Valdžios disponavimas mokesčių mokėtojų pinigais visada buvo pakankamai jautri sfera. Sunkmečiu, kurį kaip įmanydama vis labiau aštrina Lietuvos valdžia, pinigėlių paskirstymas valdžios ešelonuose pasidarė kaip niekad aktualus ir tiems, kurie juos turi užsidirbti patys, ir tiems, kuriems reikia skirti išmokas.
Jau pasidarė visai realu, kad įvairioms išmokoms netrukus pinigų gali pritrūkti, o valdininkai mokesčių mokėtojų pinigų vis dar neišmoko taupyti. Taip bent atrodo rajono savivaldybės Tarybos nariams, panagrinėjusiems kai kuriuos Savivaldybės veiklos epizodus.
Praėjusios savaitės trečiadienį rajono savivaldybės Tarybos Tėvynės sąjungos frakcija surengė posėdį, kuriame buvo aptarinėjami visą vasarą vykusio tyrimo dėl lengvųjų automobilių, lėšų ir darbo laiko panaudojimo Savivaldybėje rezultatai. Į šį posėdį buvo pakviesti ir rajono vadovai, kurių buvo prašoma atsakyti į Tarybos nariams kilusius klausimus.
Automobilių panaudojimą nagrinėję Tarybos nariai iš Tėvynės sąjungos frakcijos mano, kad sunkmečiu Savivaldybė neracionaliai naudoja lėšas. Ji tik dejuoja, kad valstybė “nenuleidžia„ pinigų iš viršaus, o pati nerenka biudžeto, lenda į skolas, neturi jokio lėšų taupymo plano.
Tuo tarpu kitos kaimyninės savivaldybės jau pasidarė taupymo programas, mažina transporto, ryšių ir kitas išlaidas.
Savivaldybėje yra ne toks jau mažas automobilių parkas, bet pagal panaudos sutartis savais automobiliais važinėja per dvidešimt Savivaldybės darbuotojų. Tarybos nariai išsiaiškino, kad už privačių lengvųjų automobilių nuomą rajono Savivaldybė savo darbuotojams sumokėjo pakankamai dideles sumas.
2008 metais už automobilių panaudojimą buvo sumokėta 186 927 litai. Daugiausiai gavo Administracijos direktoriaus pavaduotojas Vaitiekus Gaidukevičius – 15 825 litus. Mero pavaduotojui Aidui Mikėnui teko 15 464 litai, Administracijos direktoriui Žilvinui Aukštikalniui – 15 345 litai, Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjui Rimantui Jociui – 11 900 litai.
Šiais metais tie patys valdininkai už automobilių panaudą taip pat jau gavo nemažai pinigų: V. Gaidukevičius – 7 594 Lt, A. Mikėnas – 7 300 Lt, Ž. Aukštikalnis – 6 794 Lt, R. Jocius – 5 280 Lt.
Įdomu tai, kad būna dienų, kai rajono vadovai tuo pat metu skirtingais automobiliais keliauja tais pačiais maršrutais, taip naudodami dar daugiau degalų.
Savivaldybės darbuotojams tenka skirtingi automobilio ridos limitai metams, bet beveik visi jį išnaudoja idealiai tiksliai. Jeigu tarnautojui buvo leista nuvažiuoti 20 tūkstančių kilometrų, jis lygiai tiek ir nuvažiavo. Jei limitas buvo 5 tūkstančiai kilometrų, jis irgi išnaudojamas iki paskutinio metro. Toks tikslumas tikrintojams kėlė šypseną.
Suabejota ir kai kuriems specialistams nustatytais limitais. Tarybos nariai stebėjosi, kad, pavyzdžiui, Karo prievolės specialistei Daliai Dubenčiukienei leista 2008 metais nuvažiuoti net 12 000 kilometrų, o šiais metais skirtas 10 200 kilometrų limitas. Tarybos nariams tapo neaišku, kurgi ši specialistė taip daug keliauja. Panašių pavyzdžių yra ir daugiau.
Tikrintojams įtarimą kėlė ir tai, kad iki šiol yra nepaženklinti Savivaldybės automobiliai, nors jau yra ir Vyriausybės nutarimas, įpareigojantis taip daryti. Frakcijos nariai mano, kad yra pažeisti Vyriausybės gegužės ir birželio mėnesiais priimti nutarimai dėl lengvųjų automobilių naudojimo.
Žiaurios išvados
Po vykusio tyrimo konservatoriai paskelbė pakankamai žiaurias išvadas. Jų nuomone, lengvųjų automobilių kelionės lapai, kuriuos pildo mero pavaduotojas Aidas Mikėnas, Savivaldybės administracijos direktorius Žilvinas Aukštikalnis, jo pavaduotojas Vaitiekus Gaidukevičius, Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjas Rimantas Jocius, surašomi neteisingai (nenurodomi spidometrų parodymai išvažiuojant ir grįžus, nėra pažymų apie sunaudotą kurą ir jo likučius, nepridedami kuro pirkimo čekiai ir t. t.). Tokiu būdu yra sudaromos sąlygos gauti neteisėtų pajamų.
