Ne vienas savo verslÄ… pradÄ—jÄ™s žmogus turi ambicijų užkariauti pasaulį ir tapti stambiausia bei vartotojų labiausiai vertinama konkreÄios srities įmone. TaÄiau vieniems Å¡ie planai žlunga dÄ—l skubÄ—jimo plÄ—stis, kitiems prieÅ¡ingai – dÄ—l delsimo. Tad kada tikslingiausia planuoti smulkaus verslo plÄ—trÄ…?
„Verslo plėtojimas be klaidų praktiškai neįmanomas“
VšĮ „Versli Lietuva“ specialistė Rokiškio rajone Ina Smalinskienė (nuotr.) konsultuoja jaunuosius verslininkus klausimais, susijusiais su verslo steigimu ir plėtra.
Pasak pašnekovės, mūsų rajone dažniau steigiami smulkesni verslai, o stambiųjų – reta, tad verslo plėtros mažai: „Vos vienas kitas ryžtasi kurti didesnį verslą ir ieško programų ar paramų verslo plėtrai. Smulkiajame versle dažniausiai dirba patys steigėjai ir net nesamdo darbuotojų. Jie užsiima viena veikla, pavyzdžiui, automobilių remontu ar statybos darbais. Dirba išsipirkę verslo liudijimą ir dažniausiai apie plėtrą negalvoja. Norintiesiems imtis verslo siūlau neskubėti steigti įmonių, o padirbėti turint verslo liudijimą: mat nepavykus, įmones likviduoti daug sunkiau nei tiesiog nebepirkti verslo liudijimo.“
Anot specialistÄ—s, kiekvieno verslo plÄ—tojimas skiriasi, taÄiau bet kokiu atveju prieÅ¡ plÄ—sdamasis verslininkas turi iÅ¡analizuoti rinkÄ…. „Galvojant apie veiklos iÅ¡plÄ—timÄ…, reikia nuodugniai iÅ¡tirti rinkÄ…, iÅ¡siaiÅ¡kinti, ar numatyta paslauga reikalinga, koks bus jos pateikimas klientui. Nereikia pulti aklai. Tai – pagrindinis dalykas. Kartais tik atrodo, jog plÄ—stis nÄ—ra sunku, bet kai pradeda, bÅ«na visko. Reikia gerai apmÄ…styti rinkodarÄ…. Svarbiausia pagalvoti, ar tokiame mažame mieste kaip RokiÅ¡kis paslauga bus paklausi. Be to, kiekvienai plÄ—trai reikia turÄ—ti dalį savų lėšų. Net siekiant paramos plÄ—stis per įvairius Europos SÄ…jungos finansuojamus projektus, Å¡imtaprocentinio apmokÄ—jimo tikÄ—tis negalima, dažniausiai reikia 40–50 proc. savo indÄ—lio. SÄ—kmÄ— priklauso nuo savininko ir jo darbuotojų, o verslo plÄ—tojimas be klaidų praktiÅ¡kai neįmanomas“, – teigÄ— I. SmalinskienÄ—.
Laikas plÄ—stis ateina savaime
Parduotuvės „Jorina“ savininkė Jolita Daunienė drabužiais prekiauja ne tik parduotuvėje, bet ir turguje. Pavasarį verslininkė atidarė dar vieną prekyvietę, kurioje prekiauja avalyne, rankinėmis.
„PanaÅ¡iÄ… parduotuvÄ™ buvom atidarÄ™ ir anksÄiau, tik ne tokioje patogioje vietoje. TodÄ—l atsiradus galimybei perkÄ—liau jÄ… į palankesnÄ™ vietÄ…. Ilgai apie tai negalvojau, tiesiog judÄ—jau toliau. Neklysta tik tie, kurie nedirba. Ar sÄ—kmingas Å¡is sprendimas, dar sunku pasakyti, nes antrajai parduotuvei dar nÄ—ra nÄ— metų. PleÄiantis didelių sunkumų nepatyriau, nes tai ne nauja įmonÄ—, o ta pati parduotuvÄ—. Gal bÅ«tų buvÄ™ sunkiau, jei bÅ«tų pirmoji, kai nežinai nei kur kreiptis, nei nuo ko pradÄ—ti. O dabar viskas aiÅ¡ku. Sunkumų daugiau kyla dÄ—l paÄios prekybos, nes mano prekÄ—s – sezoninÄ—s, o mÅ«sų kraÅ¡te labai nenuspÄ—jami orai“, – dÄ—stÄ— verslininkÄ—.
