Techninio automobilių sporto aistra jo neužvaldÄ— atsitiktinai, sulaukus solidaus amžiaus (tiesa, mÄ—gautis Å¡iuo sportu dažniausiai sau leidžia nemenkas pajamas savo versle sukaupÄ™ ar garsius rÄ—mÄ—jus turintys vyrai). Visureigių varžybų ir įvairių autokrosų daugkartinis Äempionas 35-erių metų Naglis ÄŒepelis prisimena, jog variklių gausmas jį pakerÄ—jo ankstyvoje vaikystÄ—je. Entuziazmas, neįkainojamas ir dažnai neatlyginamas jokiais pinigais, neblÄ—sta iki Å¡iol. TaÄiau galbÅ«t retas suvokia, kad be Å¡io žmogaus pasiÅ¡ventimo triukÅ¡mingos automobilių ir motociklų varžybos bei bulių kautynių garsas Uoginių trasoje nutiltų.
Gaila MATULYTÄ–
Be stabdžių N. ÄŒepelis, gimÄ™s Žegunių k., vaikystÄ—je su tÄ—vais persikÄ—lÄ— gyventi į AukÅ¡tupÄ—nus ir tame paÄiame name tebeÅ¡eimininkauja iki Å¡iol. BaigÄ™s aÅ¡tuonias klases buvusioje Vlado RekaÅ¡iaus vidurinÄ—je mokykloje, vairuotojo Å¡altkalvio specialybÄ—s mokÄ—si Panevėžyje. Å iandien dirbantis ugniagesiu-gelbÄ—toju KupiÅ¡kio prieÅ¡gaisrinÄ—je gelbÄ—jimo tarnyboje N. ÄŒepelis sako, kad visi jo ankstesni ir dabartiniai užsiÄ—mimai susijÄ™ su automobiliais.
Techninis automobilių sportas N. ÄŒepelį kerÄ—jo nuo mažų dienų. IÅ¡girdÄ™s variklių gausmÄ…, griÅ«damas lÄ—kdavo paspoksoti į netoliese esanÄiÄ… trasÄ…. Anksti iÅ¡moko remontuoti technikÄ…. VaikystÄ—s transportas – dviratis - jam bÅ«tinai turÄ—jo bÅ«ti su motoru. Taip gimÄ— pirmosios konstrukcijos.
KupiÅ¡kÄ—nas Å¡ypsodamasis prisimena, kad pirmÄ… sykį prie motociklo vairo sÄ—do bÅ«damas gal deÅ¡imties metų. Žinoma, tÄ—tis su tuo niekaip nebÅ«tų sutikÄ™s. Kai tik jis iÅ¡vykdavo į darbÄ…, Naglis iÅ¡ garažo iÅ¡sivarydavo IŽ- 49, pasilypÄ—davo ant laiptų, kad bÅ«tų lengviau užsÄ—sti ant motociklo, ir lÄ—kdavo pas draugus. Tiesa, stabdžių sistema vaikui dar nebuvo pažįstama, tad Å¡iuo atveju sustoti pagelbÄ—davo kokia nors kliÅ«tis ar paprasÄiausias parkritimas…
Septyniolikos pirko automobilį Apie šias sūnaus „gastroles“ tėtis iš kaimyno sužinojo po gerų dvejų metų. Barti jau buvo vėlu. Naglis prisimena, kaip nuo mažų dienų tėtis jį vežiodavo senuoju GAZ- 63. Vaikas tuomet mažai žiūrėdavo į kelią, o stebėdavo, kaip valdomas automobilis. Vieną sykį tėtis pasiūlė: jei sūnui pavyks iš vietos išvažiuoti neužgesinus variklio, leisiąs jam vairuoti iki pat Žegunių kaimo. Pasisekė. Nuo tada vairas prilipo prie rankų.
