2024 m. lapkričio 22 d., penktadienis |
Reklama | Prenumerata | Naujienos | Archyvas
|
Naujienos Kroštas brungiausias Informacija Įkainiai |
STASIUI KYTRAI €“ 80
Inžinierius technologijos mokslų daktaras Stasys Kytra. Nuotrauka iÅ¡ KupiÅ¡kÄ—nų enciklopedijos, II, V., 2012 S. Kytra 1964–1967 m. studijavo neakivaizdinÄ—je aspirantÅ«roje prie Lietuvos mokslų akademijos (LMA). 1969 m. apgynÄ— technikos mokslų daktaro disertacijÄ… „Videomagnetofono su diagonaliu raÅ¡ymo metodu juostos traukimo mechanizmo dinamikos klausimai“, 1981 m. suteiktas docento mokslinis vardas. KÄ—lÄ— kvalifikacijÄ… Maskvos energetikos institute (1984 m.), Gabrovo ir Sofijos aukÅ¡tosiose mokyklose (Bulgarija,1990 m.), Deisterio (Vokietija) energijos ir aplinkos centre (1994 m.). Nuo 1958 iki 1960 m. dirbo KPI inžinieriumi, 1960 m. – Radioelektronikos mokslinio tyrimo instituto vyr. inžinieriumi-energetiku, 1960–1966 m. – LMA energetikos ir elektromechanikos instituto konstravimo biuro vyr. inžinieriumi-virÅ¡ininko pavaduotoju. 1966–2002 m. – Kauno technologijos universiteto vyr. mokslinis bendradarbis, mokslinÄ—s grupÄ—s vadovas, mokslinÄ—s laboratorijos vadovas, vyr. dÄ—stytojas, docentas. KupiÅ¡kÄ—nų enciklopedijoje raÅ¡oma, kad S. Kytra paskelbÄ— per 150 mokslinių publikacijų: straipsnių, konferencijų praneÅ¡imų, mokslinių tiriamųjų darbų ataskaitų, mokymo metodinių priemonių. Tarp publikacijų – 32 pripažinti iÅ¡radimai. S. Kytra – vadovÄ—lio aukÅ¡tesniosioms mokykloms „Elektros energetiniai įrenginiai ir instaliacija“ redaktorius (2001 m.), knygos „Energijos vartojimo pramonÄ—s įmonÄ—se audito vadovas“ bendraautoris (2004 m.). 2006 m. S. Kytra iÅ¡leido pirmÄ…jį Lietuvoje Å¡ios srities vadovÄ—lį aukÅ¡tosioms mokykloms „Atsinaujinantys energijos Å¡altiniai“, kuris 2008 m. buvo įvertintas Å vietimo ir mokslo ministerijos premija. Leidinio pratarmÄ—je autorius raÅ¡o, kad Å¡io darbo tikslas – „ne tik paruoÅ¡ti bendrÄ…jį vadovÄ—lį aukÅ¡tosioms mokykloms, bet ir pateikti, kiek tai įmanoma, bÅ«tinas žinias energijos politikos kÅ«rÄ—jams ir Å¡ios srities specialistams“. VadovÄ—lyje aptariamos Å¡ios temos: energijos vaidmuo visuomenÄ—je, saulÄ—s energija, vÄ—jo energija, mažosios hidroelektrinÄ—s, bioenergija ir geoterminÄ— energija. S. Kytros sukurti ir eksponuoti parodose mokslinių tyrimų prietaisai buvo pažymÄ—ti bronzos bei sidabro medaliais (Liaudies Å«kio pasiekimų parodoje 1971 ir 1975 m.), tarptautinÄ—s pramonÄ—s parodos Kopenhagoje 1-ojo laipsnio diplomu 1982 m. „Žvelgdami į praeitį, kartais užduodame sau klausimÄ…, kas nulÄ—mÄ— ar paskatino vienokį ar kitokį sprendimÄ… ar pasirinkimÄ…. Mano pasirinkimas pasukti mokslinio darbo kryptimi susiklostÄ— lyg ir savaime. Beje, sovietiniais metais tai buvo bene vienintelÄ— sritis, kur, ir nebÅ«damas nei komjaunuoliu, nei kompartijos nariu, bet turÄ—damas mokslinius laipsnius, galÄ—jai turÄ—ti didesnes galimybes rinktis darbÄ… savo nuožiÅ«ra“, – raÅ¡o S. Kytra savo parengtoje kolektyvinÄ—s kÅ«rybos prisiminimų knygelÄ—je „XIV laida KupiÅ¡kio vidurinÄ—s mokyklos 1953 m. laidos abiturientai apie save ir laikmetį“, iÅ¡leistoje 2009 m. Å i knygelÄ— atsirado perskaiÄius KupiÅ¡kio vidurinÄ—s mokyklos internetinÄ™ istorijÄ…, kur, pasak S. Kytros, „pokario metų sovietinÄ—s okupacijos apraÅ¡ymas teužpildytas bene tik vieninteliu sakiniu: „Dar daug ko nežinome apie šį istorijos tarpsnį.