2024 m. lapkričio 22 d., penktadienis |
Reklama | Prenumerata | Naujienos | Archyvas
|
Naujienos Kroštas brungiausias Informacija Įkainiai |
€ŽRENKUOSI MOKYTI!€Œ €“ ATRASTI MOKYTOJO PROFESIJAI
BanguolÄ—s AlekienÄ—s-AndrijauskÄ—s nuotrauka Prognozuojama, kad nuo 2018 metų Lietuvoje ims trÅ«kti mokytojų, nes jaunuoliai nenoriai renkasi mokytojo profesijÄ…. Susidoroti su iÅ¡kilusiais sunkumais mokykloms padeda programa „Renkuosi mokyti!“ ir kvieÄia jaunus, motyvuotus žmones pažinti mokyklÄ… iÅ¡ naujo. Per devynerius metus į Å¡iÄ… programÄ… įsitraukÄ— apie 40 mokyklų iÅ¡ įvairių Lietuvos kampelių, o mokytojo amplua iÅ¡bandÄ— apie 100 jaunuolių. Deja, rajono mokymosi įstaigos ir KupiÅ¡kio jaunimas kol kas yra Å¡ios programos nuoÅ¡alyje. Kandidatų netrÅ«ksta Labai svarbus programos „Renkuosi mokyti!“ komponentas yra dalyvių atranka, per kuriÄ… atrenkami visapusiÅ¡kai mokytojo darbui tinkami kandidatai, galÄ—siantys bÅ«ti geri mokytojai ir sugebÄ—siantys mokymuisi įkvÄ—pti kiekvienÄ… mokinį. Kandidatų atranka susideda iÅ¡ keturių etapų, per kuriuos didžiausias dÄ—mesys skiriamas bÅ«simo mokytojo motyvacijai. Å iais metais norinÄių dvejus metus padirbÄ—ti „Renkuosi mokyti!“ mokytojais buvo 253, iÅ¡ jų į antrÄ… etapÄ… pakliuvo 150, bet galutinai buvo atrinkta tik 16 jaunųjų mokytojų. Programos „Renkuosi mokyti!“ atrankoje gali dalyvauti visi universitetus baigiantys arba baigÄ™ žmonÄ—s, taÄiau jie negali bÅ«ti vyresni nei 35 metų. Paskutinio kurso studentai gali dalyvauti atrankoje su sÄ…lyga, kad universitetinio bakalauro laipsnį įgis iki darbo mokykloje pradžios. Atrankos dalyviams pedagogo kvalifikacija ar pedagoginio darbo patirtis nÄ—ra bÅ«tina. Visos programos metu jaunieji mokytojai lanko kompleksinius profesinius ir lyderystÄ—s mokymus, kurie prasideda netrukus po atrankos. Liepos mÄ—nesį bÅ«simieji mokytojai keturias savaites intensyviai mokosi vasaros mokykloje, kurioje įgyja bazinį pedagoginį ir psichologinį pasiruoÅ¡imÄ…, privalomÄ…, norint pradÄ—ti dirbti mokykloje. VÄ—liau, mokslo metais, kartÄ… per mÄ—nesį yra organizuojami dviejų dienų mokymai, kur jaunieji mokytojai gilina savo žinias, sprendžia klasÄ—se iÅ¡kilusias problemas, gauna visapusiÅ¡kÄ… pagalbÄ… bei konsultacijas, ugdosi lyderystÄ—s kompetencijas. Programos ciklo viduryje, vasarÄ… po pirmų darbo mokykloje metų, organizuojami lyderystÄ—s mokymai. Programos dalyviams, kaip ir visiems mokytojams, yra mokamas darbo užmokestis, kuris didžiÄ…ja dalimi priklauso nuo turimo pamokų krÅ«vio. Jaunajam mokytojui dÄ—stomas dalykas parenkamas pagal jo turimÄ… iÅ¡silavinimÄ…. Lietuvos mokymosi įstaigose labiausiai trÅ«ksta fizikos, chemijos, matematikos, lietuvių kalbos, anglų kalbos mokytojų, mokyklos psichologų. Ateities perspektyvos Pasibaigus dvejų metų programai, kiekvienas dalyvis gali rinktis, ar jis toliau nori dirbti mokykloje, arba pasirinkti darbÄ… bet kurioje kitoje srityje. Jei „Renkuosi mokyti!