Kaimo bendruomenių veikla – tai yra ypatinga Å¡iuolaikinÄ—s filantropijos rÅ«Å¡is, kai žmonÄ—s moko vienas kitÄ… ir iÅ¡ tiesų iÅ¡moksta bÅ«ti “visi už vienÄ…, o vienas – už visusâ€. Ateitis priklauso gyvai, veikliai, apsiÅ¡vietusiai bendruomenei.
Lankosi kaimuose Judindamos ŽemaitijÄ… iÅ¡ sustingimo, dvi darbÅ¡tuolÄ—s ir entuziastÄ—s - plungiÅ¡kÄ— Babrungo kaimo bendruomenÄ—s „TÄ—viÅ¡kė“pirmininkÄ— Janina DanielienÄ— ir mažeikiÅ¡kÄ— Sedos gyvenvietÄ—s bendruomenÄ—s pirmininkÄ— Genoveita GricienÄ— (Å¡ios moterys taip pat yra ir Lietuvos kaimo bendruomenių sÄ…jungos valdybos narÄ—s) lanko kiekvienÄ… kaimÄ…, kur tik buriasi bendruomenÄ—s, skaitydamos paskaitas, vesdamos diskusijas, praktinius užsiÄ—mimus. Jos įsitikinusios, kad kaimo ateitis priklauso gyvai, veikliai, apsiÅ¡vietusiai bendruomenei.Â
 “Susipažinau su daugelio bendruomenių, jau įregistruotų ir dar besiruoÅ¡ianÄių įsiregistruoti, lyderiais. Tai neabejingi žmonÄ—s, ieÅ¡kantys savo niÅ¡os, kad galÄ—tų bÅ«ti naudingesni savo kaimui ir rajonui. Ne vienÄ… iÅ¡ jų pažinojau ir anksÄiau - jie užkalbindavo gatvÄ—je, skambino, ieÅ¡kojo. Jau daugelis Žemaitijoje supranta, kad bendruomenÄ— - tai ne kažkokia Å¡iuolaikinių vÄ—jų atpÅ«sta iÅ¡monÄ—, o tik mÅ«sų visų požiÅ«rio į savo gyvenimÄ… pakeitimas: nelaukti visų malonių iÅ¡ valdžios, iÅ¡ savo seniÅ«no, o patiems, savo iniciatyva, kÄ… nors gero nuveikti dÄ—l savÄ™s, savo Å¡eimos, viso kaimo ar seniÅ«nijos, mÅ«sų vaikaiÄių, Lietuvos ateiÄiai, “ –sako J.DanielienÄ—. Pasak didelÄ™ bendruomeninÄ—s veiklos patirtį turinÄios Janinos, kurti bendruomenÄ—s nereikia - ji yra, jÄ… sudaro visi toje vietovÄ—je gyvenantys žmonÄ—s. TaÄiau reikia įregistruoti bendruomeninÄ™ organizacijÄ…, kad bÅ«tų galima raÅ¡yti projektus,aktyviau burti žmones, gauti lėšų veiklai. O kiekvienas narys savaip gali iÅ¡reikÅ¡ti savo dalyvavimÄ… jos gyvenime: tiek pinigais, tiek darbu. Svarbiausia, kad bendruomenÄ— funkcionuotų dalyvaujant daugumai jos narių, nes kitaip žmonÄ—s, stebÄ—dami veiklÄ… iÅ¡ Å¡alies, reikÅ¡dami nepagrįstas kritines pastabas organizatoriams, sÄ—ja nepasitikÄ—jimÄ… ir nusiteikia prieÅ¡ tokiÄ… organizacijÄ…,
kuri negali sudominti savo narių ir neįtraukia jų į veiklą.
Kaip susikalbÄ—ti tarpusavy? Sedos bendruomenÄ—s pirmininkÄ— ir vidurinÄ—s mokyklos direktorÄ— Genoveita GricienÄ— su plungiÅ¡kiais savo darbo patirtimi dalijasi ne pirmÄ… kartÄ…. „KalbÄ—siu žemaitiÅ¡kai, nes noriu bÅ«ti savimi. Ir visiems žemaiÄiams linkiu iÅ¡likti savimi, kaip ir Lietuvai – savimi esant Europoje,“- pradÄ—jo pasakojimÄ… vieÅ¡nia.
