2024 m. lapkričio 24 d., sekmadienis |
Reklama | Prenumerata | Naujienos | Archyvas
|
Naujienos Kroštas brungiausias Informacija Įkainiai |
GELEžINKELIAIS NUDUNDÄ—JO SUBAÄIAUS STOTIES ISTORIJA
Å iuo metu SubaÄiaus geležinkelio stotyje dirba apie 15 žmonių. Darbo Äia daug mažiau nei praeitame amžiuje. Geležinkelio stoÄių pavadinimai Nuo 1861 metų, kai Lietuvoje nutiestas pirmasis geležinkelis, Å¡alies teritorijoje pradÄ—tos kurti ir geležinkelio stotys. Visos jos buvo pavadintos artimiausių gyvenamųjų vietovių vardais, taÄiau laikui bÄ—gant aplink stotis pradÄ—jo kurtis žmonÄ—s - radosi naujos gyvenvietÄ—s, kai kurios iÅ¡ jų iÅ¡siplÄ—tÄ— plaÄiau ir gyventojų skaiÄiumi praaugo tas, kurių vardÄ… gavo. Dabar rankų darbÄ… geležinkelyje keiÄia kompiuteriai ir kita moderni technika. TaÄiau kai kurie įrenginiai Äia vis dar nepamainomi nuo sovietmeÄio. AutorÄ—s nuotraukos Pagal Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymÄ… nuo 1994 metų geležinkelio stoÄių gyvenvieÄių neliko. SavivaldybÄ—ms, kurių teritorijoje buvo geležinkelio stoÄių tipo gyvenamųjų vietovių, jų pavadinimus teko pakeisti. O pirmiausia - nusistatyti vienÄ… iÅ¡ teisinį pagrindÄ… turinÄių tipų: kaimas, miestelis ar miestas. Tokiu bÅ«du miesto statusÄ… gavo ir buvusi SubaÄiaus geležinkelio stotis. KÅ«rÄ—si gyvenvietÄ— Å i gyvenvietÄ— vietinių žmonių dar bÅ«davo vadinama naujuoju SubaÄiumi, nes ji atsirado vÄ—liau nei Å¡alia (pietryÄiuose) įsikÅ«rÄ™s senojo SubaÄiaus miestelis. Jis raÅ¡ytiniuose Å¡altiniuose minimas dar nuo 16 a. pabaigos. Naujasis SubaÄius pradÄ—jo kurtis prieÅ¡ I pasaulinį karÄ… DvariÅ¡kių kaimo Å«kininkų žemÄ—je, kur 1873 metais rusų prekybininkai nutiesÄ— RadviliÅ¡kio-Daugpilio geležinkelio linijÄ…, ieÅ¡kodami kelio į Baltijos Å¡alis. GyvenvietÄ— plÄ—tÄ—si daugiausia pietinÄ—je geležinkelio pusÄ—je, prie vieÅ¡kelio į senÄ…jį SubaÄiaus miestelį, ir vakarų pusÄ—je, palei keliÄ… StraÄnių kaimo link. Å iaurinÄ—je geležinkelio pusÄ—je tuomet tebuvo tik vienas didelis pastatas - Å«kininkų pastatytas užvažiavimo namas. ÄŒia savo arklius su vežimais palikdavo į Panevėžį, KaunÄ… ar Vilnių traukiniu važiuodavÄ™ gretimų apylinkių gyventojai. Geležinkelis SubaÄiuje buvo didžiausias traukos centras, aplink kurį kÅ«rÄ—si visas Å¡ios gyvenvietÄ—s gyvenimas. Puikias sÄ…lygas verslui Äia rado nemažai žydų Å¡eimų, kurios geležinkeliu gaudavo reikalingų prekių. Taigi 20 a. pradžioje SubaÄiuje stovÄ—jo kelios krautuvÄ—lÄ—s, valstybinÄ— degtinÄ—s parduotuvÄ—, paÅ¡tas. BuvÄ™s SubaÄiaus geležinkelio stoties virÅ¡ininkas Algirdas Mateika (deÅ¡inÄ—je) tarnyboje. Nuotrauka iÅ¡ A. Mateikos asmeninio archyvo Kaip SubaÄiaus geležinkelio stotis gyvavo po II pasaulinio karo, „KupiÅ¡kÄ—nų mintims“ sutiko papasakoti iki Å¡iol Å¡alia traukinių stoties gyvenantis vienas jos buvusių virÅ¡ininkų