“ Tai ir paskatino to laikmeÄio amžininkus pažvelgti į pokarį – istorinÄ—s atminties naikinimo ir perkÅ«rimo metus – per savo požiÅ«rio prizmÄ™. Tarp santÅ«rių, kartais ir labai skaudžių XIV laidos abiturientų prisiminimų eiluÄių skaitytojai nesunkiai gali įžvelgti ir istorinį kontekstÄ…. S. Kytra, prisimindamas mokyklinius metus, Å¡ioje knygelÄ—je trumpai apraÅ¡o ir gimtÄ…jį Vilniaus kaimÄ…. PlaÄiau Vilniaus kaimo ir gretimo Narbutų kaimo istorijÄ… S. Kytra iÅ¡dÄ—stÄ— III knygoje „Keliai veda KupiÅ¡kin“. ÄŒia raÅ¡oma: „Kaimas neatsirado savaime, kaip, beje, ne savaime ir iÅ¡tuÅ¡tÄ—jo. Visa tai nulÄ—mÄ— istorinÄ—s aplinkybÄ—s... Vilnius kaimo, kaip atskiros bendruomenÄ—s ir administracinio vieneto, atsiradimo metais reikÄ—tų laikyti 1867 m., kai carinÄ—s valdžios, neatlaikiusios visuotinio liaudies spaudimo, liustracijos komisija suformavo VirbaliÅ¡kių valsÄiaus VirbaliÅ¡kių valstybinio dvaro kaimų valstieÄiams skirtinių iÅ¡perkamųjų žemių planus.“ Vilniaus kaimas iÅ¡nyko XX a. 8 deÅ¡imtmetyje. S. Kytros paraÅ¡yta gimtinÄ—s istorija pasakoja: „Kaimo naikinimo procesas buvo vykdomas nuosekliai ir planingai. Galima iÅ¡skirti 3 to proceso etapus, atitinkanÄius „klasių kovos“ ir socializmo kÅ«rimo teorijÄ…... Pirmasis etapas – tuojau po įvykdytos okupacijos buvo paskelbta proletariato, vadovaujamo komunistų partijos, pergalÄ— ir jo diktatÅ«ros įvedimas. Pastarosios tikslas buvo kova prieÅ¡ „buržuaziją“, siekiant iÅ¡ jos atimti privaÄiÄ… nuosavybÄ™ ir jÄ… suvisuomeninti, o jÄ… paÄiÄ… sunaikinti kaip visuomenÄ—s klasÄ™... Antrasis etapas – valstieÄių prievartinis sukolÅ«kinimas, atimant ir suvisuomeninant žemÄ™, Å«kinius pastatus, Å«kio inventorių, arklius ir kitus gyvulius. Vilniaus kaimo priverstinÄ— kolektyvizacija buvo įvykdyta 1949 m. žiemÄ… per vienÄ… dienÄ…. Visi kaimo vyrai buvo ginkluotų organizatorių suvaryti į vienÄ… trobÄ…, uždaryti ir neiÅ¡leidžiami tol, kol nepasiraÅ¡ys pareiÅ¡kimo priimti į kolÅ«kį... TreÄiasis ir lemiamas kaimų naikinimo etapas – tai jau kolektyvizuotų gyventojų iÅ¡kÄ—limas iÅ¡ vienkiemių į kolÅ«kines gyvenvietes ir vienkiemių nugriovimas. Å is etapas buvo pradÄ—tas 8 deÅ¡imtmetyje ir baigtas iki jo pabaigos. Suprantama, kad kaime nugriovus visas vienkiemių sodybas, jeigu Äia nebuvo numatyta kolÅ«kio gyvenvietÄ—, kaimas visiÅ¡kai iÅ¡tuÅ¡tÄ—davo... Buvusio gražaus ir pasiturinÄio kaimo sodybų vietoje liko pliki kolÅ«kiniai arimai su kur ne kur likusiais vieniÅ¡ais sodybvietÄ—se augusiais ąžuolais...“ Kartu su iÅ¡nykusiu kaimu negrįžtamai prarasta ir didžiulÄ— vertybÄ— – kaimo žmonių bendravimo kultÅ«ra ir tradicijos. „ŽmonÄ—s visuomet ateidavo vieni kitiems į talkÄ…, jeigu reikÄ—jo gelbÄ—ti kaimyno derlių nuo nepalankių gamtos sÄ…lygų, gelbÄ—ti kaimyno turtÄ… nuo gaisro ar kitaip kaip padÄ—ti kaimynui, iÅ¡tiktam bÄ—dos ar nelaimÄ—s. ŽmonÄ—s kviesdavosi kaimynus į sveÄius ne tik didžiųjų įvykių, tokių kaip vestuvÄ—s, krikÅ¡tynos, laidotuvÄ—s, progomis, bet rengdavo ir parapijos atlaidų pokermaÅ¡ius, rudens javų kÅ«limo talkas, gegužines mojavas. Buvo paprotys pažymÄ—ti kaimynų vardadienius, namo duris papuoÅ¡iant ąžuolų vainiku. Kaimynai bendraudavo ir be kokių nors ypatingų priežasÄių – tiesiog susitikdavo pasiÅ¡nekÄ—ti, kartu padainuoti, pasidalinti dienos įspÅ«džiais, aptarti pasaulinių naujienų ar papolitikuoti“, – prisimena S. Kytra.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas. |
Skalsu kalbos Savaitės klausimas |
Vardadieniai CilÄ—, Cecilioja, Cecilijus, Cecilius, Cilas, CilÄ—, DargintÄ—, Laimutis, Steikintas, Suvaidas, SuvaidÄ—, Suvainas, SuvainÄ—. |
|
Jūs esate 9 080 338 šios svetainės lankytojas |
Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.
|
|
UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89. Elektroninis paštas: [email protected] |