“ mokytojas nori ir toliau eiti pasirinktu keliu, jis turi įgyti pedagogo kvalifikacijÄ…. Daugelis Lietuvos universitetų siÅ«lo metų trukmÄ—s profesines pedagogines studijas, kurios suteikia profesinÄ™ pedagogo kvalifikacijÄ… ir teisÄ™ bendrojo ugdymo mokyklose dirbti dalyko mokytojais. Dauguma jaunųjų mokytojų pasirenka bÅ«tent šį keliÄ… – net 80 procentų dalyvių ir toliau dirba mokyklose ar kitose su Å¡vietimu susijusiose srityse. Kiti pradeda darbuotis Å¡vietimo sistemoje nacionaliniu lygmeniu, kuria ir įgyvendina Å¡vietimo projektus. Dalis siekia verslo ar mokslo karjeros, bet bÅ«na susijÄ™ su Å¡vietimu per savanoriÅ¡kÄ… veiklÄ…. Net ir toliau nedirbdamas mokytoju, dalyvis yra programos „Renkuosi mokyti!“ bendruomenÄ—s narys ir tampa programos ambasadoriumi. Tarp programÄ… pabaigusių jaunų žmonių yra 2 mokyklos direktoriai, 3 direktoriaus pavaduotojai, 1 mokytojas metodininkas, 3 vyresnieji mokytojai, keletas nevyriausybinių organizacijų steigÄ—jų ir vadovų, 1 mokslų daktaras, 4 MeilÄ—s LukÅ¡ienÄ—s premijos laureatai. KupiÅ¡kio mokyklos – už borto Å iais metais pirmÄ… kartÄ… buvo vykdoma ne tik norinÄių dalyvauti jaunuolių, bet ir mokyklų atranka. Ä® programÄ… gali įsitraukti visos bendrojo ugdymo programÄ… vykdanÄios mokyklos, taip pat profesinÄ—s mokyklos. Deja, KupiÅ¡kio rajono mokyklos noro dirbti pagal programÄ… „Renkuosi mokyti!“ kol kas nerodo. KultÅ«ros, Å¡vietimo ir sporto skyriaus vedÄ—ja Jurgita TrifeldienÄ— tikino, kad visos mokslo įstaigos buvo informuotos apie tokiÄ… galimybÄ™, taÄiau tolesnių žingsnių nÄ— viena jų nesiÄ—mÄ—. SpecialistÄ— tikisi, jog mokyklų bendruomenÄ—s kitais metais bus kur kas aktyvesnÄ—s. NorinÄios įsijungti į programÄ… mokymosi įstaigos šįmet pildÄ— paraiÅ¡kas, o jų vadovai buvo pakviesti į pokalbį. Atrankoje vertinamas mokyklų pasiryžimas mokytis, motyvacija siekti pokyÄių bei įsipareigojimai juos tÄ™sti. PirmenybÄ— dažnai skiriama mažesnių miestų ir miestelių mokykloms, nes siekiama, kad pokyÄiai pasiektų ir jas. Ä®takos turi ir tai, ar mokyklai programa „Renkuosi mokytis!“ gali pasiÅ«lyti jų norimo dalyko mokytojÄ…. Å iais metais norÄ… dalyvauti atrankoje pareiÅ¡kÄ— 52 Lietuvos mokyklos, o projekte dalyvaus 14 jų. Su sunkumais susidorojo PanevėžietÄ— Vaiva StanionÄ— džiaugÄ—si, kad programa „Renkuosi mokyti!“ jai atvÄ—rÄ— kelius į mokyklÄ…. Dianos LiepinytÄ—s-KytrienÄ—s nuotrauka „Mane ta mintis labai sužavÄ—jo. NorÄ—josi ateiti į klasÄ™, kur susirenka labai skirtingi moksleiviai. Neformalus ugdymas skiriasi tuo, kad dalyvauja labai motyvuoti vaikai“, – kalbÄ—jo V. StanionÄ—. Likimas lÄ—mÄ—, kad moteris dvejus metus vaikus ekonomikos mokÄ— Vilniaus Simono Daukanto gimnazijoje. Mokykla Vaivai buvo paskirta pagal mokomojo dalyko pedagogų poreikį. „Ekonomikos pamokų mokyklose nÄ—ra tiek, kad iÅ¡ jų bÅ«tų įmanoma pragyventi, todÄ—l Vilniuje dalyvavau ir neformaliame vaikų ugdyme. Darbas sostinÄ—s mokykloje man tiko. Važiuoti į Panevėžį dÄ—l penkių ar Å¡eÅ¡ių pamokų finansiÅ¡kai bÅ«tų buvÄ™ nenaudinga. Nebent tuo paÄiu metu bÅ«Äiau dirbusi keliose mokyklose“, – tikino panevėžietÄ—. Be darbo dviejose mokyklose, antraisiais programos metais jauna moteris pradÄ—jo dirbti „Renkuosi mokyti!