Antradienį penkiose rajono mokyklose – Subačiaus gimnazijoje, Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijoje, Alizavos, Noriūnų Jono Černiaus ir Skapiškio pagrindinėse mokyklose – rytas prasidėjo neįprastai. Nuo 8 iki 10 valandos jose pamokos nevyko, nes mokytojai streikavo.
Įspėjamasis streikas inicijuotas Lietuvos švietimo profesinės sąjungos (LŠPS). Visoje Lietuvoje streikavo apie 300 iš 1300 mokymo įstaigų.
Tą rytą aplankėme tris streikuojančias rajono mokyklas.
Piktinosi ministro požiūriu
Ši akcija daugiausia nerimo kėlė mokyklų direktoriams. Tačiau su jais pavyko susitarti geranoriškai. Mokytojai gaus visą darbo užmokestį už tas dvi valandas. Profsąjunga bandė streiko organizaciniais reikalais kalbėtis ir su Savivaldybės Kultūros ir švietimo skyriumi, bet iš ten sulaukta atsakymo, jog reikia tartis su direktoriais, nes jie yra tiesioginiai mokytojų darbdaviai.
Pasak Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos profsąjungos komiteto pirmininkės Gaivos Valeckaitės, maždaug iš 60 pedagoginių mokyklos darbuotojų streikui pritarė 45, arba apie 80 proc. Iš jų 36 yra profsąjungos nariai.
Šios mokyklos mokytoja Regina Bartienė yra ir Lietuvos švietimo profesinės sąjungos Kupiškio skyriaus pirmininkė. Ji sakė, kad tai pirmasis mokytojų įspėjamasis streikas rajone.
Didžioji dalis Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos mokytojų, dalyvavusių įspėjamajame streike, dvi valandas spietėsi mokytojų kambaryje ir aptarinėjo Kultūros ir švietimo ministerijos numatomas švietimo naujoves, diskutavo visiems pedagogams aktualiais klausimais. Mokytojai piktinosi ministro nuomone, kad šis streikas ne kas kita, kaip politikuojančių opozicinių partijų manevras prieš artėjančius Seimo rinkimus. „Kiek tų mūsų čia partinių?“ – retoriškai klausė mokytojai. Jie piktinosi, kad naujoji švietimo reforma baigs naikinti dar likusias kaimo mokyklėles, paskutinius kaimo kultūros židinėlius. Kalbėdami apie darbo apmokėjimo principus, streiko dalyviai akcentavo, kad 18 kontaktinių valandų normos įteisinimas leistų mokytojams pasijusti teisine prasme saugesniems. Tos normos įvedimas jokiu būdu nereiškia, kad mokytojas negalės turėti, jei mokinių skaičius leidžia, ir daugiau valandų.
Jie akcentavo, jog pamokų skaičiaus problema yra aktuali kaimo ir mažų miestelių mokyklose. Pedagogai nesutiko su ministerijos klerkų nuostata, kad geras mokytojas visada turės didesnį skaičių mokinių. „Ką daryti geram mokytojui, kai nėra tiek daug mokinių?“ – klausė jie.
Mokytojams buvo perduotas Kultūros ir švietimo ministerijos raštu atsiųstas atsakymas į jų keliamus reikalavimus, susijusius su švietimo sistemos pertvarka. Ministras vėl kalbėjo apie darbo grupės toms problemoms spręsti sudarymą. Buvo pateikta šalies pedagogų amžiaus analizė. Siūloma sudaryti sąlygas pensinio amžiaus mokytojams išeiti į pensiją, gal pradėti apriboti darbo krūvį ikipensinio amžiaus mokytojams. „Tai gali būti žmogaus teisių pažeidimas“, – komentavo streiko dalyviai.