Su tuometine milicija bÄ—dų daug nebuvo – tÄ—tis visada sÄ—dÄ—davo Å¡alia. O kai iÅ¡lÄ—kdavo su motociklu, vienÄ… sykį beržynÄ—lyje prie miesto Naglis su draugais buvo įkliuvÄ™s pareigÅ«nams. SÄ—kmingai pabÄ—go ir paslÄ—pÄ— motociklÄ…, taÄiau policininkai susirado tÄ—vus ir teko traukti transporto priemonÄ™ iÅ¡ po Å¡ieno…
PaÅ¡nekovas prisimena nemažai panaÅ¡ių nutikimų. TaÄiau belakstant užmiesÄio keliais, kilo noras įsigyti savo automobilį. PirmÄ…jį moskviÄių N. ÄŒepelis nusipirko iÅ¡ savo sutaupytų stipendijų, sulaukÄ™s vos 17 metų. SuremontavÄ™s jį, drÄ…siai lÄ—kdavo į Å¡okius ir galÄ—jo didžiuotis prieÅ¡ tuos, kurie važinÄ—jo tÄ—vų automobiliais.
Nuo mechaniko iki Äempiono VÄ—liau N. ÄŒepelis noriai talkino kupiÅ¡kÄ—nams, garsinusiems techninį sportÄ…. Jis padÄ—davo remontuoti iÅ¡ moskviÄiaus perdarytÄ… visureigį, su kuriuo į trasÄ… lÄ—kdavo Gediminas SatkeviÄius, Vidmantas Jablonskas, Gediminas Laužikas.
Naglis pats dalyvauti visureigių varžybose pradÄ—jo 2003 m. ir iÅ¡kart tapo viceÄempionu. Kitais metais pelnÄ— Lietuvos Äempiono titulÄ….
Å iais metais N. ÄŒepeliui su ekipažo porininku Žilvinu Vareika sÄ—kmingi buvo visi 10 Lietuvos visureigių Äempionato etapai. "4WD Pavasaris 2005" Lietuvos visureigių bekelÄ—s sporto Äempionato pirmajame etape vairuoti visureigį labai norÄ—jo Alvijanas Murnikovas. Varžybų debiutantas su Å¡turmanu N. ÄŒepeliu tapo nugalÄ—tojais. VÄ—lesniuose etapuose Alvijanas važiavo su Irmantu Palileika.
Pašnekovas džiaugėsi, kad kupiškėnus automobilių sporte visada lydėjo sėkmė. „Gal tokia mūsų krašto aura, - svarstė automobilininkas, - nes, palyginti su didžiaisiais visureigių klubais, neturime rėmėjų ir negalime sau dėti didelių investicijų į pamėgtą sportą“.
Žinoma, sÄ—kmÄ™ nulemia ir kruopÅ¡tus pasirengimas. „Jei myli technikÄ…, ji tuo paÄiu atsilygina“, - įsitikinÄ™s paÅ¡nekovas. Daug dirbti tenka iki lenktynių, tad automobiliai nenuvilia varžybose. „Kai kiti lenktynininkai gula po maÅ¡inomis, mes tik cigaretÄ™ surÅ«kom, pailsim, susikaupiam kitam važiavimui, - pasakojo N. ÄŒepelis ir pridÅ«rÄ—: - Juk sakoma: kai į medžioklÄ™ eini, Å¡unis lakint vÄ—lu“.
Į lenktynių trasas kupiškėnai leidžiasi savadarbiais automobiliais. Visureigio sukonstravimas atsieina apie 30 tūkst. litų, nors solidūs klubai investuoja keliskart didesnes sumas. N. Čepelis yra sukonstravęs 4 visureigius: du UAZ’us, „Nissan Patrol“ ir „Suzuki Samuray“. Šį sudėtingą darbą puikiai apibūdino pašnekovo frazė: „Keliai kruvini ir nagai juodi“.
