Kupiškėnų mintys

2024 m. lapkričio 25 d., pirmadienis

Reklama   |   Prenumerata   |   Naujienos   |   Archyvas

 

 Ieškoti

Kroštas brungiausias
Informacija
Įkainiai
 

Vėrinys

IÅ¡EITI IÅ¡ DYKUMOS

Gaila MATULYTÄ–

2004−07−24

Komentarai0    Paruošti spausdinimui      Nusiųsk šio straipsnio nuorodą draugui

Dar niekada nebuvau dykumoje. Mažai kas buvo, tačiau kiekvienas iš mūsų turime savitą jos vaizdą: svilinanti saulė balzganame danguje, karštas smėlis, supuolęs į kauburėlius, flegmatiškos kupranugarių vilkstinės, tarp įkaitusių akmenų vikriai vinguriuojantys driežiukai. Ir būtinai oazės, jų gaivinanti žaluma. Ir būtinai laisvės bei absoliučios vienatvės pojūtis.
O dykuma mūsų širdyse? Kai šaukia gyvybės vandens trokštantis dvasingumas, kai jausmai vos bepakelia sausrą, kai vieną dieną supranti: tuščia mano širdis, kaip ir tuščias mano gyvenimas.
Kelionei į dykumą reikia gerai pasiruošti. Kaip ir bet kuriam kitam žygiui į pavojingus kalnus ar audringą jūrą. Reikia daug vidinės tvirtybės, reikia drąsos ir tikėjimo. Šita kelionė niekada neprilygs turizmo firmų siūlomiems malonumams, kuomet tavimi bus visapusiškai pasirūpinta, bus pažadėta gera kompanija, maloni aplinka ir nepamirštamos pramogos – išbandyti, kur yra žmogiško komforto ir troškimo užvaldyti šiandieninį malonumų pasaulį riba. Kelias per dykumą – bene didžiausias žmogaus išbandymas. Ir ne visada paisoma tavo valios – šalia buitinių rūpesčių, nuolatinės rungtynių atmosferos – kas pirmas, stipresnis, turtingesnis – be gailesčio esi išmetamas į dvasinę dykumą, į vidinį nerimą, į baimę, kad lietus negreit palaistys po kojomis suskeldėjusią žemę.
Tokiais momentais dažnai pajuntame begalinę vienatvę – aplinkiniai žmonės nemėgsta kančios. Žodžiai bejėgiai paguosti ir patarti, nedrąsus užuojautos žvilgsnis priverčia nepatogiai jaustis. Nutolsta bičiuliai, kurie buvo ištikimi sėkmės ir nerūpestingo juoko akimirkomis. Susigūžia ir prityla artimiausi žmonės. Dykumą reikia pereiti vienam.
Tuomet tyloje klausi savęs apie užnugary pasilikusio gyvenimo kokybę ir prasmingumą, pasitikrini savo vertybes, kurios jų tau pasirodo reikalingiausios tavo liūdesio ir kentėjimo laikotarpiu, iš naujo įvertini draugystę, tačiau neteisi ir nieko nereikalauji iš tų, kurie tąkart gyvena kitur ir kitaip. Be žodžių kalbiesi su savimi, savo sąžine, keli klausimus ir savyje ieškai atsakymų. O negailestinga saulė slopina paskutinius keliaujančiojo stiprybės lašelius, netikėjimo smėlis smiltimis užberia akis, nemeilės sau ir pasauliui vėjas džiovina kadaise puikybe pertekusį savąjį “aš”.
Daug kas turbūt pastebėjo, kaip kančioje nuvertėja kasdieninės problemos, nublanksta konfliktų reikšmingumas, laikinas susierzinimas. Rodos, kiek piktų žodžių išlieta, kad apgintum savo tiesą, kad išsiteisintum, kad įrodytum savo pranašumą prieš labai brangintą asmenį. Tačiau užtenka nutolti, suvokti, jog to žmogaus tu daugiau nebesutiksi, tuomet įvertini, ką praradai. Parimęs tyliai skaičiuoji, kiek kartų neištarta “myliu” ar “atleisk”. O po keleto kelionės mėnesių, kai beviltiškai tolsti nuo artimo bičiulio, jau klausi savęs, koks buvo jo žvilgsnis, koks balsas, kur jis pats šiandien yra? Kol supranti, kad kiekvienas išsiskyrimas, kelionė tuščiais delnais per dvasinę dykumą, išmoko gyventi dabartimi. Gyvenimas yra dabar – kartojo daugelis filosofų ir šitaip jautė nedaug knygų puslapių sklaidę mūsų išmintingieji senoliai. Svarbu išgyventi šiandieną, ištverti alpų šios akimirkos troškulį. Troškulį gilesnių jausmų, prasmingesnio rytojaus.
Dykumos vienatvėje – kai nusigręžia buvę pažįstami, kai prarandi mylimą, kai nebesušildo artimo draugo žvilgsnis – suvoki, kad turi beprotiškai daug laiko. Niekas į jį neapeliuoja, niekas neatseks tavo užpustomomis pėdomis jo pagrobti, kaip anksčiau dažnai nutikdavo, sakydamas: “Duok man dalį savo laiko. Klausykis manęs. Kalbėk man.” Pavargsti nuo bendravimo, nuo nesibaigiančių rūpesčių, nuo padalinto dėmesio.
Arba priešingai – būna, norisi visą save atiduoti tam, nuo kurio skiria tūkstančiai mylių. Pasičiumpi šiuolaikinio pasaulio žaisliuką, surenki numerį ir bejėgiškai supranti: tu man esi tik dviejų minučių laikotarpis. Tik balsas. Keli žodžiai, įkainoti auksinėmis abonento monetomis. Kokie tai turi būti žodžiai? – klausi savęs. Kad kai tik galėsiu, įveikusi atstumą nemokamai tau atiduosiu visą savo gyvenimą?..
Ir kaip čia taip! Vienatvės tema vėl atveda iki meilės. “Banalu, kad net amžina,” - pasakytų eseistas Sigitas Parulskis, tiek daug kalbėjęs apie vienišumą, išdavystę, kančią. O aš vėl grįžtu prie dykumos. Neatrodo banalu.
Didelis džiaugsmas, kai supranti: niekas negyvena dykumoje, ją reikia pereiti. Ne pasilikti joje, ne susitaikyti su savo kentėjimu, vienatve, liūdesiu, netektimis. Dykuma kažkur baigiasi, ji atsiremia į vandenyno krantą, jos pakraščius merkia lietūs, jos smėlio kopų kelią sustabdo žaluma ir žydėjimas. Keliaudami sausroje mes išmokstame vertinti susitikimą, išmokstame atvirai, be išankstinių nuostatų žvelgti į sutiktą bendrakeleivį, vienatvė mus išmoko iki galo išgyventi dalijimosi džiaugsmą. Ir dalijamės tarsi vandens likučiais tyloje užaugintais žodžiais, kurie laisto šviesesnio gyvenimo viltį.
Kažkodėl prisimenu tėvo Astijaus žodžius, rėkte išrėktus per vieną Atsinaujinimo dieną Kaune: “Kur sudėjot savo viltį? Į valdžias, politikus, bankus? Kur sudėjot, ten dabar ir ieškokit! Mano viltis – Jėzuje Kristuje. Iš jo plaukia malonė po malonės. Jis yra mano gyvybės šaltinis…” Pasirodo, be galo svarbu, kad mūsų viltis turėtų adresatą. O aš savo viltį sudėsiu į tą, kuris numalšins mano troškulį ir parodys kelią iš dykumos.


