Viduržiemį sugrįžus po trumpuÄių vasariÅ¡kai Å¡iltų atostogų galva tuÅ¡Äia it puodynÄ—, o kÅ«nas lengvutis tarsi plunksnelÄ—. Akyse dar tavaruoja perregimai skaidrus jÅ«ros mÄ—lis, o kojos tebejauÄia margaspalvių žuvų Å¡velnų peleko brÅ«kÅ¡telÄ—jimÄ… įbridus į vandenį...Žvelgiant į hieroglifais iÅ¡margintÄ… puodelį, gurkÅ¡nojant beduinų arbatÄ… iÅ¡kyla ir daugiau prisiminimų.
Atostogų magija, matyt, užburia visus. AtsidÅ«rÄ™s karÅ¡Äiu alsuojanÄiame Egipte stebi nematytÄ… pasaulį iÅ¡plÄ—stomis akimis, siurbi lyg erkÄ— naujus potyrius, naujÄ… informacijÄ…. NegÄ…sdina nei ginkluotų policininkų ir kariÅ¡kių kontrolÄ—s postai Å¡ios Å¡alies keliuose bei gatvÄ—se, nei pasakojimų apie ankstesniais metais Egipte įvykdytus teroro aktus turistų lankomose vietose bei vieÅ¡buÄiuose. TÄ… akimirkÄ… tu egzistuoji tik Äia ir dabar. VieÅ¡butyje kavai virini iÅ¡ Lietuvos atsivežtÄ… vandenį, o vaikÅ¡tinÄ—damas po parduotuvÄ—lių karalystÄ™ pasiduodi jų prekeivių viliojimo menui, susigundai svetingai siÅ«loma kava ar arbata (nebesukdamas galvos, iÅ¡ kur jie ima vandenį), rÅ«kai kartu su jais kaljanÄ…, deriesi iki nukvaiÅ¡imo dÄ—l kokio niekuÄio ir negali iÅ¡eiti nieko nenusipirkÄ™s.
Smalsumas stumia vis toliau nuo iÅ¡blizginto turistų rojaus. SÄ—di į marÅ¡rutinį autobusiukÄ…, kurio vairuotojas be jokių taisyklių nardo tarp kitų transporto priemonių paÅ¡Ä—lusiu greiÄiu, ir viliesi kad sÄ—kmingai pasieksi senÄ…jį Å armel Å eicho turgų. (Kai kas nepasiekia. PraÅ¡vilpiam pro du sumaitotus automobilius, iÅ¡ kurių į neÅ¡tuvus keliami sužeisti žmonÄ—s.) Už prekystalių visur prekeiviai vyrai. Kur ne kur gali pamatyti apsipirkti atvažiavusias vietines moteris, įsisupusias į ilgas sukneles, su skarelÄ—mis, lydimas vyrų. Kad Å¡ios moterys užguitos ir nesavarankiÅ¡kos, atrodo tik iÅ¡ pirmo žvilgsnio. Netoliese stabteli modernus automobilis, kad praleistų pÄ—sÄiuosius. Akys pagauna ne tik jį vairuojanÄios jaunos egiptietÄ—s žvilgsnį, bet ir keturių jos bendrakeleivių merginų Å¡ypsenas.
ApÅ¡ilus kojas Egipte nebebaisu keliauti ir į JaruzalÄ™, kur kiekvienÄ… akimirkÄ… gali pakvipti paraku. Keliauninkams jÅ«ra iki kelių ir tik juokÄ… sukelia pasienio kontrolÄ—s poste jaunos žydaitÄ—s pareigÅ«nÄ—s klausimai, ar nesivežat ginklų (atsiranda net juokais klausianÄių, ar reikia jų vežtis), ar niekas ko nors nepraÅ¡Ä— perduoti. Keistos atrodo jų priekabÄ—s, kÄ… vienas iÅ¡ keliauninkų veikÄ— Kazachstane ir kodÄ—l kito pasas galioja iki 2013 m.