“ administracijoje, organizavo jaunųjų pedagogų mokymus, vykdÄ— atrankas. DÄ—l per didelio užimtumo pasibaigus dviem programos metams, ji darbÄ… mokyklose kuriam laikui atidÄ—jo į Å¡alį ir atsidavÄ— adminstraciniam darbui. PedagogÄ— be mokinių ilgai neiÅ¡tvÄ—rÄ— ir rugsÄ—jį pradÄ—jo darbuotis RumÅ¡iÅ¡kių Antano Baranausko gimnazijoje. „Į darbÄ… mokykloje niekuomet nenumojau ranka. Jeigu susidÄ—lioja tinkamos geografinÄ—s aplinkybÄ—s ir darbo grafikas, tai mielai imuosi vaikus mokyti ekonomikos“, – su Å¡ypsena kalbÄ—jo paÅ¡nekovÄ—. Ji antrasiais programos metais Vytauto Didžiojo universitete įgijo pedagoginį iÅ¡silavinimÄ…, todÄ—l durys yra atviros į bet kuriÄ… bendrojo ugdymo ar profesinÄ™ mokyklÄ…. V. StanionÄ— atvirauja, kad mokytojo profesija jos niekuomet negÄ…sdinusi, taÄiau pradÄ—jusi dirbti mokykloje pirmaisiais metais susidÅ«rÄ— su sunkumais. „ReikÄ—jo iÅ¡mokti nubrėžti tarpusavio bendravimo ribas, nes turime susitarti su vaikais, kas yra galima ir kas ne. Tuomet ir paÄiai dirbti su moksleiviais yra lengviau. Kai ateini dirbti į mokyklÄ… atvira Å¡irdimi, svarbu, paÄiam mokytojui gerai suprasti, kokios turi bÅ«ti ribos. Tarp pirmų ir antrų metų įvyko lūžis, kai supratau, kad galiu bÅ«ti draugiÅ¡ka, bet ne draugÄ—, reikli, bet ir linksma. Santykis su vaikais turi iÅ¡likti pagarbus, taÄiau nereikia pamirÅ¡ti, jog Äia visi susirenkame mokytis – tiek ekonomikos, tiek bendražmogiÅ¡kų dalykų“, – pabrėžė panevėžietÄ—. Pasibaigus darbo sutarÄiai su RumÅ¡iÅ¡kių Antano Baranausko gimnazija, moteris dar nežino, į kuriÄ… mokyklÄ… rudenį pasuks jos kelias. Panevėžio Vyturio progimnazijos geografijos mokytoju dirbantis Bronius Budrys programÄ… „Renkuosi mokyti!“ pasirinko vedamas noro dirbti prasmingÄ… darbÄ…. „Žinojau, kad programa siÅ«lo geros kokybÄ—s mokymus ir labai norÄ—jau dirbti mokytojo darbÄ…, bet neturÄ—jau pedagoginio iÅ¡silavinimo“, – tvirtino jaunas vyras. Geografijos studijas Vilniaus universitete baigÄ™s Bronius neslepia, kad pradžioje buvo sunku tvarkytis su drausme klasÄ—je. „Kai ateini dirbti į mokyklÄ…, įsivaizduoji, kad mokiniai bus labai motyvuoti. VÄ—liau supranti, kad yra visaip. Labai daug dÄ—mesio ir laiko reikÄ—jo skirti disciplinai, drausmei ir taisyklÄ—ms“, – tikino B. Budrys. Å iuo metu baigiasi jaunojo pedagogo antri programos metai, taÄiau jis nežino, ar liks dirbti mokykloje. SituacijÄ… Å¡iek tiek apsunkina ir tai, kad vaikinas kol kas nÄ—ra baigÄ™s pedagoginį iÅ¡silavinimÄ… suteikianÄių studijų Vilniaus universitete.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas. |
Skalsu kalbos Savaitės klausimas |
Vardadieniai CilÄ—, Cecilioja, Cecilijus, Cecilius, Cilas, CilÄ—, DargintÄ—, Laimutis, Steikintas, Suvaidas, SuvaidÄ—, Suvainas, SuvainÄ—. |
|
Jūs esate 9 079 991 šios svetainės lankytojas |
Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.
|
|
UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89. Elektroninis paštas: [email protected] |