Laidinių telefonų populiarumo laikais gyvavo vaikų pokštai – paskambinti kam nors, pavyzdžiui, kaimynams, ir tiesiog numesti ragelį, ar, pakeitus balsą, suskelti „medinį“ juokelį. Vienas jų – skambinant vėlai vakare ar naktį klausti, ar kitoje pusėje ragelio – pirtis, ir kikenti iki nugriuvimo, kad jei ne pirtis, tai kodėl stovi nuogas.
Iš panašių pokštų išaugama, o ir dabartiniai įrenginiai, rodantys skambinančio žmogaus informaciją, neleistų taip smagintis be pasekmių. Tačiau ir šiais laikais tebėra aktuali padoraus laiko skambinti ar rašyti trumpąsias žinutes tema.
Juk daugeliui aišku (o tiems, kuriems neaišku, įvairiais teisės aktais apibrėžta, ir tada jau nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės), kada, t. y. kokiomis valandomis ne tik kultūringa, bet ir legalu žolę burzgiančia žoliapjove pjauti, kada sieną gręžti, kada trombonu groti, dūdą mokytis pūsti, bet mandagus laikas skambinti, rašyti žinutes telefonu ar per įvairius socialinius tinklus – dar sunkiai suvokiamas.
Ko gero, nuotolinis darbas ištrynė laiko ribas. Šiuolaikinės technologijos leidžia čia ir dabar, vos tik šauna mintis į galvą, skambinti, rašyti, klausti – kvaksi messengeriai, whatsaappai, viberiai bet kuriuo paros metu. Supratimas apie mandagumą ir privataus laiko pagarbą elektroninėje erdvėje kažkur dingo.
„Informacinių technologijų laikais tik etiketas gali išgelbėti žmogaus laisvę, nes dabar esame pasiekiami visada ir visur, – sako knygų apie etiketą autorė docentė Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė. – Tik mūsų taktas, etiketo žinios ir supratimas netrukdyti kito žmogaus tam tikru metu gali išsaugoti jo privatumą.“
Daug etiketo vingrybių, taisyklių, apibrėžiančių, kokiu laiku mandagu griebtis telefono, nereikia mokytis. Užtenka prisiminti paprastą dalyką – ankstyvas rytas, vėlyvas vakaras, pietų pertrauka – lyg ir savaime suprantamas laikas, kai nepadoru trukdyti ne tik svetimus asmenis, bet ir artimuosius (žinoma, išskyrus gyvybiškai svarbius, nelaimės atvejus ir pan.).
Pasak etiketo žinovų, nemandagu trukdyti žmogaus anksčiau negu 8 val. ryto ir po 21 val. vakaro (nebent esame susitarę). Dalykiniais klausimais skambinama įstaigos darbo metu, o net ir artimiesiems asmeniniais reikalais rekomenduojama neskambinti sekmadienį.
Regis, elementarūs dalykai. Be to, visada galima vadovautis taisykle – elkis su kitais taip, kaip norėtum, kad ir su tavimi elgtųsi. Kažin, ar kas norėtų, kad išsipildytų vienos kadaise populiarios reklamos šūkis – „Artėja vidurnaktis… Susiskambinsim!“
Unsplash nuotrauka