2024 m. lapkričio 22 d., penktadienis |
Reklama | Prenumerata | Naujienos | Archyvas
|
Naujienos Kroštas brungiausias Informacija Įkainiai |
ALGIRDAS VENCKUS €“ €ŽÅ½MOGAUS AUGIMAS VYKSTA KASDIEN€Œ
Algirdas Venckus įsitikinÄ™s, kad pasaulį verta pažinti iÅ¡ įvairių pusių. AutorÄ—s nuotrauka Istorikas ar tapytojas, koks jÅ«sų pradas stipresnis? Laimei ar nelaimei, man per daug įdomių dalykų yra. DailÄ—, istorija, geografija, kraÅ¡totyra, gamta, sportas – ties viena sritimi sunku susikoncentruoti. Manau, verta pasaulį pažinti iÅ¡ įvairių pusių, ir per kÅ«rybÄ…, ir per žemiÅ¡kÄ… buitį, net per konkretaus daikto istorijÄ…. Antai Adomas Petrauskas buvo tikras pastarosios srities talentas, sugebÄ—davÄ™s iÅ¡ daikto įvykį, istorijÄ… sukurti. Mano pasirinkimams įtakos turÄ—jo sutikti žmonÄ—s. TuometinÄ—je KupiÅ¡kio Vlado RekaÅ¡iaus vidurinÄ—je mokykloje didelį postÅ«mį prie dailÄ—s gavau iÅ¡ mokytojo Simono Sidabro. Tai buvo nepaprastas mokytojas – tik baigÄ™s Å iaulių pedagoginį institutÄ…, jaunas, su barzdele ir languotu Å¡varku, iÅ¡ kurio kiÅ¡enÄ—s kyÅ¡ojo spalvoti flomasteriai. Lankiau jo dailÄ—s bÅ«relį. VÄ—liau su mokytoju ryÅ¡ys nenutrÅ«ko iki pat jo mirties. Mokytojas liedavo labai įdomias akvareles ir savo pavyzdžiu uždegdavo ir mokinius bandyti, ieÅ¡koti, kurti. Nebuvo visiems žinomų tiesų transliuotojas. Tokie turÄ—tų bÅ«ti visi pedagogai. PanaÅ¡us buvo ir kÅ«no kultÅ«ros mokytojas BaltrÄ—nas, uždegÄ™s ne vienÄ… vaikÄ… žaisti futbolÄ…. Tokie iÅ¡skirtiniai mokytojai, sugebantys parodyti, kad jų dÄ—stomas dalykas vertas dÄ—mesio, ir Å¡iais laikais gali sÄ—kmingai konkuruoti su kompiuteriu. O jei atsitiks prieÅ¡ingai, tapsime valdomų reklamos, pilkų žmogelių minia. Manau, svarbu rasti proporcijÄ… tarp realios ir virtualios realybÄ—s. Deja, jau dažnokai mus supanti aplinka tampa antriniu dalyku. Antai vienÄ… vasarÄ… KupiÅ¡kyje vieÅ¡Ä—jÄ™ mokinukai iÅ¡ Vokietijos kartu su mÅ«sų mokiniais keliavo po Biržų kraÅ¡tÄ…. Prie Å irvenos ežero vokietukai susidomÄ—jÄ™ gaudÄ— varlytes ir drugelius, o mÅ«sų vaikai spaudÄ— mobiliųjų telefonų mygtukus. Pastebiu, kad mokiniai jau beveik nepažįsta medžių, težino tik kelias paukÅ¡Äių rÅ«Å¡is. Kam Å¡ovÄ— į galvÄ… mokyklose panaikinti bandymų sklypus? Žmogus negali bÅ«ti lavinamas tik ranka, kompiuteriu. Jam bÅ«tinas praktinis pažinimas. TodÄ—l turime ugdymo duobes. Atsiliekame gamtos mokslų srityje, jau ir raÅ¡tingumo karÄius vaisius skiname. Daug metų atidavÄ—te meniniam vaikų ugdymui. Ar tokia veikla tebeturi prasmÄ™ Å¡iuolaikiniame pasaulyje? Yra dvi nuomonÄ—s. Vieni teigia, kad kiekvienas žmogus gali tapti savito stiliaus menininku. Nesu sutikÄ™s nÄ— vieno mokinio, kuris visiÅ¡kai negalÄ—tų pieÅ¡ti ar kito rankdarbÄ—lio padaryti. Yra pavyzdžių, kad visÄ… gyvenimÄ… nieko bendra su daile neturintys žmonÄ—s ima brandžiame amžiuje tapyti ir pavyksta jiems įdomių dalykų sukurti. Kiti teigia, kad menininkais gali tapti tik nedaugelis. Neužtenka vien rankos įgÅ«džių, reikia savito mÄ…stymo ir požiÅ«rio į gyvenimÄ…. Antai Mikalojus Konstantinas ÄŒiurlionis nepasižymÄ—jo itin gera pieÅ¡imo technika, bet jo mÄ…stymo kryptis, originalumas, kompozicija – nepralenkiami. ÄŒia esmÄ—. Ir su mokinukais panaÅ¡iai. Mokykloje svarbu talentÄ… pastebÄ—ti, bet dailÄ—s suvokÄ—jo ugdymas ne mažiau reikalingas. Kaip reikÄ—tų suprasti vizualius menus, kas Å¡ioje srityje vyksta pasaulyje, kaip vienas ar kitas