Kupiškėnų mintys

2024 m. lapkričio 25 d., pirmadienis

Reklama   |   Prenumerata   |   Naujienos   |   Archyvas

 

 Ieškoti

Kroštas brungiausias
Informacija
Įkainiai
 

Vėrinys

KAI žMOGUS SU žMOGUM SUSITINKA....

Vilija MORKŪNAITĖ

2006−11−25

Komentarai0    Paruošti spausdinimui      Nusiųsk šio straipsnio nuorodą draugui

Besibaigiantis lapkritis visiems tradicinės liaudies kultūros gerbėjams dovanoja gražią progą susitikti. Nuo 1994-ųjų, kas dveji metai Kupiškio kultūros centre vyksta tradiciniai respublikiniai sambūriai, skirti žymiųjų kraštotyrininkių seserų Stefanijos, Mikalinos, Elvyros Glemžaičių atminimui. Šiais metais lapkričio 25 d. Kupiškio kultūros centre tokia šventė vyks jau septintą kartą. Taip jau sutapo, kad šiųmetė šventė paženklinta Mikalinos Glemžaitės vardu ( nuo jos gimimo šiemet sukanka 105 metai). Mikalina – išskirtinė ir ypatinga moteris. Tai jos darbštumo ir išmanymo dėka Lietuvos ( ir ne tik jos) tautosakos institutų archyvai, dailės muziejų fondai turi neįkainojamos senųjų liaudies kostiumų, audimų, juostų pavyzdžių ir aprašymų. Kai susiduri su tokiom asmenybėm, nejučia pagalvoji, - kiek daug gali nuveikti vienas žmogus. Žmogus, vedinas idėjos, meilės savosios tautos kultūrai ir pagarbos žmogui, tos kultūros kūrėjui. Taigi, gana lengvai apsibrėžė ir šių metų šventės tema: „Tautosakos pateikėjai. Palikimo sklaida ir įprasminimas“. Parūpo pasidairyti, kokią situaciją turime šiandien. Laikas juk bėga, ir jei dainos neužrašysi šiandien...rytoj gali nebelikti, kas ją padainuoja...
Kiekvieno folkloro ansamblio „garbės“ reikalas programose naudoti, populiarinti savo krašto tautosaką, tai ir paklausiau „Kupkėmio“ vadovės Almos Pustovaitienės, kokie gi pateikėjai sukrovė jos vadovaujamo kolektyvo repertuaro „aukso fondą“. Čia pat, savajame darbo kabinete ir pradėjome kalbėtis. “Žinoma, sako Alma, su metais tokių žmonių, iš kurių galima ką nors vertingo užrašyti vis mažėja, kaip mažėja ir tų, kurie natūraliai perima jų palikimą. Bet užrašyti visada yra ko“. Ir prasideda Almos pasakojimas, nukeliantis į tą jaunatviško azarto pilną metą, kai pati, apžergusi dviratį važinėjo po kaimus, o kuprinėje ant nugaros pūpsojo beprotiškai sunkus juostinis magnetofonas. Štai tuomet ir sutiko įdomiausius Kupiškio krašto žmones-dainininkus, pasakorius, muzikantus. Patys įdomiausi faktai ir nutikimai pirmiausia „atsigamina“. „Štai vienas žymus Kupiškio dainininkas pats atėjo pas mane į namus savo dainų padainuot, - prisimena Alma. Tada dar gyvenau Palėvenėlėj. Jis sužinojo, kad aš vadovauju ansambliui, apie mūsų ruošiamas kalendorines šventes buvo girdėjęs, tai ir atėjo. Tai buvo Adomas Sadula, 1907m. gimimo, iš Suvainių kaimo. Pirmiausia pradėjo pasakot kaip jaunystėj gyveno, prisiminė, kaip į pirmą lietuvišką dainų šventę su arkliais važiavo, kaip Radvilišky persėdo į traukinį...O tada padainavo nuostabią dainą, netgi šiek tiek mitologinę, sakyčiau, „Ir atskrido sakalalis“. Kaip tyčia neturėjau tada po ranka magnetofono, tai ir melodiją, ir žodžius užrašiau iš klausos“. Aš prisimenu tą dainą, ne taip dažnai „Kupkėmio“ dainuojamą. Tas Adomo Sadulos „Sakalalis“ tikrai turi kažkosios magijos ir jo paties vardo bei pavardės skambesys tarsi iš tolimos priešistorės-vešlių girių ir šventų alkakalnių...
Prisimena Alma ir kitą žinomą tautosakos pateikėją- Albiną Katelytę-Žiūkienę. „Gaila, bet iš pačios Žiūkienės dainų užrašyti man neteko, bet užtat iš jos sūnaus Alfonso Žiūko užrašiau tikrą perliuką,- juokiasi Alma. Be dainos „Ainu par kamorų“ neįsivaizduojami smagieji „Kupkėmio“ koncertai ar vakaronės“. Prisiminus garsiąją dainininkę Žiūkienę, kalba pakrypsta į šiandienos bėdas. Nors tautosakos instituto fonduose yra arti trijų šimtų šios unikalios moters padainuotų dainų ( užrašė Genutė Krištopaitė), bet leidžiamuose leidiniuose jų mažuma. Štai ir neseniai išleistame dainyne Kupiškio krašto dainos pateiktos tik šešios. „Ateina pas mane muzikos mokytojai, prašo kupiškėniškų dainų, o duoti neturiu ką, nieko nėra išleista. Verkiant reikia tokio leidinio, juolab, kad medžiagos sukaupta tikrai nemažai-ir mano pačios, ir sesers Linos Daukšienės, Audrius Daukšos dainų užrašyta. Va, knygoje „Kupiškio kraštas“ yra gal dešimt dainų. Ir viskas“.