RÄ—mÄ—jai - abejingi Beje, didžiuosiuose Å¡alies miestuose įprasta, jog remti visureigių Äempionato dalyvius – bet kurios to kraÅ¡to firmos garbÄ—s reikalas. Pas mus, deja, yra kitaip. KupiÅ¡kÄ—nai nelinkÄ™ paremti nuolatinių visureigių Äempionatų ir bulių kautynių nugalÄ—tojų. Anuomet Ž. Vareikos ir N. ÄŒepelio ekipažą rÄ—mÄ— Biržų įmonÄ— ir pagal aprangÄ… per varžybas visi Äempionus vadino biržieÄiais. PaÅ¡nekovas pridÅ«rÄ—, jog už savus pinigus į prestižines varžybas nuvažiuoti nepavyktų.
Šio azartiško sporto aistruoliai susibūrė į kupiškėnų visureigių klubą „35 coliai“. Jo iniciatorius buvo Linas Kazbaras. Į klubo veiklą aktyviai įsijungė Ž. Vareika, D. Didžiulis. Pavadinimą pasiūlė Mindaugas Varnauskas: 35 coliai – tuo metu didžiausi visureigio rato matmenys (dabar - 41 colis). Ateityje automobilininkai planuoja klubo veiklą plėsti, kviesti prisijungti jaunuosius techninio sporto mėgėjus, jau pelniusius nemažai pergalių.
Visureigių klubas deÅ¡imÄiai metų iÅ¡sinuomojo Uoginių trasÄ…. PrieÅ¡ kiekvienas varžybas tenka tvarkyti gruntÄ…, rÅ«pintis tvora. Samdytų darbininkų atliekamus darbus kone visada tenka paÄiam N. ÄŒepeliui prižiÅ«rÄ—ti. PaÅ¡nekovas teigÄ—, jog daugybÄ™ žiÅ«rovų pritraukianÄios varžybos neatneÅ¡a jokio pelno, tik džiaugsmÄ… patiems organizatoriams ir dalyviams.
„Arba aÅ¡, arba…“ NeaiÅ¡ku, ar N. ÄŒepelio atžalos perims tÄ—Äio aistrÄ… automobiliams. SÅ«nus Margiris noriai domisi tÄ—Äio pomÄ—giu. Džiaugsmu spindi jo akys, kai tÄ—tis pavėžina visureigiu. Jaunesnysis aÅ¡tuonerių Alanas susidomÄ—jimo Å¡iuo sudÄ—tingu sportu nerodo. O po vienos traumos iÅ¡ savo mylimos moters AuksÄ—s N. ÄŒepelis netgi yra sulaukÄ™s ultimatumo – arba aÅ¡, arba visureigiai. TaÄiau Äempionas stengiasi suderinti adrenalino kupinÄ… techninį sportÄ… ir dÄ—mesį Å¡eimai.
Šiuo metu visureigių varžybos baigėsi. Bet dabar sportininkams prasidės tikrasis darbas: reikia suplanuoti kitų metų varžybas, tvarkyti automobilius.
Techninis sportas, tapÄ™s N. ÄŒepelio gyvenimo bÅ«du, nÄ—ra pigus malonumas. SumokÄ—jÄ™ startinį varžybų mokestį (apie 200 Lt), Äempionai gauna taures, diplomus, Å¡ampano. Už pergalÄ—s džiaugsmÄ… niekas neskiria piniginių prizų. PaÅ¡nekovas pripažįsta, kad dÄ—l jo pomÄ—gio nukenÄia Å¡eimos biudžetas, mažiau lieka laiko brangiausiems žmonÄ—ms. „PramuÅ¡ta galva ir fanatizmas, - apibÅ«dino savo aistrÄ… N. ÄŒepelis, - taÄiau mes negalim nevažiuot“.
Tad paklaustas apie kitų metų perspektyvas, jis nė nedvejodamas atsakė: „Važiuosim!“
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.