reiÅ¡kinys atsiranda? Suprasti ir sisteminti Å¡iuos dalykus toli gražu ne kiekvienam iÅ¡ mÅ«sų lengvai sekasi. ÄŒia guglinimas nepadÄ—s. Mokyklose mažoka 1 savaitinÄ—s dailÄ—s pamokos. MeninÄ—s pakraipos bÅ«reliai Å¡iÄ… spragÄ… padeda kamÅ¡yti. Daugiau nei deÅ¡imt metų vadovavau „Dagilio“ dailÄ—s studijai, kuriÄ… lankÄ— 4–10 metų vaikai. Kuo vaikas jaunesnis, tuo jo darbeliai įdomesni. IÅ¡ jų kÅ«rybos tiesioginių citatų nepasiÄ—miau, bet daug įdomių dalykų atradau. Ä®domu, kad skirtingų tautybių ir temperamentų vaikų pieÅ¡iniai labai skiriasi ir spalvų gama, ir kompozicija, spalvinimo greiÄiu. Kas jus įkvepia kÅ«rybai? IÅ¡ kur tas nelabai jÅ«sų kÅ«rybai bÅ«dingas tipiÅ¡ko aludÄ—s lankytojo portretas atsirado? Pirmiausia reikia idÄ—jos, paskatos, to, kas Å¡iÄ… akimirkÄ… man įdomu. Ä®kvÄ—pimo Å¡altinis gali bÅ«ti pastatų siluetas, dažniau spalvų santykis. Gali kÅ«rybÄ… inspiruoti žmogus, socialinis reiÅ¡kinys, atmetus neesmines detales. Kurdamas neturiu noro iÅ¡ žmonių Å¡aipytis. Kiek nereikalingų žmonių atsirado! Aludei jie rÅ«pi tiek, kiek savo paÅ¡alpų ten suneÅ¡a. Man pikta girdÄ—ti postringavimus, jog tokį gyvenimo bÅ«dÄ… Å¡ie žmonÄ—s patys pasirinko. Jie iÅ¡stumti iÅ¡ gyvenimo – gal neteko darbo, iÅ¡siskyrÄ—, dar kažkas nutiko ir prasidÄ—jo riedÄ—jimas žemyn. Turime socialinių darbuotojų, bažnyÄiÄ…, daug visuomeninių institucijų. ReikÄ—tų surasti iÅ¡eitį. Nuo baudžiavos laikų bÅ«davo pas mus tokiais bÄ—džiais rÅ«pinamasi. Likimo valiai jų nereikÄ—tų palikti. Mus visus tas socialinis fonas veikia. Drauge ir kÅ«rybÄ…, kuriÄ… aÅ¡ priskirÄiau kenksmingų įproÄių kategorijai (Å¡ypsosi – aut. past.). Ar to kenksmingo įproÄio nesutramdo kasdienybÄ—s rutina? Kaip iÅ¡ jos vaduojatÄ—s? Ar esate patyrÄ™s, kas yra nuobodulys? MÄ—gstu kurti instaliacijas. Tai savotiÅ¡kas žaidimas, tam tikras bÅ«das kitaip pažiÅ«rÄ—ti į daiktus, parodyti juos nekasdieniÅ¡koje aplinkoje. Atsiranda naujos medžiagos. Tuos Å¡imtametÄ™ tradicijÄ… turinÄius koliažus gali dÄ—lioti be galo. Pastaruoju metu žaidžiau su seno automobilio detalÄ—mis, kÅ«riau perpetum mobile improvizacijas. Negaliu pasakyti, kad visiÅ¡kai nenuobodžiauju. Yra neiÅ¡vengiamos kasdienybÄ—s rutinos, bÅ«tinų atlikti darbų. Nesu iÅ¡ tų vienos idÄ—jos užvaldytų žmonių. Kažkaip iÅ¡eina iÅ¡laikyti pusiausvyrÄ…. TaÄiau dÄ—l to rizikuoju nebÅ«ti kažkuo ypatingas. KÅ«rybos impulsai suteikia stiprybÄ—s ir aplinkÄ… nuspalvina naujomis prasmÄ—mis. Gal kitas žmogus kažkÄ… kita sukuria. Vis prisimenu Algirdo BoÄiulio tapytus peizažus. Gal po kelių deÅ¡imÄių metų ir mano žvilgsnį į KupiÅ¡kį kas nors prisimins. IÅ¡ anų laikų yra atÄ—jÄ™s savotiÅ¡kas kÅ«rybos mistifikavimas. TaÄiau kÅ«rÄ—ju gali bÅ«ti ne tik menininkas. Žmogaus augimas vyksta ir pasireiÅ¡kia įvairiomis formomis ne tik mokykloje. Vienas gal gražiai kiemÄ… sutvarko, kitas namÄ… nudažo. O man saviraiÅ¡kos etalonas – garbaus amžius LikÄ—nų gyventoja, savo noru ir savo rankomis tvenkinį iÅ¡kasusi.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas. |
Skalsu kalbos Savaitės klausimas |
Vardadieniai CilÄ—, Cecilioja, Cecilijus, Cecilius, Cilas, CilÄ—, DargintÄ—, Laimutis, Steikintas, Suvaidas, SuvaidÄ—, Suvainas, SuvainÄ—. |
|
Jūs esate 9 080 514 šios svetainės lankytojas |
Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.
|
|
UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89. Elektroninis paštas: [email protected] |