Stasys Banys mÅ«sų redakcijoje apsilankÄ—, norÄ—damas per laikraÅ¡tį tÄ—viÅ¡kai visus vairuotojus perspÄ—ti bÅ«ti drausmingiems keliuose. “Juk matome, - sakÄ— jis, - kiek beprasmių žūÄių - kelių eismo taisyklių pažeidÄ—jų ir niekuo dÄ—tų kitų keleivių, suluoÅ¡inimų visam gyvenimui.“
Vairuotoju įvairiose įstaigose ir organizacijose penkiasdeÅ¡imt metų dirbusiam S. Baniui pavyko iÅ¡vengti nelaimių. Dabar jis savo malonumui vairuoja Ford Escort. TaÄiau į tolimesnes keliones sakÄ— važiuojÄ…s autobusu, juolab kad ir jo amžiaus žmonÄ—ms bilietai su didele nuolaida.
Ne kartÄ… savo gyvenimÄ… apmÄ…stÄ™s ir įdomesnius nutikimus iÅ¡ jo mÄ—gstantis pasakoti Å¡is kupiÅ¡kÄ—nas prisiminÄ—, jog paauglystÄ—je iÅ¡ tolo buvo matÄ™s vienÄ… kitÄ… automobilį, taÄiau nÄ— dviraÄiu nemokÄ—damas važiuoti neįsivaizdavo, kaip jaustųsi vairuodamas maÅ¡inÄ…. O kad iÅ¡ tokio darbo ateityje pelnysis duonÄ…, nebuvo minties.
Iki dvideÅ¡imties metų jis, neturtingos ir anksti maitintojo netekusios Å¡eimos vaikas, piemenavo, bernavo, o 1945 metų sausį, dar tebevykstant Lietuvoje Antrojo pasaulinio karo mÅ«Å¡iams, buvo paÅ¡auktas į sovietinÄ™ kariuomenÄ™. Naujokų apmokymas vyko Voroneže, bet į frontÄ… jis nebepateko, nes susirgo plauÄių uždegimu, o netrukus baigÄ—si ir karas. S. Baniui neįstrigo į atmintį, kad džiaugsmas dÄ—l to, jog pagaliau baigÄ—si žmonijos naikinimas, bÅ«tų susiliejÄ™s su ligoninÄ—s personalo svajonÄ—mis, kad nebereikÄ—s kÄ™sti skurdÄ…, kurio tiek daug patyrÄ— dar iki karo. Tik viena gydytoja pasvajojusi, kad bÅ«tų gerai, jei Stalinas iÅ¡tesÄ—tų savo pažadÄ… laimÄ—jus karÄ… leisti valstieÄiams savarankiÅ¡kai dirbti po deÅ¡imt hektarų žemÄ—s, nebelaikyti visų prievarta kolÅ«kiuose. TaÄiau politinio Å¡vietimo užsiÄ—mimuose, kurių kariams tikrai netrÅ«ko, S. Banys, vaikinas iÅ¡ KelmÄ—s rajono Å aukÄ—nų miestelio, Å¡imtus kartų girdÄ—jo tvirtinant, jog Rusijos pergalÄ™ prieÅ¡ VokietijÄ… Antrajame pasauliniame kare lÄ—mÄ— ir tai, kad žemÄ—s Å«kyje buvo įvykdyta kolektyvizacija.
Jis pasakojo, jog 1946 metais apie Å¡imtas lietuvių, buvusių įvairiuose kariniuose daliniuose Rusijoje, buvo pervežti tarnauti į Å¡eÅ¡ioliktÄ…jÄ… lietuvių divizijÄ… Vilniuje. IÅ¡ viso jam kariuomenÄ—je teko iÅ¡bÅ«ti pusketvirtų metų. Galiausiai ten pasirÅ«pinta ir jų profesiniu mokymu. Baigiant privalomÄ… karinÄ™ tarnybÄ… keletÄ… mÄ—nesių buvo numatyta ir vairavimo kursams. Pasak S. Banio, juose mokytis jam sekÄ—si, vairavimo praktiniams užsiÄ—mimams buvo skirta amerikietiÅ¡ka, trimis tiltais varoma maÅ¡ina, naudota patrankoms gabenti. Å io vyro nuomone, ne sava Rusijos ekonomika, labai iÅ¡aukÅ¡tintas patriotizmas, o jos sÄ…jungininkų prieÅ¡ VokietijÄ…, ir ypaÄ JAV pagalba karine technika, labiausiai lÄ—mÄ— pergalÄ™ Å¡iame kare.
