Kasmet it viesulas atūžianti egzaminų virtinė į savo pinkles įsuka ir abiturientus, ir jų tėvelius, ir studentus. Išsinarplioti - ne juokai, juolab kad bene kiekvienais metais tas viesulas transformuojasi su savimi atnešdamas nenumatytų situacijų virtinę. Štai abiturientai, šiemet tapę bandomaisiais naujos reformos triušiais, suka galvas, ar gaus studijų krepšelį, ką darys negavę jo, ar kaip reikės grąžinti paskolą valstybei. O ar Lietuvoje studijų kokybės ir kainos santykis atitinka vienas kitą?
Ne vieno jaunuolio galvoje sukirba mintis apie studijas užsienyje, nes mokslas Lietuvoje - vargiai pasiteisinanti investicija. KodÄ—l? Atsakymų yra gausybÄ—: nei abiturientai, nei studentai, nei Å¡alies aukÅ¡tosios mokyklos ilgÄ… laikÄ… nežinojo priÄ—mimo ir tolesnių studijų taisyklių, nes reforma buvo daroma pernelyg paskubomis ir palikta spragų, kurios daugelio netenkina. Žygiuojame toliau - spalio mÄ—nesį paskelbtame "Time Higher Education - QS" pasaulio universitetų reitinge pirmÄ… kartÄ… iÅ¡vydome ir Vilniaus universiteto pavadinimÄ… (VU). Žinoma, smagu, kad nors VU yra tarp 600 geriausių viso pasaulio aukÅ¡tųjų mokyklų, taÄiau jis vis dÄ—lto priklauso grupei nuo 501 iki 600 vietos. Dar daugiau, naujausias tendencijas atskleidusio DemokratinÄ—s politikos instituto užsakymu atlikto tyrimo duomenys rodo, kad tie studentai, kurie yra patenkinti savo pasirinktomis studijomis, jų kokybÄ™ yra linkÄ™ vertinti tik vidutiniais balais.
Studijų kokybÄ—s ir įmokų už jas optimaliausias derinys ir yra akstinas simpatizuoti užsienio aukÅ¡tosioms mokykloms. Tokios paÄios nuomonÄ—s yra ir KupiÅ¡kio Lauryno Stuokos-GuceviÄiaus gimnazijos abiturientas Giedrius Matuzas, kuris yra nusiteikÄ™s rinktis studijas užsienyje vien dÄ—l prastos jų kokybÄ—s Lietuvoje. Pasak jo, gyvenime reikia iÅ¡sikelti aukÅ¡tÄ… kartelÄ™, norint pasiekti daug ir nebÅ«ti vidutinybe. Užsienio aukÅ¡tosios mokyklos kaip tik ir atveria platesnes duris bei suteikia daugiau žinių.
Giedriaus idÄ—jÄ… itin palaiko ne tik jo tÄ—veliai, bet ir draugai. Ne vienas iÅ¡ jų studijavo ar Å¡iuo metu gilina žinias užsienyje ir savo teigiamais atsiliepimais įkvÄ—pÄ— Giedrių pamÄ…styti apie perspektyvesnes studijas kitose Å¡alyse. Abiturientas sakÄ— dÄ—mesį atkreipÄ™s į Didžiosios Britanijos, Vokietijos ir Danijos aukÅ¡tÄ…sias mokyklas. Nesuklysti ir teisingai pasirinkti jis dar turįs metus. Per šį laiko tarpÄ… vaikinas gilins užsienio kalbÄ…, iÅ¡sirinks konkreÄiÄ… aukÅ¡tÄ…jÄ… mokyklÄ… bei laikys užsienio kalbos testÄ…, kuris yra bÅ«tinas, norint studijuoti kitoje Å¡alyje. O Å¡iemet, kaip ir visi abiturientai, jis laiko brandos egzaminus ir, kad metai nepralÄ—ktų veltui, studijuos Lietuvoje.
Giedrius pastebÄ—jo, jog paskolų Ä—mimo ir grąžinimo sistema užsienyje studentams žymiai priimtinesnÄ— nei mÅ«sų Å¡alyje. Pasak jo, kol baigÄ™s studijas neuždirbi tam tikro minimalaus nustatyto užmokesÄio, paskolos grąžinti nereikia. O didžiajai daliai studentų yra suteikiamos stipendijos.
Laura Lasinskaitė, kremtanti socialinės pedagogikos mokslus Vilniaus kolegijoje, turėjo galimybę praktiškai išbandyti užsienio aukštųjų mokyklų privalumus. Ši kupiškietė, prieš trejus metus baigusi Kupiškio Povilo Matulionio vidurinę mokyklą, pagal Erasmus mainų programą 2007 metų pavasario semestrą praleido Suomijoje. Mergina pasakojo, kad bene pusę metų trukusios studijos jai davė nepaprastai daug patirties bei naujų įspūdžių. Ji neslėpė, jog tai, ką patyrė toli gražu neprilygo studijoms Lietuvoje. Anot Lauros, dėstytojų mokymo stilius ir tai, kaip bei kokią jie pateikia medžiagą, yra žymiai aukštesnės kokybės nei mūsų šalyje. Studentei patiko, jog Suomijoje dėstytojai yra orientuoti į praktinę pusę, o Vilniuje jos studijos apsiribodavo dažnai beprasmiu teorijos "kalimu".
Mergina sakė, jog, pabaigus socialinę pedagogiką, Lietuvoje darbo perspektyvos menkos, o užsienyje ji tikrai galėtų save realizuoti. Apmaudu, bet analogiška situacija Lietuvoje yra ir su daugeliu kitų mokomųjų dalykų. Vadinasi, investuojame pinigus į diplomą kaip į popierėlį, o jau turėdami jį savo rankose, nežinome, ar rasime darbo pagal savo specialybę. Dažnai pristingama ir praktinės patirties, be kurios potencialūs darbdaviai jaunimui užtrenkia duris prieš nosį.
L. Lasinskaitė pridūrė, jog po tokios praktikos grįžusi į Lietuvą norėjo vėl vykti atgal į Suomiją, kur studijuoti buvo įdomu ir naudinga. Todėl ji jau po metų, vėl pasinaudojusi Vilniaus kolegijos suteikta galimybe, visą vasarą atliko praktiką Suomijos vaikų darželyje. Gero paragavęs, negali sustoti.
Gal laikas pagalvoti apie investicijas į studijų kokybę, kurios Lietuvoje pasigedęs jaunimas randa ją užsienio aukštosiose mokyklose? "Juk žmogui nepakanka kaupti žinias, reikia mokėti iš jų gauti palūkanas." - J. V. Gėtė.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.