Deja, deja, bet rimto ir nuoseklaus valstybinio požiūrio į etninį paveldą Lietuvoje dar stokojame. Problema –įvairiabriaunė. Trūksta ne tik šios kultūros suvokėjų, bet ir specialistų, išmanančių, kaip su tuo subtiliu turtu elgtis. Lėkštas skonis ir neišmanymas gimdo klaikius kultūros surogatus, kai liaudies daina suvokiama tik kaip lėbavimų atributas ar fonas žemo lygio saviveikliniame spektaklyje. Bet čia, kaip sakoma, tarp kitko...Almos ekspedicijų keliai suka link Antašavos. Būtent šiame miestelyje iš Felicijos Šimonienės, (1904m. gimimo ) jai yra tekę užrašyti ir keletą šokių. „Nuvažiavau ir klausiu žmonių, kur čia gyvena moteris, žinanti daug šokių, - savo jaunystės odisėją tęsia mano pašnekovė,-tai jie man taip ir atsakė :“ ai, tai čia Šimoniena prė bažnyčios“. Tai va, iš jos „Krakoviaką“ užrašiau. Apie jį ir Glemžaitės savo knygoje užsimena, kad buvo labai jaunimo mėgiamas ir dažnai vakaruškose šokamas. „Vingierką“, „Aleksandrą“, „Padispaną“, „Suktinį“ taip pat iš jos užrašiau. Žinoma, taip nėra, kad tuos šokius tik Kupiškio krašte šoko, šoko visoj Aukštaitijoj, bet vietinis žmogus tiesiog paliudija, kad šitame krašte jie tikrai buvo šokami. Felicija Šimonienė ne tik visas figūras atsiminė, bet ir šokių melodijas padainavo“. Didelė Almos svajonė buvo užrašyti kupiškėnišką „Kadrilį“. Klausė apie jį ir jau minėtos Felicijos, bet, deja, moteris tik kelias figūras atsiminė,bet viso šokio ištisai - ne. Almai taip tas „Kadrilis“ buvo „įsiėdęs“, kad net straipsnį į vietinę spaudą rašė, kviesdama žmones, pamenančius šį senovinį be galo iškilmingą šokį, atsiliepti, bet... neatsišaukė niekas. Tai tik dar vienas priminimas, kad negalime veltui švaistyti laiko, ko neužfiksavai šiandien-rytoj gali nebelikti.
„Įdomus žmogus gyveno Varniškių kaime, važiuojant link Antašavos ir pasukus į kairę pusę. Tai Konstancija Šablevičiūtė-Janilionienė ( 1914 m. gimusi Palėvenės kaime). Tai ji padainavo tokią gražią dainą „Augo abelyta“. Čia nesakydavo „obelis“, sakydavo „abelis“, „abolys“. Va, ir mano tėvelis, atsimenu, sakydavo „aikit, vaikai, abolių“. Atrodo, kad čia Rokiškio kraštui labiau tiktų, bet ir pas mus taip sakė. Dar padainavo tokią nuotaikingą, jumoristinę jau vėlyvesnio laikotarpio dainą „Senos ir jaunos panos suvėjo“ ir dar kelias. Dainuoja „Kupkėmis“, Salamiesčio „Vijūnytės“ vaikai. Prisimena Alma ir be galo vaišingus Varniškių kaimo žmones. Kaip jie apdėjo stalą skilandžiais, medum ir vis stebėjosi, „kad ir jų dainų įsireikė". Su tais Varniškiais ir neblogas nuotykis išėjo. Į kaimą tada Almą atvežė tuometinio „Ateities“ kolūkio vairuotojas, paliko ir pamiršo paimt, žinoma. „Tai aš, - juokiasi Alma, - su visu „lobiu“ užrašytų dainų parėjau pėsčia aštuonis kilometrus“. Kai eini ekspedicijon, tai nutinka visokių dalykų, toliau savo prisiminimus naršo mano pašnekovė. Dažnai, paklausus, kuris gi kaime garsiausias dainininkas, žmonės pasako“pas tų tai neikit, tas nieko nemoka, pas anų aikit“. Nueini pas tą, „užrodytąjį“, o jis tik vėlyvojo laikotarpio ašaringus romansus traukia ir kitokias autorinės kūrybos dainas. O žiūrėk tas, „kur nieko nemoka“ tokių perliukų pažeria, kad saldu pasidaro. Visaip žmonės senąsias dainas vertina, įvairiai prie jų „prieina“, pačius įvairiausius jausmus, dainuodami išgyvena. Štai, pavyzdžiui, Vėžionių kaime gimusi Paulina Gasparonytė-Janilionienė (1901m.gimimo) dainuodama labai verkdavo, nes dainos jai primindavo sunkią jos pačios dalią, tėvų vargą, ankstyvą mamos netektį. Tai ir jos padainuotos dainos buvo vis apie skaudžią našlaičių dalią, sunkų marčios gyvenimą. Dainuoja žmogus ir tarsi savo likimo istoriją pasakotų...Paulina padainavo: „Šoltas rudenėlis jau atajo“, „Šių naktalį par naktalį kurtėliai parlojo“ ir kitas.