Ji pastebÄ—jo, kad praÄ—jo euforijos laikai, kai bendruomenių steigimosi įkarÅ¡tyje buvo tikimasi kalnus nuversti. Å iandien akivaizdu, kad visų problemos labai panaÅ¡ios, tik jų sprendimai skiriasi. Tai priklauso nuo to, kaip sekasi tame paÄiame kaime ar miestelyje gyvenantiems žmonÄ—ms tarpusavyje susikalbÄ—ti. Kaimo mokytojai kai kur nesupranta, kad ir jų paÄių ateitis priklauso nuo to, ar kaimas nyks toje vietovÄ—je, ar vystysis ir klestÄ—s. Jie turÄ—tų rÅ«pintis ne tik vaikų, bet ir suaugusiųjų visapusiÅ¡ku raÅ¡tingumu. TaÄiau dabar daugelyje kaimo mokyklų kompiuterių klasÄ—s suaugusiems bendruomenÄ—s nariams yra uždarytos ir neprieinamos. Taip neturÄ—tų bÅ«ti. PanaÅ¡iai kai kur yra ir seniÅ«nijose, kur kompiuteriai prieinami tik ten dirbanÄiam administraciniam aparatui. Tad kur eiliniam kaimo žmogui rasti priÄ—jimÄ… prie interneto, kur jam pagaliau susipažinti su elementariausiu kompiuterijos pradžiamoksliu?
Kalbinta MilaÅ¡aiÄių bendruomenÄ—s pirmininkÄ— RÅ«ta EndrijauskienÄ— apgailestauja, kad sunku iÅ¡judinti kaimo žmones, dar labai daug Äia neartų Å¡vietÄ—jiÅ¡ko darbo dirvonų. Blogai, kai trÅ«ksta vieÅ¡umo, kai vieni daro kažkÄ…, ko kiti nežino. ŽemaiÄių Kalvarijos ir Kulių miestelių bendruomenių vadovÄ—s Rima JokubauskienÄ— ir Daiva PetrauskienÄ— pasidžiaugÄ—, jog pas juos yra darnus mokyklos, seniÅ«nijos ir bendruomenÄ—s aktyvistų sutarimas. Ir su klebonais gražiai bendradarbiaujama.
Šateikių seniūno Gražvydo Pauliaus nuomone, bendruomenės iniciatyvos turi subręsti natūraliai, seniūnas ar vietinės mokyklos vadovas negali žmonėms nurodinėti ar versti juos daryti tai, kam jie galbūt dar „nesubrendę“. O ten, kur žmonės supranta būtinybę kartu įveikti savo bėdas, susiburia niekieno neraginami. Taip įvyko Šateikių seniūnijos Aleksandravo kaime.
Savanorių misija Kaime gyvena nemažai darbÅ¡Äių, kÅ«rybingų žmonių. TaÄiau trÅ«ksta norinÄiųjų prisiimti ant savo peÄių lyderio naÅ¡tÄ…. BendruomenÄ—s lyderis – tai Å¡iandienos filantropų filantropas, aukojantis kitiems ne tik savo Å¡irdies Å¡ilumÄ…, dÄ—mesį, bet ir brangiausiÄ… turtÄ… – savo gyvenimo laikÄ…, kurį galÄ—tų skirti vien tik asmeninei gerovei. Bendruomenių lyderiai vÄ—l ir vÄ—laptaria savanorių reikÅ¡mÄ™, nes tik jų dÄ—ka gyvenimas kaime juda į priekį.
Pasak J.DanielienÄ—s, ne visi žino, kad bendruomeninio darbo entuziastai nei valstybÄ—s socialinių garantijų turi, nei atlyginimÄ… gauna. LaimÄ—jus projektų finansavimÄ…, gali bÅ«ti numatytas atitinkamas užmokestis už atliktas paslaugas, kÅ«rybinį darbÄ…. TaÄiau atlyginimams skirta eilutÄ— priklauso nuo viso projekto finansavimui skirtos sumos ir dažnai tų pinigų, kad ir simboliniam atlygiui, nelieka. Jeigu bendruomenių tarybos solidžiau, aktyviau reikÅ¡tų savo miesto ar miestelio, kaimo ar seniÅ«nijos narių valiÄ…, keltų problemas, tikÄ—tina, kad VyriausybÄ— greiÄiau pripažintų nenuginÄijamÄ… bendruomenių plÄ—tros naudÄ…, pamatytų, kiek atsidavusių jos eilinių pilieÄių kasdien kantriai, stengdamiesi suprasti ir įvertinti aplinkybes bei vienas kitÄ…, aria tuos kasdieninio gyvenimo dirvonus, kuriuos valdžia politikuodama apleidžia. “Prisimindami kandidatavusiųjų į SeimÄ… pažadus ir dažnai jų minimÄ… „arkliuką“ - bendruomenÄ™, turÄ—tume jiems nuolatos tuos pažadus priminti,†– sakÄ— Lietuvos kaimo bendruomenių sÄ…jungos valdybos narÄ— J. DanielienÄ—.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.