Skaityti komentarus (0)

 

Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
 

 

Vardas:  (nebūtinas)
El. paštas:  (nebūtinas)
Komentarai:

Šį lauką palikite neužpildytą:

 

 Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.

 

Savaitės klausimas

Ar pritariate, kad tėvai būtų skatinami eiti tėvystės atostogų?

 
 
 
 

 

Vardadieniai

GermilÄ—, Jaumantas JaumantÄ—, Katarina, KatrÄ—, Katryna, KotrÄ—, Kotryna, Santautas, SantautÄ—, Sanvyda, Sanvydas, SanvydÄ—, TrynÄ—.

Naujienos: Visos naujienos  |  Aktualijos  |  Gamta ir mes  |  Sveikata  |  Vėrinys  |  Nuomonės  |  KupiÅ¡kio kraÅ¡to kaimų istorijos  |  Rezervuota jaunimui  |  PAMIRÅ TI NEGALIMA PRISIMINTI
KroÅ¡tas brungiausias: KupiÅ¡kėnų kertala
Informacija: Skelbimai  |  Atsiliepimai  |  Redakcija
Ä®kainiai: Prenumerata  |  Reklama
Archyvas: Amatų gijos  |  AukÅ¡taičių kraÅ¡tas  |  Bendruomenė  |  Kamara  |  Iš ESmės  |  PožiÅ«ris  |  Sugrįžimai  |  Ulyčia  |  Amžių sandÅ«roje  |  „Pasikalbosykim“  |  Laiko raÅ¡tas  |  Gyvenimo ratas  |  Savi tarp kupiÅ¡kėnų  |  Å ėlsmas  |  Talalojus  |  Pasikalbosykim  |  MÅ«sų Å¾monas  |  Likimai  |  Horizontai  |  Propagandos anatomija  |  Pabėgėliai  |  PilietiÅ¡kumas  |  Kas mus saugo?

Jūs esate

9 085 991

šios svetainės lankytojas


Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.

 

UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis

Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89.

Elektroninis paštas: [email protected]