Smulkusis ir vidutinis verslas – vienas iš pagrindinių ekonomikos augimo veiksnių, darantis esminį poveikį bendrai šalies ūkio plėtotei, naujų darbo vietų kūrimuisi ir socialiniam stabilumui. Smulkusis verslas, anot statistikos, sudaro 95 proc. Lietuvos verslo.
Smulkusis verslas – pragyventi
Kartu su paskelbta Lietuvos Nepriklausomybe šalyje ėmus dygti individualioms įmonėms, savo verslą rutulioti pradėjo ir Vytautas Šateika. Jis, Šimonių miestelio centre veikusio Kupiškio buitinio gyventojų aptarnavimo kombinato Šimonių filialo antrame aukšte įsikūrusios įvairių prekių parduotuvės savininkas, teigė, jog nuo įmonės veiklos pradžios prasigyventi taip ir neteko. “Smulkusis verslas kaime – pragyvenimui, bet ne prasigyvenimui”, – sakė V. Šateika, pastebėjęs, jog pelną gali skaičiuoti pasirinkę strategiškai patogius objektus, į juos didesnį pradinį kapitalą investavę verslininkai. Smulkiojo verslo padėtį kaime komplikavo ir centralizavimo politika – Šimonyse teikiamos tik pašto ir medicinos paslaugos, kitos – perkeltos į rajono centrą. Net ir atokesnėse vietovėse veikiančios parduotuvės pajuto stiprią Kupiškyje atsiradusių prekybos centrų įtaką. Tvyro ir vietinės konkurencijos įtampa – Šimonių miestelyje veikia trys parduotuvės. V. Šateika klientus stengiasi pritraukti pagal galimybę patraukliomis kainomis, aukšta klientų aptarnavimo kultūra, kokybiškų prekių asortimentu. “Žinoma, kartais pasitaiko ir nesklandumų. Ypač esu atidus prekių realizavimo terminams, kadangi prekių užsigulėjimas kaimo parduotuvių lentynose – nuolatinė problema. O baudos skiriamos neatsižvelgiant nei į įmonės mastą, nei į pajėgumą”, – teigė parduotuvės savininkas, sukūręs vieną darbo vietą. Smulkiajam verslininkui teko atsisakyti buhalterės paslaugų ir buhalteriją tvarkytis pačiam. Anot V. Šateikos, samdyti daugiau darbuotojų dėl mokesčių naštos neturintis galimybių. “Dabar veikia represinė mašina – smulkiojo verslo žlugdymas. Mažmeninė prekyba nėra remiama Europos Sąjungos, manoma, kad tokios veiklos per daug”, – sakė V. Šateika, kalbėdamas apie ateities perspektyvas.
Vasaros pradžioje V. Šateika įsigijo ir pirmame pastato aukšte buvusio alaus baro bei parduotuvės, priklausiusios V. Jančienei, patalpas. Šiuo metu prekybininkas svarsto apie tarpinį parduotuvės ir alaus baro variantą, kuris turėtų būti įgyvendintas iki žiemos – kaimo parduotuvėms nepalankiausio metų laiko. Pasibaigus sezoniniams darbams, gamtos gėrybėms, sumažėja ir kaimo gyventojų pajamos, o tai tiesiogiai atsiliepia parduotuvių apyvartai.
——-
Autorius: Jurgita ŽIUKAITĖ