Ypatinga likimo dovana Alma vertina pažintį su žymiu Rudilių kaimo muzikantu ir instrumentų meistru Jurgiu Stankevičiumi. Jis dviračiu iš Rudilių į Paketurius, kur tuomet Alma dirbo, repeticijon atvažiuodavo. „Prisikrovęs sakvojažų dudėlių, lumzdėlių, ir vis grodavo, grodavo, kol visus pademonstruodavo“,-prisimena mano kolegė. Jurgis ir Almai lumzdelį padirbo, abu kartu visokias polkutes grodavo, tik labai tas Jurgio lumzdelis grojimui buvo nepatogus, mat skylutes jis išskaptavo pagal savo pirštų storumą, tai laibiems moteriškiems pirštams atstumai per didelį. Apie Jurgį būtų galima kalbėti ir kalbėti. Sunkaus likimo žmogus,( iškentęs „sibirus“ ir kalėjimus) Jurgis iki pat savo gyvenimo pabaigos išliko jautrios meniškos sielos. Iškeliavo žmogus, palikęs ryškų pėdsaką savo krašto kultūroje. Šiandien „Kupkėmis“ stengiasi pakartoti Jurgio smuiku grotas melodijas, žinoma, tai bus jau kitoks skambėjimas, bet vis tiek su Jurgio dvasios dalele.
Negalima neprisiminti ir dar vienos tautosakos pateikėjos – Elenos – Mikalauskaitės-Aleknienės. Anot Almos, šios moters iniciatyvos dėka ir susikūrė Paketurių ansamblis „Vidumedis“. Su mano pašnekovės mama Elena buvo geros draugės, tai vis kai susitikdavo –kalbėdavo: “ko gi mes nieko nedainuojam, dainuokim kai kų, va, ir aš do kelias dainas žinau“. Su meile ir švelnumu kalba Alma apie Eleną Aleknienę, iš kurios užrašė daug puikių dainų. „Va, -prisimena Alma,- vieną ir iš savo mamos užrašiau, bet tik vieną. Pasirodo „tais laikais“ kolūky buvo choras, kuriam vadovavo bibliotekininkė ir tarpe choro dainų dainavo ir vieną liaudies dainą, kas mane labai nustebino. Kolūkis duodavo transportą, kad iš visų kaimų suvežtų žmones repeticijon ir, va, bibliotekoj repetuodavo. Tai iš mamos užrašiau labai gražią rugiapjūtės dainą „Kukuoja geguta vyšnėlių sodėly“.
Mudviejų pokalbio pabaigoje prisiminėme ko gero pačią iškiliausią 20a. pabaigos tautosakos pateikėją – Uršulę Strolaitę – Baltušienę, 1908 gimusią Čiunkių kaime, netoli Viešintų, o kaip žinia tam krašte, kaip ir netoli Pandėlio vyravo ta pati kupiškėnų tarmė. Didžiąją gyvenimo dalį Uršulė pragyveno Puponių kaime, kaip ištekėjo už Baltušio ( o Puponys tai buvo Baltušių kaimas), taip ir nugyveno, tik paskutiniais gyvenimo metais glaudėsi pas dukrą Kupiškyje. Tai va, iš jos Almos sesuo Lina užrašė labai daug dainų. Keletas dainų jau iššifruota, bet didžioji to lobyno dalis dar laukia savo darbininkų. Šiuo metu „Kupkėmio“ ansamblis dainuoja apie keturiolika Uršulės Baltušienės dainų. Viena seniausiai dainuojamų - „Skyniau skyniau skynimėlį“. Nepaprastai įdomi ir reta savo harmonija daina - „Ko dumoji apvynėli“. Šioje dainoje vienoje vietoje suskamba trys balsai, kas yra didžiulė retenybė Kupiškio krašte, mat čia dažniausiai sutinkamos dvibalsės. Tai išties labai ypatinga daina. Amžiną atilsį šviesios atminties Uršulė padainavo ir visą pluoštą gražių karo dainų. Abi su Julija Petroniene labai gražiai dainavo „Aušta aušrala prėš zorių“....Bet apie Uršulę Baltušienę būtų visai atskira kalba. Jeigu viskas gerai klosis, gal ir pavyks Almai su bendraminčiais įgyvendinti seną svajonę – išleisti kupiškėniškų dainų rinkinį. Artėjant Lietuvos tūkstantmečio jubiliejui tai būtų prasminga ir vertinga dovana mums visiems, kaip, beje, ir kupiškėnų tarmės žodyno išleidimas. Juk tik per kalbą, per gimtą žodį sutveriame visas didžiausias savo tautos kultūros vertybes, per kalbą ir vienos tautos vaikais pasijusti galime, pagalvok apie tai skaitytojau, ir gal būt, tavo balsas padės teisingiau skirstyti savivaldybės lėšas įvairiems leidiniams, kartais labai menkos vertės...
Didžiausia kiekvienos tautos vertybė – jos žmonės. Šiame padrikokame rašinyje prisiminėme tik „saujelę“ tautosakos pateikėjų, o kiek dar jų yra . Kiek dar jų gyvena šalia mūsų nepastebėti ir neprakalbinti. Būtų tikrai šaunu, kad į šventą dvasinio paveldo kaupimo ir išsaugojimo darbą kibtume visi, kas tik galime, juk nėra nieko malonesnio, kaip su žmogumi pasikalbėti, jo išmintį ir patirtį perimti. Taigi, viena tokių progų ir bus šį šeštadienį, 12val. kultūros centro vitražų salėje. Čia ne tik su kupiškėnais, bet ir su garbiais kitų kraštų tautosakos pateikėjais susipažinsime.