Diskusijų netrūko
Bene daugiausia diskusijų sukėlė naujoji mokytojų kvalifikacijos kėlimo ir atestacijos koncepcija. Mokytojai nesutiko su ministerijos formuluote, kad nuo 1993 m. praktiškai nebuvo jokios mokytojų tobulinimosi sistemos. „Prieš mėnesį, vakar kėliau kvalifikaciją“, – replikavo susirinkusieji. Daugiausia streiko dalyviams buvo abejonių dėl mokytojo emerito (atitarnavusio) statuso ir veiklos. Tokį statusą jie įgis po 32 m. pedagoginio darbo stažo. Šį stažą pasieks būdami maždaug 55 m. Mokytojams emeritams bus leidžiama dirbti konsultantais, mokytojų padėjėjais, atsidėti mokslinei veiklai. O kokį atlygį jie už tai gaus, ar iš viso tokių jų paslaugų kam nors reikės, naujoje koncepcijoje neužsiminta. Kaip bus su jų pensijomis? Labiausiai mokytojus piktino tai, kad kvalifikacijos kėlimo koncepcijos kūrimo grupėje nebuvo nė vieno mokytojo praktiko, kad visiems pedagogams iš naujo reikės įrodinėti savo kvalifikacinius sugebėjimus, kad laisvai negalima bus rinktis pas ką tobulintis, nebent tik už savo pinigus galėsi vykti į kokius tik širdis geidžia kursus. „Ar ne tokiu būdu ministerija tikisi atsikratyti dalies mokytojų ir taip palengvinti finansinę naštą“, – klausė mokytojai. „Neleis oriai pasenti“, – kažkas replikavo.
Galėjo streikuoti po pamokų
Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos direktorius Rimvydas Latvys sakė streikuojančių reikalavimus vertinąs dvejopai. Pritariąs, kad mokinio krepšelio metodiką reikia peržiūrėti, nes ji nepalanki mažoms kaimo mokykloms. 18 kontaktinių valandų visiems įvedimas gali, anot jo, tik sukiršinti mokytojus. Antai jų mokykloje trys istorikai turi po 15 ir 13 val. Kaip jiems visiems duoti tas 18 val.? Nebent valstybė dotuotų tą valandų stygių iš savo kišenės. Direktoriaus nuomone, ir naujoji mokytojų atestacijos sistema nėra tokia jau bauginanti. „Mūsų mokytojai labai aktyvūs. Dalyvauja įvairioje popamokinėje, visuomeninėje veikloje. Tuos kvalifikacinius taškus jiems neturėtų būti sunku surinkti. Sutinku, kad mokytojų emeritų statusas gal nėra finansiškai pagrįstas. Tačiau ši kvalifikacijos tobulinimo koncepcija dar nepatvirtinta, dar vyksta diskusijos ir daug ką galima pakeisti, patobulinti“, – buvo įsitikinęs R. Latvys. Labiausiai mokyklos direktoriui buvo nepriimtina, kad mokytojai nutarė rengti įspėjamąjį streiką pamokų metu. Jo nuomone, būtų buvę geriau jiems streikuoti, pvz., nuo 15 valandos.
Vieni kitus palaikė
Noriūnų Jono Černiaus pagrindinėje mokykloje mokiniai rinkosi į salę. Ten jie žiūrėjo mokyklos direktorės Romualdos Stovolos dovanotą filmą „Tadas Blinda“. Vėliau buvo rodomi prevenciniai filmai. Įspėjamojo streiko metu mokytojai buvo salėje kartu su mokiniais.
„Mes nenorime geresnio atlyginimo, mes norime turėti darbą, – sakė Noriūnų Jono Černiaus pagrindinės mokyklos profsąjungos komiteto pirmininkė Sigutė Keršulienė. – Tai yra tik įspėjamasis streikas. Mokytojai ne į gatves išėjo, jie visi liko darbo vietose. Mūsiškiai vieningai pritarė įspėjamajam streikui. Nors profsąjungai priklauso 12 mokytojų, tačiau streikavo visi 26 pedagoginiai darbuotojai. Mes palaikome visus Lietuvos mokytojus, esame prieš mokyklų uždarymą.“
Profsąjungos iškeltas problemas parėmė ir mokyklos direktorė Romualda Stovolos. „Man, mokyklos vadovei, svarbu mokytojų gerovė. Palaikau mokytojus. Žinoma, gal ne visi reikalavimai įgyvendinami, tačiau visi turi teisę išreikšti savo poziciją.“
Plačiau skaitykite „Kupiškėnų mintyse“
——-
Autorius: Banguolė ALEKNIENĖ, Ingrida NAGROCKIENĖ, Nida ŠULCIENĖ