Kupiškėnų mintys

2024 m. lapkričio 25 d., pirmadienis

Reklama   |   Prenumerata   |   Naujienos   |   Archyvas

 

 Ieškoti

Kroštas brungiausias
Informacija
Įkainiai
 

Vėrinys

NUPYNė POVILUI ZULONUI VAINIKą Iš KALBOS, DAINų IR PAPROčIų

BanguolÄ— ALEKNIENÄ–

2012−10−27

Komentarai2    Paruošti spausdinimui      Nusiųsk šio straipsnio nuorodą draugui

Praėjusį šeštadienį, spalio 20 d., Kupiškio etnografijos muziejuje surengta mokslinė konferencija „Oi tu tu tu strazdėli“ ir folkloro kolektyvo „Kupkėmis“ etnografinis vaidinimas „Vesėlios anoj šaly“ kultūros centre vainikavo renginių ciklą, skirtą režisieriaus Povilo Zulono 100-osioms gimimo metinėms.

Konferencijos įžanga buvo Skapiškio kultūros namų teatro „Stebulė“ ir vaikų bei jaunimo teatro studijos „Ku-Kū“ spektaklis „Pasakoja kupiškėnai“, parengtas pagal P. Zulono atsiminimus. Pasak šio spektaklio režisierės Vitos Vadoklytės, kol kas vaidinimo kalba literatūrinė, tokia, kaip buvo pateikti P. Zulono atsiminimai 1980 m. išleistoje to paties pavadinimo knygoje. Tarmių metais (2013 m.) su šiuo spektakliu jie ketina apkeliauti Lietuvą. Todėl jis bus perkurtas tarmiškai.
Po spektaklio svečiai iš Klaipėdos universiteto (KU) per moksliškumo prizmę pažvelgė į kūrybinį P. Zulono palikimą, kiek jo veikla buvo ir tebėra reikšminga mūsų kultūrai.

Vestuvinio sodo simbolika

KU Humanitarinių mokslų fakulteto dekano, prof. dr. Rimanto Balsio pranešimo tema buvo „Senovinės kupiškėnų vestuvės“: pamiršti ir atgyjantys simboliai“. Lektorius pasidžiaugė, kad jam teko laimė jaunystėje pamatyti šį spektaklį maždaug 1982 m. Pasak jo, nėra statistikos, kokį indėlį į bendrąjį mūsų kultūros sluoksnį įnešė šis kolektyvas. Sunku pasakyti, kiek vestuvinių sodų sumeistrauta, kiek piršlio testamentų priskaityta po šio spektaklio buvo visoje Lietuvoje. Kiti visa tai nuo jų kopijavo.
„Senovinėse kupiškėnų vestuvėse“ gausu simbolių, ženklų, slypinčių už konkrečių daiktų - vestuvinio sodo, duonkubilio, karvojaus, kraičio skrynios ir kitų.
Plačiau profesorius aptarė vestuvinio sodo simboliką. Šis vestuvių atributas nuo seno būdingas įvairių tautų atstovams. Anot jo, iki 19 a. pabaigos vestuviniai sodai - buvo iš žolynų daromi ir puošiami obuoliais bei kitais vaisiais, javų varpomis arba dirbiniais iš šiaudelių. Jie savotiški gyvybės medžio analogai. Žaluma yra siejama su gyvybe, jaunyste. Tad vestuvinis sodas - tai ir nuotakos, ir jaunystės, ir vaisingumo, ir susivienijimo, ir gausos simbolis.

19 a. pab.-20 a. pr. atsirado šiaudiniai vestuviniai sodai. Vestuvės paprastai buvo rengiamos rudenį, todėl šiaudus imta naudoti vestuviniams sodams. Jie traktuotini kaip žaliuojančio medžio analogas, nes javai irgi buvo žali. Tai darnumo, tęstinumo, vaisingumo ženklas.
Šiuo metu kupiškėnų šiaudiniai vestuviniai sodai žinomi visoje Lietuvoje. Jie yra išlikę kaip tautodailės elementas. Klaipėdos universiteto studentai lituanistai, etnologai mokomi juos pinti.