Algirdas Mateika. Å iandien 83-Ä…jį savo gimtadienį Å¡venÄiantis vyras geležinkelieÄio tarnybÄ… pradÄ—jo dar 1949 metais. Jį į SubaÄių iÅ¡ pat Latvijos pasienio, kur gyveno devyniolikmetis, pasikvietÄ— SubaÄiaus geležinkelio stoÄiai tuomet vadovavÄ™s A. Mateikos brolis. „Buvo tokia tvarka, kad geležinkelio stotyse dirbusių vyrų nekviesdavo į armijÄ…. TodÄ—l brolis man parÅ«pino darbÄ… SubaÄiuje, Äia gavau paÄias paprasÄiausias pareigas: teko padirbti ir ieÅ¡mininku, vÄ—liau budÄ—ti“, - pasakojo paÅ¡nekovas. 1949 metais, anot jo, SubaÄiuje buvo perdavimo stotis. ÄŒia stovÄ—jo medinis barakas besikeiÄianÄioms darbuotojų brigadoms laikinai apsistoti. MedinÄ— keleivių laukimo stotis buvo visiÅ¡kai sudegusi. 1953 metais, A. Mateikos žiniomis, buvo pastatytas naujas geležinkelio stoties pastatas ir poilsio namai geležinkelieÄiams, kurių Äia buvo apie Å¡imtÄ…. Tuo metu jau veikÄ— ir traukinių depas, kur keisdavosi maÅ¡inistai. SubaÄiaus geležinkelio stoties tarnautojai prie geležinkelio stoties NepriklausomybÄ—s 20-meÄio paminÄ—jimo proga. VisÄ… mantÄ… į vagonÄ…... 1973 metais A. Mateika buvo paskirtas SubaÄiaus geležinkelio stoties virÅ¡ininku. Iki tol kas kelerius metus jam tekdavo nuolat keisti darbo vietas. DvideÅ¡imties susituokÄ™s su subatÄ—ne Bronislava jis gyveno ir dirbo geležinkelio stotyse keliuose Žemaitijos miesteliuose, Gustonyse (Panevėžio r.). Iki paaukÅ¡tinimo vyras mokÄ—si geležinkelieÄių mokykloje Liepojoje. „Kai esi jaunas, toks gyvenimas nekelia didelių rÅ«pesÄių - tiesiog susikrauni savo daiktus į vagonÄ… ir kraustaisi į kitÄ… stotį. O naujoje vietoje laukia nauji žmonÄ—s, paproÄiai ir tradicijos. Prisimenu, kai perkÄ—lÄ— į ŽemaitijÄ…, pusÄ™ metų pratinausi prie vietinių tarmÄ—s“, - Å¡ypsojosi subatÄ—nas. SubaÄiaus geležinkelio stotis 1930 metais. Nuotraukos iÅ¡ N. MickeviÄiaus nuotraukų rinkinio SubaÄiaus bibliotekoje Å eima gyveno virÅ¡ininkui skirtame viename iÅ¡ geležinkelieÄiams pastatytų trijų namų. Tame paÄiame dviejų galų pastate 1944-1953 metais buvo įsikÅ«rusi ir traukinių stotis. „Šis butas buvo virÅ¡ininkams, bet geresnis jis tikrai nÄ—ra: lubos aukÅ¡tos, langai dideli. Iki Å¡iol Äia nÄ—ra jokių patogumų“, - apie savo bÅ«stÄ…, kuriame gyvena daugiau nei tris deÅ¡imtmeÄius, pasakojo A. Mateika. Rankų darbas nebaidÄ— Pasakodamas apie virÅ¡ininko pareigas, paÅ¡nekovas prisimena, kad jos nebuvo lengvos: teko prižiÅ«rÄ—ti apie Å¡imtÄ… darbuotojų. Nors tais laikais, anot jo, ir žmonių požiÅ«ris į darbÄ… buvo kitoks. „JautÄ—me atsakomybÄ™ už savo darbÄ…. Pats esu dirbÄ™s KarsakiÅ¡kyje ir iÅ¡ SubaÄiaus kiekvienÄ… dienÄ… pÄ—sÄiomis geležinkelio bÄ—giais eidavau 2,5 valandos. O dabar kas nors eitų, kai gali už paÅ¡alpas be darbo sÄ—dÄ—ti? Å iandien geležinkeliuose viskas mechanizuota, centralizuota, o tada reikÄ—jo daug rankų darbo. Bet