Dalyvaujant Kupiškio kultūros centro organizuojamuose renginiuose tenka išgirsti ne vieną kandžią repliką dėl jų techninės pusės, konkrečiau – garso kokybės. Paskesnioji aistrų banga kilo per (po) tarptautinę vaikų ir jaunimo estradinio dainavimo šventę “Dainų lietutis„. Žiūrovai pasipiktinę vieni kitų klausinėjo, kam rengti šventes, kviestis svečius, jei nėra kam spręsti techninių klausimų. Atlikėjų vadovai nervinosi dėl sugadintų pasirodymų.
Nesklandumai
Kilus nesklandumams dėl su garsu susijusių dalykų, žiūrovų žvilgsnis visada krypsta į garso operatorių. Jie teigė, jog “Dainų lietutis„ – ne pirmas renginys, per kurį fonogramos paleidžiamos ar ne laiku, ar per garsiai, kad nesigirdi pačių dainininkų balsų, ar neveikia mikrofonai.
Kaip sakė Kupiškio kultūros centro direktorius Rapolas Lukoševičius, nesklandumus per “Dainų lietutį„ didžiąja dalimi lėmė keleto grupių vadovų atvežti nekokybiški įrašai.
Garso kokybę vykstant renginiams veikia ir tai, kokiu atstumu atlikėjai yra nutolę nuo mikrofonų. Estradinio dainavimo principas – dainininko lūpos kone liečia mikrofoną. Minėto renginio metu buvo naudojami aštuoni mikrofonai. Vaikų, t. y. atlikėjų, balso stiprumas nėra vienodas, o sustodami prie mikrofonų ne visada jie į tai atkreipia dėmesį. “Daugeliui atvykusių atlikėjų trūko repeticijų mūsų scenoje, ne visi spėjo praktiškai išbandyti garso technikos galimybes. Reikia, kad atlikėjai atvyktų anksčiau, parepetuotų prieš renginį. Be to, įrašai turi būti atsiųsti iki nustatytos dienos, jog garso operatorius galėtų juos perklausyti, žinotų jų kokybę„, – sakė R. Lukoševičius.
Garso operatorius leidžia tokius įrašus, kokius jam pateikia kolektyvų vadovai. Problemų dėl ne laiku paleidžiamų fonogramų raktas – kompiuteriniai įrašai. Ne visus juos grotuvas nuskaito, ne visų jų kokybė patenkinama.
Ne muzikanto ausis
Kiekvienai atlikėjų grupei, solistui mikrofonus reikia suderinti atskirai. “Idealiausias atvejis – jei garso operatoriumi būtų muzikantas„, – sakė R. Lukoševičius. Už koncertų įgarsinimą, apšvietimą atsako inžinierius Eimantas Kukenys. Šioje sferoje kultūros centre jis dirba aštuonerius metus. Neretai jam talkina jaunimo centro “Amicus„ kino inžinierius Edvardas Sesickas, nes, direktoriaus teigimu, vienam suspėti neįmanoma.
Stacionari aparatūra tarnauja nuo pat šios kultūros įstaigos atidarymo. Tiek šviesos, tiek garso aparatūrai atnaujinti reikėtų apie 30 tūkst. litų. Garso stiprumo įrenginiai pagal galimybes papildomi kasmet. Daugelis kultūros darbuotojų 2 proc. sumokėto gyventojų pajamų mokesčio skyrė kultūros centrui. Už paaukotus pinigus buvo įsigyta aktyvi kolonėlė, patogi šventėms, renginiams nedidelėse salėse įgarsinti.
Išsiblaškiusios vadovės
Kokią situaciją šiuo klausimu iš savo varpinės mato žmogus, atsakingas už renginių įgarsinimą? Inžinierius E. Kukenys teigė, jog dažniausiai dėl panašių liapsusų kaltos pačios vadovės – arba ne tą įrašą paduoda, arba neinformuoja apie pasikeitimus renginio programoje. Kai kurių diskų nenuskaito aparatūra.
“Kas nedirba – tas neklysta. Žiūrovams atrodo, kad kaltas tik operatorius – ne tą įjungė„, – sakė E. Kukenys. Įstaigoje nėra scenos darbuotojų, kurie sureguliuotų mikrofonų aukštį pagal į sceną išeinančius atlikėjus. Anot inžinieriaus, visada sudėtinga su mažaisiais atlikėjais – reikia laikytis tam tikro atstumo iki mikrofonų, negali atsukti jų iki galo, kad pasiektų toliau stovintįjį.
“Koncertuojant stiprių balsų savininkams, pvz., “Ventukams„, mikrofonus teko užsukti vos ne iki galo, praktiškai jų net nereikėjo. Kai kolektyvai nuolat keičia vienas kitą, sunku sureguliuoti įrangą. Skiriasi balsai, pajėgumas, tembrai – aparatūrą reguliuoji renginio eigoje„, – tvirtino pašnekovas. Garso operatorius atskleidė ir neveikiančių mikrofonų paslaptį. “Įvairių niuansų būna per renginius. Mikrofonai su jungtukais, nepatyrę atlikėjai prisiliečia, ir šie išsijungia. Matau, kad mikrofonas neveikia, bet ką padaryti?„, – kalbėjo inžinierius, kuriam kartą pačiam per mikrofoną teko pranešti, jog renginio dalyvis ant scenos jį įjungtų. E. Kukenys pastebėjo, jog, pvz., per “Aleksiuko bandoniją„, koncertuojant patyrusiems muzikantams, nesklandumų nei dėl mikrofonų, nei dėl kitų su garsu susijusių dalykų nekilo. Koncerto įgarsinimu liko patenkinti ir profesionalūs muzikantai Kąstytis Kerbedis bei Irena Starošaitė.
——-
Autorius: Jurgita ŽIUKAITĖ