Vestuvėse daugiausia dainų

KU Humanitarinių mokslų fakulteto dėstytoja, doc. dr. Lina Petrošienė apžvelgė muzikinį folklorą „Senovinėse kupiškėnų vestuvėse“. Lektorė apgailestavo, kad nėra girdėjusi autentiškai šio spektaklio. Savo tyrinėjimus atliko klausydama garso ir vaizdo įrašų. Ji aptarė vinilinėse plokštelėse įgarsintą spektaklio versiją.
„Senovinėse kupiškėnų vestuvėse“ vyrauja dainos, rateliai, yra per 10 jaunosios raudų, 10 instrumentinės muzikos kūrinių.
Dainuojamos daugiabalsės dainos. Jos priskirtinos vėlyvojo homofoninio stiliaus dainoms. Nėra nė vienos sutartinės, nors jos buvo šiam kraštui būdingos. „Oi tu tu tu strazdėli“, pasak lektorės, viena iš ryškiausių spektaklio dainų, išlaikiusių geriausias etnografines tradicijas. Jaunoji, Konstancija Jugulienė, meistriškai atliko jaunosios verkavimus, tikėtina, kad pagal autentiškas tradicijas.

L. Petrošienė atkreipė dėmesį į tai, kad visgi juntama, jog prie muzikinės spektaklio dalies šiek yra prisidėjusi ir chorvedžio ranka (chorvedys Vladas Zinkevičius bendravo su šiuo kolektyvu), yra minimalios muzikinio folkloro stilizacijos, tuo metu labai madingos, pėdsakų.

Anot lektorės, instrumentinė muzika spektaklyje nėra ryškiai perteikta. Vyrauja vestuviniai maršai, griežiamas vienas kitas šokis. Armonika pritariama tik vienai dainai.
L. Petrošienė pabrėžė, kad P. Zulono režisuotos „Senovinės kupiškėnų vestuvės“ davė toną kultūros, ypač etninės, raidai. Povilas Mataitis ir kitų folkloro kolektyvų vadovai ją vystė.

Plačiau skaitykite "Kupiškėnų mintyse"


Skaityti komentarus (2)

 

Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
 

 

Vardas:  (nebūtinas)
El. paštas:  (nebūtinas)
Komentarai:

Šį lauką palikite neužpildytą:

 

 Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.

 

Savaitės klausimas

Ar pritariate, kad tėvai būtų skatinami eiti tėvystės atostogų?

 
 
 
 

 

Vardadieniai

GermilÄ—, Jaumantas JaumantÄ—, Katarina, KatrÄ—, Katryna, KotrÄ—, Kotryna, Santautas, SantautÄ—, Sanvyda, Sanvydas, SanvydÄ—, TrynÄ—.

Naujienos: Visos naujienos  |  Aktualijos  |  Gamta ir mes  |  Sveikata  |  Vėrinys  |  Nuomonės  |  KupiÅ¡kio kraÅ¡to kaimų istorijos  |  Rezervuota jaunimui  |  PAMIRÅ TI NEGALIMA PRISIMINTI
KroÅ¡tas brungiausias: KupiÅ¡kėnų kertala
Informacija: Skelbimai  |  Atsiliepimai  |  Redakcija
Ä®kainiai: Prenumerata  |  Reklama
Archyvas: Amatų gijos  |  AukÅ¡taičių kraÅ¡tas  |  Bendruomenė  |  Kamara  |  Iš ESmės  |  PožiÅ«ris  |  Sugrįžimai  |  Ulyčia  |  Amžių sandÅ«roje  |  „Pasikalbosykim“  |  Laiko raÅ¡tas  |  Gyvenimo ratas  |  Savi tarp kupiÅ¡kėnų  |  Å ėlsmas  |  Talalojus  |  Pasikalbosykim  |  MÅ«sų Å¾monas  |  Likimai  |  Horizontai  |  Propagandos anatomija  |  Pabėgėliai  |  PilietiÅ¡kumas  |  Kas mus saugo?

Jūs esate

9 087 507

šios svetainės lankytojas


Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.

 

UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis

Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89.

Elektroninis paštas: [email protected]