niekas dÄ—l to nesiskundė“, - kalbÄ—jo A. Mateika. Jo vadovavimo laikais, pasak paÅ¡nekovo, SubaÄiuje palei geležinkelį buvo didžiulis miÅ¡ko sandÄ—lis. Medienai iÅ¡ jo krauti į vagonus reikÄ—jo bent aÅ¡tuonių vyrų, kurie virvÄ—mis per vienÄ… dienÄ… pakraudavo vienÄ… vagonÄ…. „O dabartinÄ— technika leidžia vienam žmogui per dienÄ… pakrauti medienos du tokius vagonus“, - sakÄ— buvÄ™s virÅ¡ininkas. - Dabar viskas kitaip: ir bÄ—giai stipresni, ir ieÅ¡mai.“ PaÄioje geležinkelio stotyje A. Mateikos vadovavimo metais dirbo 18 darbuotojų. Daugiausia prie geležinkelio dirbdavo vyrai. Per 12 valandų budÄ—jimo, pasak paÅ¡nekovo, tuomet praeidavo po 25 traukinius. O dabar vyras pro langus tiek besuskaiÄiuoja vos per mÄ—nesį. KiekvienÄ… dienÄ… bent du keleiviniai traukiniai eidavo marÅ¡rutais Maskva-Kaliningradas ir Å iauliai-Daugpilis. Toks intensyvus judÄ—jimas praeityje, pasak paÅ¡nekovo, valdžioje kÄ—lÄ— minÄių pastatyti viadukÄ… ant pagrindinÄ—s SubaÄiaus traukinių pervažos, taÄiau tam sukliudÄ— Å¡alia geležinkelio stovÄ—jÄ™ pastatai. O vÄ—liau Å¡ios idÄ—jos iÅ¡ viso atsisakyta. „Per tiek metų subatÄ—nai priprato prie traukinių eismo, persirikiavimo. Dabar, žinoma, jų mažiau ir pervaža daug laisvesnÄ—. Pripratome ir prie nuolatinio traukinių dundesio, per tiek metų jo net nebegirdžiu. O vienu metu teko gyventi visai Å¡alia bÄ—gių, traukinys važiuodavo visiÅ¡kai palei langus“, - Å¡ypsojosi A. Mateika. Technika keiÄia žmones SubaÄiaus geležinkelio stotis tuomet buvo 3 klasÄ—s. ÄŒia vyko parkavimai, iÅ¡krovimai, buvo vežami keleiviai. SubaÄiaus padalinys priklausÄ— Å iaulių geležinkelio apygardai. O visÄ… Å¡iÄ… infrastruktÅ«rÄ… valdÄ— Vilniuje įsikÅ«rusi 1 klasÄ—s geležinkelių valdyba. Dabar SubaÄiaus geležinkelio stoÄiai vadovauja Liucija Ribakova, dirba iki 15 darbuotojų. Dauguma darbų atliekami paspaudus vienÄ… mygtukÄ… budÄ—tojų poste. ÄŒia pakaitomis visÄ… parÄ… po 12 valandų dirba keturi žmonÄ—s. Jiems privalu prižiÅ«rÄ—ti bÄ—gius, traukinių saugumÄ…. Jau seniai gyvybÄ—s ženklų nÄ—ra senajame SubaÄiaus depe. TarnavÄ™s maÅ¡inistams pasikeisti, vÄ—liau kaip karinÄ— atsargos bazÄ—, 1961 metais jis buvo uždarytas. Kurį laikÄ… Äia buvo saugomi seni traukiniai, Å¡ilumvežiai, o dabar tik piktžolÄ—s želia. PrieÅ¡ keletÄ… metų subatÄ—nai kurpÄ— projektÄ… depe įsirengti keramikos dirbtuves. TaÄiau Å¡i idÄ—ja taip ir liko neįgyvendinta.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas. |
Skalsu kalbos Savaitės klausimas |
Vardadieniai Gerardas, Gedkantas, Largas, Legailas, Legailė, Legaudas, Mantvina, Mantvinas, Mantvinė, Žybantas, Žybartas, Žybartė. |
|
Jūs esate 9 084 862 šios svetainės lankytojas |
Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.
|
|
UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89. Elektroninis paštas: [email protected] |