Anot J. Daunienės, kitam patarti dėl verslo plėtros gana sunku, nes kiekvienas sprendžia individualiai pagal situaciją: „Labai sunku patarinėti, nes laikas, kada pradedi svarstyti – plėstis ar ne – ateina savaime. Bent jau man taip buvo. Tiesiog dirbdamas matai, ar verta kažką daryti, galvoti į priekį, ar geriau stovėti vietoje. Verslas toks dalykas, kai negali būti konsultantų, nes kiekvienas sprendžia pats: vienam gal sekasi ir jis nebijo, imasi, veikia, o kitas gal daugiau svarsto, dvejoja ir... pavėluoja.“
PleÄiasi po pusmeÄio veiklos
Pamažu pleÄiasi ir miesto centre pavasarį atidaryta mÄ—sa bei mÄ—sos gaminiais prekiaujanti parduotuvÄ— „Ilnada“.
Individualiosios įmonÄ—s vadovÄ— Alvyda KuolienÄ— (nuotr.) sakÄ— kartu su kolegÄ—mis nusprendusios įsirengti mÄ—sos rÅ«kyklÄ…: „Tai bus įprasta nedidelÄ— rÅ«kykla, kokios anksÄiau bÅ«davo kaimuose. Dideliam rÅ«kymo cechui įrengti neturime lėšų, o ir poreikio nÄ—ra. Dirbdamos parduotuvÄ—je pastebÄ—jome, kad rÅ«kytų gaminių paklausa tarp rokiÅ¡kÄ—nų didesnÄ—, todÄ—l nusprendÄ—me, kad bÅ«tų pravartu turÄ—ti rÅ«kyklÄ…, žinoma, legaliÄ….
Kada geriausia plėstis? Tai priklauso nuo daugelio dalykų. Tikriausiai reikia išlaukti palankaus laiko. Kai atidarėme parduotuvę, mes irgi nežinojome, kaip mums seksis, kiek turėsime pirkėjų.“
Anot A. KuolienÄ—s, rÅ«kyklos įrengimo darbai jau pradÄ—ti, taÄiau plÄ—trai nesinaudojama jokia parama. „ViskÄ… darome savomis lÄ—Å¡omis: visi pinigÄ—liai sukaupti iÅ¡ uždarbio. KodÄ—l nesikreipÄ—me paramos? Abejoju, ar dÄ—l tokios mažos rÅ«kyklos įrengimo galima pretenduoti į kokiÄ… paramÄ… ir jÄ… gauti. O dÄ—l klaidų... Iki Å¡iol sunkumų nebuvo, neteko dÄ—l nieko gailÄ—tis“, – teigÄ— paÅ¡nekovÄ—.
„Gimtojo...“ paklausta apie antros parduotuvės atidarymą mieste, verslininkė atsakė: „Kol kas apie tai negalvojame. Rokiškis nėra toks didelis, kad jaustume poreikį atidaryti dar vieną parduotuvę kitoje miesto vietoje.“ Europiniams projektams tik laiką gaišo
Rokiškyje įsikūrusi įmonė „Snetlauža“ veiklą pradėjo nuo darbo įrankių nuomos, o dabar klientams jau siūlo automobilių serviso ir švarinimo paslaugas.