IÅ¡ karinÄ—s tarnybos S. Banys buvo paleistas 1948 metų gegužę. Ä® Å aukÄ—nus jis nebegrįžo, o pasuko į KupiÅ¡kį, nes Äia jau buvo įsikÅ«rÄ™s jo brolis Vladas.
Redakcijos sveÄias prisiminÄ—, jog darbo gauti nebuvo sunku, taÄiau jis norÄ—jo dirbti vairuotoju. O tų maÅ¡inų tuo metu tebuvo viena kita. Bet netruko sužinoti, kad vykdomasis komitetas turi atvirais Å¡onais GAZ-67 ir nÄ—ra kam jo vairuoti. Tuometis rajono pirmininkas Bendoraitis buvo patenkintas, kad vežios jį savo darbÄ… iÅ¡manantis ir paslaugus vaikinas.
PaÅ¡nekovas prisiminÄ— ir kitus buvusius rajono vadovus, kuriuos jam teko vežioti. Tai Kastanauskas, Silickas, Paplauskas, Å lapÅ¡ys, DirvelÄ—. Berods, tiek jų pasikeitÄ—, jam dirbant iki 1963 metų. PalikÄ™s tÄ… įstaigÄ… todÄ—l, kad labai atsibodo nei dienomis, nei savaitÄ—mis nenormuotas darbo laikas. ReikÄ—davo iki pusiaunakÄių laukti, kada baigsis pirmininkui ar kitam valdininkui surengtos vaiÅ¡Ä—s. TaÄiau buvÄ™s vairuotojas pabrėžė, jog tuometiniai valdininkai buvo labai paprasti, visada prie stalo kviesdavo ir vairuotojÄ…. Pasak S. Banio, prie tokio vaiÅ¡ių stalo galÄ—jo ir jis stiklelį iÅ¡gerti, juolab kad prie rajono vadovo vairuotojo ir kelių inspektorius nedrįsdavo kibti, taÄiau S. Banys tokia savo iÅ¡skirtine padÄ—timi nÄ— nemanÄ— piktnaudžiauti. Buvo įpratÄ™s visada atsakyti už jam patikÄ—tÄ… darbÄ…, elgtis taip, kad nereikÄ—tų jokio užnugario.
Kelionių metu vairuotojas iÅ¡ rajono valdžios vyrų iÅ¡girsdavo įvairių pasakojimų. Pavyzdžiui, Å lapÅ¡ys buvo dalyvavÄ™s ne tik Antrajame pasauliniame, bet ir Ispanijos pilietiniame kare. PrisiminÄ— S. Banys ir Å¡iam pirmininkui netyÄiomis iÅ¡krÄ—stÄ… kiaulystÄ™. Na, iÅ¡taikÄ™s laisvÄ… pusvalandį, įsimetÄ™s į “gaziką†verÅ¡elį, kad nuvežtų į netoliese esantį gyvulių supirkimo punktÄ…. Bet jis ir per apklotÄ… apterÅ¡Ä— maÅ¡inos sÄ—dynÄ™. Valyk nevalÄ™s, o kvapas vis jauÄiasi. Kaip tyÄia ir pirmininkui tuoj pat prireikÄ— į kaimÄ… važiuoti. Žinoma, pirmininkas nepatenkintas, kad maÅ¡inoje taip stipriai dvokia, taÄiau abu nusprendÄ—, jog tai nuo tolo, cheminÄ—s medžiagos, kurios kartais tekdavo akmenų ar ledų sprogdintojams nuvežti.
S. Banys pasakojo, kad jam rajone pirmajam teko sėsti ir prie “Volgos†vairo. Tokį automobilį rajono vykdomasis komitetas gavo 1957 metais.
Visada būdavo vairuotojų ir šiaip praeivių, kurie norėdavo apžiūrėti, kaip atrodo ši prestižinė mašina.
