«rai. Nors kažkada kažkÄ… jiems dÄ—sÄiau, taÄiau Å¡iandien man atrodo, kad aÅ¡ iÅ¡ jų daugiau iÅ¡mokau, negu jie iÅ¡ manÄ™s. Bent jau gabumų kilmÄ—s ir jų vystymo aspektu.
Taip, labai reikÅ¡mingos. Jų mintys man neleido nukrypti į klystkelius, nepagrįstus apibendrinimus. Pasitikrinau savo požiÅ«rį į gabumų genezÄ™. Bendrauti su Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Anatomijos, histologijos ir antropologijos katedros profesoriumi Gintautu ÄŒesniu, Biotechnologijos instituto genetiku, genų inžinerijos specialistu habilituotu daktaru KÄ™stuÄiu Sasnausku buvo tiesiog labai įdomu ir prasminga. Nustatant Greimo metus iÅ¡ fotografijų, rÄ—miausi esanÄiais užraÅ¡ais. TaÄiau norint patikrinti tikslumÄ…, reikÄ—s ir kriminalistikos specialistų pagalbos. Žmogaus gabumų genezÄ—s klausimai sudÄ—tingi ir neretai tenka konstatuoti tik prielaidas. Pavyzdžiui, lingvistas ir psichoterapeutas, Mokslo apie žmogų rÅ«mų vadovas prof. Ivan Darrault-Harris man pasakojo, kad jo senelis iÅ¡ dalies yra kilÄ™s iÅ¡ indÄ—nų, o profesoriaus sÅ«nus – PrancÅ«zijos Å¡audymo iÅ¡ lanko Äempionas. Prisiminsime, kad tradicinis indÄ—nų ginklas – lankas su strÄ—lÄ—mis. GalbÅ«t Å¡io Äempiono gabumų kilmÄ™ galÄ—tume įžvelgti prosenelių tradicijose. TaÄiau netenka abejoti, kad gabumų kilmÄ—s pagrindas – aplinkos poveikio turinys.
Išeitų, kad, studijuojant gabumų genezę, geriausių rezultatų galima pasiekti turint keletą specialybių. Kek Jūs turite specialybių?
Su pritempimu – septynias: pedagogas, muzikologas, choro dirigentas, kompozitorius, semiotikas, ekonomistas, karininkas. Kartais mano kolegos, daugiausia iš “siaurų†specialistų tarpo, taip ir negali sau išsiaiškinti, kokia mano specialybė.
Kokia ekspozicijos struktÅ«ra ir apimtis? Nors esu susipažinÄ™s, taÄiau norÄ—Äiau iÅ¡girsti JÅ«sų akcentus.
EkspozicijÄ… sudaro 17 stendų (91x61 cm), padengtų nedūžtamu stiklu. Jie pakabinami. Stenduose atspindimi Greimo asmenybÄ—s bendrieji bruožai, jo ir S. Žuko knyga “Lietuva Pabaltijyâ€, KupiÅ¡kio kraÅ¡tas, Greimo artimųjų gyvenimo bruožai. Greimo vaikystÄ—s aptarimui yra skirti septyni stendai. Parodoje pateikiama Greimų genealogija, yra iki 100 nuotraukų, schemų, žemÄ—lapių, įžymiųjų mÄ…stytojų sentencijų.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.