Rajono vadovų kelionės po rajoną ir Lietuvą užima apie 30 procentų darbo laiko, o išvykų rezultatai realios naudos rajonui neatneša.
Meras Jonas Jarutis net 70 procentų darbo laiko nedirbo Savivaldybėje. Tuo metu jis važinėjo po šalį ir kitur, o išvykos, Tarybos narių nuomone, buvo neefektyvios, nepadėjusios geriau spręsti rajono problemų.
Savivaldybės buhalterija priima ne visiškai užpildytus kelionės lapus ir tik pagal tų lapų antroje pusėje padarytus įrašus apie pravažiuotus kilometrus vykdo apmokėjimą už automobilių nuomą. Tokiais veiksmais buhalterijos darbuotojai sudaro sąlygas prirašinėti, dokumentus klastoti, neteisėtoms pajamoms gauti, tiesiog lėšoms švaistyti.
Tais ir kitais klausimais opozicinė Tėvynės sąjungos frakcija surengė susitikimą su rajono vadovais. Deja, iniciatorių teigimu, konstruktyvus pašnekesys neįvyko.
Interpeliacijų gali būti ir daugiau
Tarybos nariai Bronislavas Rimkus ir Ričardas Kriovė pasakojo, kad į susitikimą atvykę Administracijos direktorius Ž. Aukštikalnis ir mero pavaduotojas A. Mikėnas nė į vieną pateiktą klausimą įtikinamai neatsakė. Susidarė toks įspūdis, kad viskas Savivaldybėje yra gerai, įstatymai taip leidžia daryti. Atrodo, kad galiojančios tvarkos, o gal kaip tik netvarkos, niekas net nesiruošia keisti.
Pokalbis opozicinės frakcijos narių nuomonės nepakeitė ir savo griežtų išvadų jie neatsisakė. Jų nuomone, Savivaldybėje yra įsigalėjusi didžiulė savivalė.
Tarybos nariai pasakojo, kad susirinkimo metu rajono vadovai buvo pilni arogancijos. Ypač A. Mikėnas, kuris nuolat demonstravo nepasitenkinimą ir pyktį, kad reikia atsakinėti į pateiktus klausimus.
Dabar frakcija šio klausimo svarstymą ruošiasi perkelti į Tarybos posėdį. Be to, žadama kreiptis į Valstybės kontrolę.
Jei kontrolierių išvados bus panašios kaip ir frakcijos, ji ruošiasi inicijuoti interpeliaciją ne tik mero pavaduotojui (apie tai jau kelis kartus rašėme), bet ir Administracijos direktoriui, kuris nustato veiklos tvarką. Interpeliacijos gali susilaukti ir Savivaldybės kontrolierė, kuriai neužkliuvo, konservatorių nuomone, ydinga lengvųjų automobilių naudojimo praktika.
Lėšų švaistymo apraiškų neįžvelgia
Frakcijos nariams nepavykus surasti bendros kalbos su rajono vadovais, Ž. Aukštikalnį pakalbino „Kupiškėnų mintys“.
Savivaldybė turi nemažai savų lengvųjų automobilių, bet pagal panaudos sutartis nuomoja dar per dvidešimt mašinų. Ar ne per daug?
Visų pirma, reikia pasakyti, kad penkios Savivaldybės mašinos stovi garaže nebenaudojamos, todėl tų automobilių nėra per daug.
Mašinų reikia tiek, kad galėtume atlikti mums paskirtas funkcijas. Anksčiau Savivaldybėje to transporto buvo gal ir mažiau, bet nuvažiuotas kilometražas būdavo labai panašus. Kiek aš atsimenu, per kelis paskutinius metus į garažą pastatyta gal dvylika automobilių, o per tą patį laiką nupirkome tik keturis naujus. Dėl to mums ir reikėjo sudaryti transporto paslaugų sutartis su darbuotojais, kurie ir važinėja savais automobiliais.
Pamenu, dabar jau nurašytu automobiliu naudodavosi trys darbuotojai, o tas kilometražas išdalintas trims žmonėms. Todėl gal ir atrodo, kad transporto yra daug, bet nuvažiuojamų kilometrų skaičius nedaug pasikeitė.
Opozija mano, kad kai kuriems Savivaldybės specialistams nustatytas per didelis galimų nuvažiuoti kilometrų skaičius. Tarkime, karo prievolės specialistė, civilinės ir darbo saugos specialistas sunkmečiu gal iš viso išsiverstų be automobilių?
Mes specialistams maršrutus koreguojame. Kai kuriems limitus sumažiname, kai kuriems padidiname. Tarkime, žmogui padidėja atliekamų funkcijų skaičius ir darbo krūvis, tada ir kilometrų limitas padidinamas. Kitiems – priešingai.
Automobilių nuoma Vilniuje ir Kaune.
Plačiau skaitykite „Kupiškėnų mintyse“
——-
Autorius: Gintaras JURGĖLAS