Praėjusį šeštadienį, spalio 20 d., Kupiškio etnografijos muziejuje surengta mokslinė konferencija „Oi tu tu tu strazdėli“ ir folkloro kolektyvo „Kupkėmis“ etnografinis vaidinimas „Vesėlios anoj šaly“ kultūros centre vainikavo renginių ciklą, skirtą režisieriaus Povilo Zulono 100-osioms gimimo metinėms.
Konferencijos įžanga buvo SkapiÅ¡kio kultÅ«ros namų teatro „Stebulė“ ir vaikų bei jaunimo teatro studijos „Ku-Kū“ spektaklis „Pasakoja kupiÅ¡kÄ—nai“, parengtas pagal P. Zulono atsiminimus. Pasak Å¡io spektaklio režisierÄ—s Vitos VadoklytÄ—s, kol kas vaidinimo kalba literatÅ«rinÄ—, tokia, kaip buvo pateikti P. Zulono atsiminimai 1980 m. iÅ¡leistoje to paties pavadinimo knygoje. Tarmių metais (2013 m.) su Å¡iuo spektakliu jie ketina apkeliauti LietuvÄ…. TodÄ—l jis bus perkurtas tarmiÅ¡kai. Po spektaklio sveÄiai iÅ¡ KlaipÄ—dos universiteto (KU) per moksliÅ¡kumo prizmÄ™ pažvelgÄ— į kÅ«rybinį P. Zulono palikimÄ…, kiek jo veikla buvo ir tebÄ—ra reikÅ¡minga mÅ«sų kultÅ«rai.
Vestuvinio sodo simbolika
KU Humanitarinių mokslų fakulteto dekano, prof. dr. Rimanto Balsio praneÅ¡imo tema buvo „SenovinÄ—s kupiÅ¡kÄ—nų vestuvÄ—s“: pamirÅ¡ti ir atgyjantys simboliai“. Lektorius pasidžiaugÄ—, kad jam teko laimÄ— jaunystÄ—je pamatyti šį spektaklį maždaug 1982 m. Pasak jo, nÄ—ra statistikos, kokį indÄ—lį į bendrÄ…jį mÅ«sų kultÅ«ros sluoksnį įneÅ¡Ä— Å¡is kolektyvas. Sunku pasakyti, kiek vestuvinių sodų sumeistrauta, kiek pirÅ¡lio testamentų priskaityta po Å¡io spektaklio buvo visoje Lietuvoje. Kiti visa tai nuo jų kopijavo. „SenovinÄ—se kupiÅ¡kÄ—nų vestuvÄ—se“ gausu simbolių, ženklų, slypinÄių už konkreÄių daiktų - vestuvinio sodo, duonkubilio, karvojaus, kraiÄio skrynios ir kitų. PlaÄiau profesorius aptarÄ— vestuvinio sodo simbolikÄ…. Å is vestuvių atributas nuo seno bÅ«dingas įvairių tautų atstovams. Anot jo, iki 19 a. pabaigos vestuviniai sodai - buvo iÅ¡ žolynų daromi ir puoÅ¡iami obuoliais bei kitais vaisiais, javų varpomis arba dirbiniais iÅ¡ Å¡iaudelių. Jie savotiÅ¡ki gyvybÄ—s medžio analogai. Žaluma yra siejama su gyvybe, jaunyste. Tad vestuvinis sodas - tai ir nuotakos, ir jaunystÄ—s, ir vaisingumo, ir susivienijimo, ir gausos simbolis.
19 a. pab.-20 a. pr. atsirado Å¡iaudiniai vestuviniai sodai. VestuvÄ—s paprastai buvo rengiamos rudenį, todÄ—l Å¡iaudus imta naudoti vestuviniams sodams. Jie traktuotini kaip žaliuojanÄio medžio analogas, nes javai irgi buvo žali. Tai darnumo, tÄ™stinumo, vaisingumo ženklas. Å iuo metu kupiÅ¡kÄ—nų Å¡iaudiniai vestuviniai sodai žinomi visoje Lietuvoje. Jie yra iÅ¡likÄ™ kaip tautodailÄ—s elementas. KlaipÄ—dos universiteto studentai lituanistai, etnologai mokomi juos pinti.
Vestuvėse daugiausia dainų
KU Humanitarinių mokslų fakulteto dėstytoja, doc. dr. Lina Petrošienė apžvelgė muzikinį folklorą „Senovinėse kupiškėnų vestuvėse“. Lektorė apgailestavo, kad nėra girdėjusi autentiškai šio spektaklio. Savo tyrinėjimus atliko klausydama garso ir vaizdo įrašų. Ji aptarė vinilinėse plokštelėse įgarsintą spektaklio versiją. „Senovinėse kupiškėnų vestuvėse“ vyrauja dainos, rateliai, yra per 10 jaunosios raudų, 10 instrumentinės muzikos kūrinių. Dainuojamos daugiabalsės dainos. Jos priskirtinos vėlyvojo homofoninio stiliaus dainoms. Nėra nė vienos sutartinės, nors jos buvo šiam kraštui būdingos. „Oi tu tu tu strazdėli“, pasak lektorės, viena iš ryškiausių spektaklio dainų, išlaikiusių geriausias etnografines tradicijas. Jaunoji, Konstancija Jugulienė, meistriškai atliko jaunosios verkavimus, tikėtina, kad pagal autentiškas tradicijas.
L. PetroÅ¡ienÄ— atkreipÄ— dÄ—mesį į tai, kad visgi juntama, jog prie muzikinÄ—s spektaklio dalies Å¡iek yra prisidÄ—jusi ir chorvedžio ranka (chorvedys Vladas ZinkeviÄius bendravo su Å¡iuo kolektyvu), yra minimalios muzikinio folkloro stilizacijos, tuo metu labai madingos, pÄ—dsakų.
Anot lektorÄ—s, instrumentinÄ— muzika spektaklyje nÄ—ra ryÅ¡kiai perteikta. Vyrauja vestuviniai marÅ¡ai, griežiamas vienas kitas Å¡okis. Armonika pritariama tik vienai dainai. L. PetroÅ¡ienÄ— pabrėžė, kad P. Zulono režisuotos „SenovinÄ—s kupiÅ¡kÄ—nų vestuvÄ—s“ davÄ— tonÄ… kultÅ«ros, ypaÄ etninÄ—s, raidai. Povilas Mataitis ir kitų folkloro kolektyvų vadovai jÄ… vystÄ—.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.