XX amžiaus antrojoje pusÄ—je, po Antrojo pasaulinio karo, visoje mÅ«sų planetoje, iÅ¡skyrus kelis totalitarinius režimus (ir sovietinį, kurio valdomi gyvenome), įsivyravo globalizacija, reiÅ¡kusi, kad nuo Å¡iol beveik visi žmonÄ—s nÄ—ra susijÄ™ su konkreÄia vieta ir jos tikrove. VÄ—liau prasidÄ—jÄ™s interneto, iÅ¡maniųjų įrenginių ir socialinių tinklų iÅ¡radimas lÄ—mÄ— tendencijÄ…, pagal kuriÄ… žmonija įprato kas kelerius metus ar deÅ¡imtmetį keisti gyvenamÄ…jÄ… vietÄ… ir net gyvenimo bÅ«dÄ… – įsikurti tam tikrÄ… laikÄ… viename mieste ar valstybÄ—je. Žinant, kad tai bet kada gali keistis, tapo norma, reiÅ¡kianÄia, kad emigracija nÄ—ra jokia tragedija.
Lietuvoje apie „kraÅ¡tieÄio“ sÄ…vokÄ… Å¡iuo metu, regis, populiaru kalbÄ—ti tik rajonų vieÅ¡osiose bibliotekose, kurių Informacijos ir kraÅ¡totyros skyriai kaupia ir sistemina duomenis, padedanÄius registruoti iÅ¡ vieno ar kito nedidelio miesto iÅ¡vykusius ir kituose miestuose ar valstybÄ—se Å¡io to pasiekusius asmenis. Tikroji problema yra ne tų duomenų trÅ«kumas, o tiesiog nežinojimas, kÄ… su jais veikti, kaip juos naudoti. Retame mažesniame Lietuvos mieste ar kaime veikia kraÅ¡tieÄių draugijos, kurias kas nors vis tiek neiÅ¡vengiamai turi suburti. Suprantama, kad dalyvavimas tokioje draugijoje bÅ«tų pagrįstas tik savanoriÅ¡ka, neprievartine naryste.
KÄ… galÄ—tų veikti tokia draugija ir kokia jos prasmÄ—? Pirmasis ir pats svarbiausias, bet labai nepopuliarus Å¡iandienos Lietuvoje, tokios draugijos uždavinys bÅ«tų ne sugrąžinti iÅ¡vykÄ—lius į gimtÄ…jį kraÅ¡tÄ… (to mÅ«sų valdžia tariamai siekia ne vienÄ… deÅ¡imtmetį, taÄiau rezultatai yra beveik nuliniai), bet, suvokiant, kad svarbiausia Å¡iais laikais yra ne buvimo vieta, o veikla ir asmeninÄ— kompetencija, padÄ—ti gimtajam miesteliui ar kaimui ne tik pinigais, kurie skirti Å¡eimai ir iÅ¡ kurių pagaliau laimi tik prekybos tinklai, o ir socialiniu bei kultÅ«riniu veikimu. Jo esmÄ— – atskirties mažinimas ir bandymas po truputį keisti gimtojo miestelio gyventojų mentalitetÄ…, kad Å¡ie pajustų, jog gyvena ne uždaroje, siaurų interesų ir menkų galių provincijoje, o vietoje, kuri savo patogumu ir kultÅ«rinio bei socialinio gyvenimo kokybe gali beveik nesiskirti nuo didmiesÄio. Maži atstumai, galimybÄ—s greitai organizuoti renginį ar socialinÄ™ akcijÄ…, iÅ¡vengiant biurokratijos, yra tie aukso vertÄ—s privalumai, kurie bÅ«dingi mažesniems miestams. Didžiųjų Lietuvos miestų ir iÅ¡eivijos žmonÄ—s gali padÄ—ti ir jiems patiems, ir gimtinÄ—s žmonÄ—ms suprasti, kad jų asmeninÄ—s Å¡eimos istorijos nÄ—ra izoliuotos nuo kaimynų ar kraÅ¡tieÄių. Sovietinių laikų pabaigoje Lietuvoje buvo itin puoselÄ—jama kraÅ¡totyros veikla, kuri dÄ—l ideologinių priežasÄių beveik niekada nesuartÄ—davo su aktualiÄ…ja tikrove, nes jÄ… aktyviai keisti nebuvo leidžiama. Filosofas Žygimantas MenÄenkovas, raÅ¡ydamas apie vienÄ… iÅ¡ Lietuvos nedidelių miestų, yra pastebÄ—jÄ™s, kad istorinÄ— praeitis niekaip nesisieja su dabartimi ir posovietiniais gyvenimo reliktais. KraÅ¡tieÄių vaidmuo, kurio Å¡ie galÄ—tų imtis, ir yra skirtingų laikotarpių istorijos jungimas į vientisÄ… istorinį pasakojimÄ…, kuris bÅ«tų ne vien siaurai kraÅ¡totyrinis ir knyginis, o susijÄ™s su veikla, kurios tikslÄ… bÅ«tų galima įvardyti taip: „Stengiuosi, kad mano kraÅ¡tieÄiams, likusiems gimtajame mieste ar kaime, pirmiausia, gyventi bÅ«tų prasmingiau, ir tik po to – ekonomiÅ¡kai lengviau.“ Tokia iÅ¡eivio tapatybÄ— leistų sujungti iÅ¡sivaikÅ¡ÄiojusiÄ… LietuvÄ… nebÅ«tinai vieningam, taÄiau įdomiam, veiksmui, kurio esmÄ— yra supažindinimas (ne per televizijos ekranus) su lietuviÅ¡kais ženklais užsienyje ir keitimasis patirtimi (daug lietuvių užsienyje gyvena mažuose miestuose, kurių pavyzdžiai gali įkvÄ—pti pokyÄius mažuose Lietuvos miestuose). Tai sprÄ™stų ir paÄių emigrantų socialines ir psichologines tapatybÄ—s problemas (kai Lietuva paliekama kaip kraÅ¡tas, kuriame esi nereikalingas), o likusiems gimtajame mieste ar kaime leistų nesijausti, perfrazuojant ekonomistÄ… RaimondÄ… Kuodį, senelių prieglaudos gyventojais. Taip rastųsi kraÅ¡tieÄių ir likusiųjų gimtosiose vietose dialogas, kuris leistų abiem pusÄ—ms gyventi lokaliai, taÄiau kartu ir globaliai, todÄ—l ir Å¡iuolaikiÅ¡kai. Ir jokie valdžios projektai, pavyzdžiui, projektas „Globali Lietuva“, to neatliks, kol iniciatyvos nesiims patys iÅ¡vykusieji ir likusieji gyventi mÅ«sų Å¡alyje.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.