JaruzalÄ—s gatvÄ—se patruliuojantys ginkluoti jaunuoliai – taip pat nekelia jokio Å¡oko. Tik negali atsistebÄ—ti tokia didele apsiginklavusių maždaug aÅ¡tuoniolikinių merginų gausa. Daug jų besimeldžianÄių prie Raudų sienos, dar vadinamos Dievo paÅ¡to dėžute (Äia į sienÄ… gali įsprausti raÅ¡telį su savo troÅ¡kimais, ir nesvarbu, kad jie adresato gali ir nepasiekti, nes, sako, jog arabai tuos raÅ¡telius iÅ¡laupo ir sudegina). Greta tos sienos vyksta žydų archeologų kasinÄ—jimai, kuriems nepritaria arabai. Mat jie įsitikinÄ™, kad judinama jiems Å¡venta žemÄ—, kur stovi meÄetÄ—. Ketvirtadienis. Penktadienio – svarbios musulmonams maldų dienos iÅ¡vakarÄ—s. Å ioje vietoje sustatytos budi įvairių televizijų filmavimo kameros. SavotiÅ¡ka įtampa tvyro ore. PrieÅ¡ingoje Raudų sienos pusÄ—je kažkÄ… Å¡Å«kauja arabai. TaÄiau turistams tai nÄ— motais – kaklai iÅ¡tempti, akys iÅ¡plÄ—stos, ausys pastatytos – kad tik ko svarbaus ir įdomaus nepraleidus. Juk esame ten, kur kiekviena žemÄ—s pÄ—da alsuoja bibline praeitimi. Skubame lyg žinodami, kad rytoj Å¡ventoje JaruzalÄ—s žemÄ—je vÄ—l liesis kraujas ir kunkuliuos neapykanta. O Å¡iandien, vietinių žydų žargonu tariant, kol kas arabai kelia tik balaganÄ…. O jaunas kiÅ¡envagis berniÅ«kÅ¡tis žydų kvartale su savo sÄ—brais prie sienos spaudžia patiklius turistus, kad mikliai perkratytų jų kiÅ¡enes. NeiÅ¡tveri ilgapirÅ¡Äiui nesuÅ¡Ä—rÄ™s per rankÄ…, kai du jo pirÅ¡tai slysteli į vieno japono džinsų kiÅ¡enÄ™.
Taigi pasaulyje viskas eina greta – meilÄ— ir neapykanta, gÄ—ris ir blogis, Å¡viesa ir tamsa, gyvenimas ir mirtis. Kartais tarp jų tokia plonytÄ— linija. Å iame kontekste tik nuostabÄ… kelia JaruzalÄ—s armÄ—nų bendruomenÄ—s sugebÄ—jimas per ilgus amžius keiÄiantis santvarkoms, valdžioms stabiliai iÅ¡likti toje paÄioje vietoje, jų mokÄ—jimas prisitaikyti ir sutarti su visais. Å iuo metu JaruzalÄ—s armÄ—nai į savo kvartalÄ… nebeįsileidžia jokių turistų, kad nebÅ«tų apkaltinti didesniu ar mažesniu prielankumu kam nors. Matyt, tokiÄ… pozicijÄ… jiems diktuoja iÅ¡mintis, kuriÄ… lÄ—mÄ— Å¡imtmeÄių patirtis gyvenant ne savo žemÄ—je.
Kad šios bendruomenės nuosaikumas ir atsargumas nėra perdėti, liudija ir toks faktas, kad turistai iš Šarmel Šeicho, nors ir turintys Egipto vizą, apsilankę Izraelyje, netenka teisės vykti į Kairą, t.y. į visas Egipto vietoves Afrikos žemyne. Šiuo atveju jiems paliekama teisė laisvai judėti tik šios šalies teritorijoje, kuri įsikūrusi Sinajaus pusiasalyje, kuriame yra ir Šarmel Šeicho kurortas.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.