VÄ—liau patyrusiam vairuotojui teko dirbti ir kitose įstaigose, organizacijose, taÄiau bene ilgiausiai KupiÅ¡kyje buvusioje Panevėžio autokolonoje ir iÅ¡vežioti prekes. Nors buvÄ™s paslaugus ir taikaus bÅ«do, taÄiau vis kam nors užkliÅ«davÄ™s. Gyvendami nuosavame name ir turÄ—dami žemÄ—s rėžį, su žmona Brone pradÄ—jo užsiiminÄ—ti daržininkyste. Pomidorams, agurkams auginti pasistatÄ— Å¡iltnamį. TaÄiau tuoj pat kažkam užkliuvo, kodÄ—l gauna papildomų pajamų. Jų verslu pradÄ—jo domÄ—tis net partijos rajono komiteto pirmasis sekretorius. O Andropovo laikais irgi nusižengÄ— – su valdiÅ¡ka maÅ¡ina parvažiavo namo pietų pavalgyti. Vadovas, gavÄ™s skundÄ…, liepÄ— raÅ¡yti jam pasiaiÅ¡kinimÄ…, o S. Banys padÄ—jo ant stalo praÅ¡ymÄ… atleisti iÅ¡ darbo.
VyriÅ¡kis sakÄ—, jog per tuos Å¡eÅ¡iasdeÅ¡imt metų, kai turi vairuotojo teises, nelaimių keliuose nepatyrÄ™s. TeisybÄ—, du kartus pasitaikÄ—, kad trÅ«ko “Volgos†vairotraukÄ—s pirÅ¡tas, taÄiau nelaimÄ—s iÅ¡vengta. Gal dÄ—lto, kad leistino greiÄio visada pasilikdavÄ™s atsargos. DidžiausiÄ… vairuotojo stažą rajone turintis žmogus su neseniai įsigytu užsienietiÅ¡ku automobiliu galÄ—tų ne vienÄ… kelyje aplenkti, taÄiau ir važiuodamas per valandÄ… Å¡imto kilometrų greiÄiu visur suspÄ—ja. Gal tas atsargumas iÅ¡likÄ™s iÅ¡ senesnių laikų, kai ir lengvųjų automobilių varikliai
neleisdavo “švilpti su vÄ—jeliuâ€, o ir tie keliai buvo vien žvyrkeliai.
"Daug kas nebepalyginama – kaip buvo ir kaip dabar yra, - samprotavo S. Banys. – Kai toks maÅ¡inų srautas keliuose, galima net prognozuoti eismo taisyklių pažeidimų, taÄiau jie yra mažmožis palyginti su nelaimÄ—mis, kurios atsitinka dÄ—l girtų, mÄ—gstanÄių žaisti greiÄiu kelyje vairuotojų kaltÄ—s".
S. Banys su žmona Brone užaugino sūnų Algimantą ir dukrą Birutę. Algimantas su šeima gyvena Kupiškyje ir turi savo verslą. Vairuoti automobilį pirmiausia jį mokė tėvas. Dukra vairuotojos teises įsigijo jau dirbdama Jonavoje.
Pasak garbaus amžiaus žmogaus, savo pilnametystÄ™ su vairuotojo teisÄ—mis sieja ir visi keturi vaikaiÄiai.
O apie save dar pridÅ«rÄ—: “PrieÅ¡ keletÄ… metų jau buvau apsisprendÄ™s pats nebevairuoti, kur reikÄ—s, paveÅ¡iÄ…s sÅ«nusâ€. TaÄiau gavÄ™s taip gražiai apipavidalintÄ… naujo pavyzdžio vairuotojo pažymÄ—jimÄ… nenorÄ—jo jo padÄ—ti į nebereikalingų dokumentų archyvÄ…. O Äia dar pasitaikÄ— įsigyti jam patikusios markÄ—s automobilį. Daug metų vairavÄ™s pirmojo modelio žigulius, S. Banys sakÄ—, jog važiavimo su dabartiniu jo automobiliu nesÄ… ir ko lyginti. Dažniausias jo marÅ¡rutas KupiÅ¡kis – Migoniai, nes pastaruoju metu Å¡iame kaime jis ir gyvena. PanaÅ¡lavÄ™s septynerius metus, susirado tokio paÄio likimo gyvenimo draugÄ™ JaninÄ… ir jo, manymu, yra laimingi, nes vienas kitÄ… supranta, sunkesnÄ™ minutÄ™ užjauÄia, abiems priimtinas jumoras. PaÅ¡nekovo nuomone, labai gerai, kai senatvÄ—je nereikia sielotis, kad esi vieniÅ¡as ir dÄ—lto labiausiai nelaimingas.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.