Ä®monÄ—s direktorius Richardas Laužadis (nuotr.) pasakojo, kad plÄ—sti teikiamų paslaugų spektrÄ… sugalvojo bÄ—gant laikui: „Pirmiausia pradÄ—jome teikti įrankių nuomos paslaugas. Nors ir Å¡i paslauga atsirado... ne nuo įrankių pirkimo, o nuo patikimo ir darbÅ¡taus žmogaus suradimo. PlÄ—sti veiklos sritis skatino ne tai, kad RokiÅ¡kyje kažko trÅ«ko, o tai, kad tame pastate, kuriame įsikÅ«rÄ—me, buvo laisvos vietos. Ä®takos servisui atsirasti turÄ—jo ir tai, kad sutikome žmogų, kuris puikiai atlieka automobilių remonto darbus. Laikui bÄ—gant pagalvojome, kad, be minÄ—tų paslaugų, rokiÅ¡kÄ—nams galÄ—tume pasiÅ«lyti ir automobilių valymo. Dirbdamas matai, kur dar gali iÅ¡siplÄ—sti, tad servise Ä—mÄ—me tvarkyti purkÅ¡tukus bei teikti elektriko paslaugas. Augo ir valymo darbų poreikis – žmonÄ—s teiraudavosi, ar neiÅ¡valytume jų kilimų, todÄ—l pradÄ—jome važinÄ—ti į namus. Viskas vyko palaipsniui, savaime. Kai kÅ«rÄ—me įmonÄ™, konkreÄių vizijų, kÄ… ir po ko darysime, tikrai neturÄ—jome. NesidomÄ—jau, kiek mieste konkurentų, neanalizavau rinkos ir poreikio, nes, bet kokiu atveju, jei turi gerÄ… darbuotojÄ…, darbų visada atsiras.“
Verslininkas tikino, jog visus plÄ—tros planus įgyvendina savomis lÄ—Å¡omis. „Jokios valstybinÄ—s institucijos to daryti nepadeda. Net, pasakyÄiau, kenkia, organizuodamos įvairius patikrinimus ir kraudamos ant peÄių mokesÄius. Kokias klaidas padarÄ—me plÄ—sdamiesi? Didžiausia ta, kad mÄ—ginome praÅ¡yti pagalbos raÅ¡ydami įvairius projektus Europos SÄ…jungos paramai gauti. TikÄ—jomÄ—s pagalbos, taÄiau nieko nepasiekÄ—me, tik sugaiÅ¡ome laikÄ…. Mano patarimas pradedantiesiems bÅ«tų toks: plÄ—sti verslÄ… patiems, iÅ¡ savų, uždirbtų lėšų. NeieÅ¡koti jokios pagalbos, nes užkraus procentus, mokesÄius ir „suvalgys“ tÄ… mažą įmonÄ™... O jei turi galvÄ… ant peÄių, pats planuoji ir savarankiÅ¡kai viskÄ… darai, klaidų nelabai ir padarysi. Protingai dirbant tikrai pavyksta susitaupyti plÄ—trai, juk vyksta darbas, gauni pajamas. Svarbiausia – nebijoti daug dirbti“, – dÄ—stÄ— R. Laužadis ir patikino dÄ—l verslo plÄ—tros konsultacijų ar patarimų niekur nesikreipÄ™s. Laikas – pinigai
Ne vienerius metus sÄ—kmingai veikianÄios ir plÄ—trÄ… vykdanÄios UAB „Daivida“ generalinis direktorius Vidmantas Kanopa (nuotr.) turi kÄ… patarti jauniems verslininkams: pirmiausia viskÄ… gerai pasverti, taÄiau neuždelsti.
„MÅ«sų įmonÄ— taip pat vykdo plÄ—trÄ…, tad galiu pasakyti, jog tai visada reikalauja didesnių sÄ…naudų. Galvojant apie plÄ—timÄ…si, pirmiausia verslininkas turi bÅ«ti tam pasiruoÅ¡Ä™s ekonomiÅ¡kai. Reikia viskÄ… labai gerai apgalvoti, pasiskaiÄiuoti. Jei planuojama plÄ—trai iÅ¡skirti, sakykim, 5 tÅ«kst., bÅ«tinai reikalingi 2 ar 3 tÅ«kst. nenumatytiems dalykams. O jų tikrai atsiras, nors ir kaip gerai bÅ«tum viskÄ… apgalvojÄ™s. Taigi geriau nerizikuoti ir sukaupti sumÄ… ne tik numatytiems darbams. Yra nemažai atvejų, kai verslininkai „pridegė“ bÅ«tent pradÄ—jÄ™ plÄ—trÄ…, nes tai pareikalavo didesnių investicijų, o gauti jų greitai nebuvo galimybÄ—s.
Palankus laikas plėstis? Pats verslininkas tai turi jausti. Žinoma, labai ilgai laukti nereikia, nes belaukdamas gali pavėluoti: atsiras konkurentai, o gal ir tavo prekė ar paslauga nebebus tokia nauja bei reikalinga rinkai. Kalbant apie verslo ar įmonės plėtrą labai tinka posakis: laikas – pinigai“, – jauniesiems verslininkams patarė generalinis direktorius V. Kanopa.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.