Kupiškio rajono taryba 2008 m. nustatė 1 proc. nekilnojamojo turto mokestinės vertės dydžio nekilnojamojo turto mokesčio tarifą. Toks pat tarifas yra ir šiemet. Kai kurie Tarybos nariai teigė, jog kitur rajonuose šis nekilnojamasis turtas apmokestinamas 0,5 ar minimaliausiu 0,3 proc. tarifu. Ar nebūtų galima ir pas mus per šio tarifo mažinimą skatinti verslininkų, juolab kad kitų svertų, kaip jiems padėti, nėra daug.
Šią situaciją paprašėme pakomentuoti Finansų ir biudžeto skyriaus vedėjos Nijolės Jaruševičienės.
N. Jaruševičienė paaiškino, kad anksčiau visoje Lietuvoje buvo nustatytas 1 proc. nekilnojamojo turto tarifas. Šiuo metu tas įstatymas pakito ir dabar tas tarifas gali būti nuo 0,3 iki 1 proc. Kiek konkrečiai apmokestinti nekilnojamąjį turtą, palikta spręsti kiekvienai Savivaldybei. Prieš keičiant įstatymą, šalyje valstybės įmonė Registrų centras atliko masinį nekilnojamojo turto vertinimą, buvo sudarytas jo verčių žemėlapis. Atlikus nekilnojamojo turto vertinimą, Finansų ministerijos skaičiavimais, mūsų rajone įplaukos į biudžetą iš nekilnojamojo turto apmokestinimo turėjo sumažėti apie 30 proc. Mat čia tas turtas palyginti su Vilniaus, Kauno ar kito didmiesčio yra pigus. Praėjusių metų duomenys rodo, kad šios prognozės išsipildė šimtu procentų – įplaukos iš įmonių į rajono biudžetą iš nekilnojamojo turto apmokestinimo sumažėjo, būtent, 30 proc., nors buvo ir nustatytas maksimalus 1 proc. tarifas.
Vedėja priminė, kad verslininkams yra taikoma įvairių kitokių lengvatų. Pavyzdžiui, jie gali būti keleriems metams atleisti nuo nekilnojamojo turto mokesčio, jei kuria naujas darbo vietas, jei patiria sudėtingą finansinę situaciją ar pan. Tokios lengvatos ar siūlymai mažinti nekilnojamojo turto mokesčio tarifą yra tarsi lazda su dviem galais. Viena vertus, tai gal ir yra paskata verslui, kita vertus, rajonas netenka įplaukų į biudžetą. Kuo kitu tą nepriteklių padengti, labai sunku rasti. Rajono biudžetas nėra augantis. Šiuo metu iš nekilnojamojo turto mokesčio gaunama nuo 650 iki 700 tūkst. litų biudžeto įplaukų. Jei tą tarifą sumažintume per pusę, teliktų 325-350 tūkst. litų. 2004 m., kai dar šalyje nebuvo atliktas turto vertinimas, iš šio mokesčio biudžetas gavo 770 tūkst. litų. Nekilnojamojo turto mokestį moka 60 proc. rajono įmonių, o likusios mokėtojos yra kitų rajonų įmonių padaliniai. Anksčiau pastarieji šį mokestį mokėjo tik savajai savivaldybei. Tad pakeitus tvarką, daugiau įplaukų sulaukė ir mūsų rajono biudžetas.
N. Jaruševičienės sakė, kad šio mokesčio mažėjimo tendencijos yra susijusios su nekilnojamojo turto sumažėjusia verte, o ne dėl įmonių bankroto ar mažėjimo. Šiuo požiūriu Kupiškyje padėtis stabili - įmonių nei mažėja, nei atsiranda naujų.
Žvelgiant į nekilnojamojo turto verčių žemėlapį Kupiškio rajonas pažymėtas balkšva spalva, reiškiančia nedidelę vertę. Rudesnę dėmelę galima įžvelgti tik pačiame Kupiškio centre.
Registrų centre sužinojome, kad nekilnojamojo turto vidutinė rinkos vertė mūsų rajone svyruoja maždaug nuo 500 tūkst. iki keliasdešimties tūkst. litų.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.