Skaityti komentarus (0)

 

Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
 

 

Vardas:  (nebūtinas)
El. paštas:  (nebūtinas)
Komentarai:

Šį lauką palikite neužpildytą:

 

 Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.

 

Savaitės klausimas

Ar pritariate, kad tėvai būtų skatinami eiti tėvystės atostogų?

 
 
 
 

 

Vardadieniai

GermilÄ—, Jaumantas JaumantÄ—, Katarina, KatrÄ—, Katryna, KotrÄ—, Kotryna, Santautas, SantautÄ—, Sanvyda, Sanvydas, SanvydÄ—, TrynÄ—.

Naujienos: Visos naujienos  |  Aktualijos  |  Gamta ir mes  |  Sveikata  |  Vėrinys  |  Nuomonės  |  KupiÅ¡kio kraÅ¡to kaimų istorijos  |  Rezervuota jaunimui  |  PAMIRÅ TI NEGALIMA PRISIMINTI
KroÅ¡tas brungiausias: KupiÅ¡kėnų kertala
Informacija: Skelbimai  |  Atsiliepimai  |  Redakcija
Ä®kainiai: Prenumerata  |  Reklama
Archyvas: Amatų gijos  |  AukÅ¡taičių kraÅ¡tas  |  Bendruomenė  |  Kamara  |  Iš ESmės  |  PožiÅ«ris  |  Sugrįžimai  |  Ulyčia  |  Amžių sandÅ«roje  |  „Pasikalbosykim“  |  Laiko raÅ¡tas  |  Gyvenimo ratas  |  Savi tarp kupiÅ¡kėnų  |  Å ėlsmas  |  Talalojus  |  Pasikalbosykim  |  MÅ«sų Å¾monas  |  Likimai  |  Horizontai  |  Propagandos anatomija  |  Pabėgėliai  |  PilietiÅ¡kumas  |  Kas mus saugo?

Jūs esate

9 087 858

šios svetainės lankytojas


Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.

 

UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis

Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89.

Elektroninis paštas: [email protected]