2024/11/25

Ar mokyklų išorės auditas – baubas?

Prasidėjus rajono bendrojo lavinimo mokyklų išorės auditui, dėl jo naudos kilo įvairūs debatai ir tarp mokytojų, ir tarp tėvų. „Kaip galima daryti išvadas apie mokytojų darbą, jeigu pamoką vertina ne specialistas – nors atvyksta vertintojų ir ne mažas būrys, bet jie nėra visų mokomųjų dalykų specialistai“, – svarstė ne vienas mokytojas. Sulaukta reakcijos ir iš tėvų – ar tikslingas auditas, jeigu prieš tai mokyklose vyksta mokinių elgesio repeticijos valgykloje, pamokų metu?

Plačiau papasakoti apie bendrojo lavinimo mokyklų išorės audito reikšmę paprašėme rajono Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjo Rimanto Jociaus.

Reikia žinoti, kaip mokytojai dirba

Pasak Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjo, iki šiol niekada nuodugniai nebuvo atlikta mokyklų veiklos analizė. „Jeigu būdavo gaunami skundai, mūsų skyriaus specialistai vykdavo į mokyklas, stebėdavo pamokas, bet tai būdavo konkretaus atvejo vertinimas, – sakė R. Jocius. – Pasibaigė 1-asis mokyklų reformos etapas, todėl labai pravartu žinoti, ar teisinga linkme einame, kaip mums sekasi. Šalyje mes nesame pirmi, kur atliekamas mokyklų išorės auditas, gal būtų tiksliau pasakyti, kad esame šio proceso pradžioje“.

Išorės auditas – su minimaliomis išlaidomis

Pasak R. Jociaus, mūsų rajonui pasisekė – esame tie, kuriems už išorės audito vertintojų darbą mokėti nereikės. Dabar apmokamos tik vertintojų grupės nakvynės ir maitinimo išlaidos, kurios siekia nuo 1 000 iki 1 500 Lt. Tai priklauso nuo vertintojų grupės dydžio. „Jeigu reikėtų apmokėti už audito vertintojų darbą, tai kainuotų nemažus pinigus“, – sakė Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjas.

Slaptumo nebuvo

Apie mokyklose vyksiantį auditą mokyklų vadovai žinojo beveik prieš metus – su jai viskas buvo derinama, todėl tai niekam nebuvo staigmena. Visada buvo stengiamasi bendrauti, aiškinti, kam jis reikalingas. Likus 70 dienų iki išorės audito vertintojų atvykimo į mokyklą, susitikdavo mokyklų ir išorės audito vertintojų grupės vadovai – jie derino visus audito darbo ir organizacinius klausimus.

Gerų darbo rezultatų suvaidinti neįmanoma

R. Jocius teigė, kad puikiai supranta mokytojų jaudulį, laukiant atvykstančių vertintojų, tačiau jeigu yra geri darbo rezultatai, vyksta nuoseklus darbas – jaudintis tikrai neverta. Išvykus išorės audito vertintojams iš mokyklos, dauguma supranta, kad tai tikrai ne sovietinių laikų vertintojų grupė, ieškanti vien negerovių. Vertintojai vertina daugiau metodinę, o ne dalykinę pusę – pamokose stebi, kaip mokytojai organizuoja darbą, kokius metodus taiko. Visi dirbtiniai, netikri dalykai greitai pasimato. Faktas patvirtinamas iš trijų šaltinių, todėl neįmanoma visko surežisuoti. Kalbamasi su vaikais, tėvais, mokytojais – melas greitai pasimato. Negalima sakyti, kad išorės audito metu bus visiškai išvengta dirbtinumo, bet jo tikrai nebus tiek daug, kaip kartais atrodo.

Tikrąją padėti žinoti – būtina

Į „Kupiškėnų minčių“ klausimą, ar gauti išorės audito vertintojų įvertinimai nebus vienas iš kriterijų mažinant kaimo mokyklų skaičių, sulaukėme patikinimo, kad taip tikrai neįvyks. „Mokyklos uždaromos dėl mažo vaikų skaičiaus – tai pagrindinis kriterijus. Išorės audito rezultatai padės pačioms mokykloms pamatyti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, tobulinti darbą. Jis neturi tikslo surasti kažką blogo – audito tikslas padėti mokykloms tobulinti savo darbą, įvertinti mokinių išsilavinimo kokybę. Darbo analizė yra būtina, o steigėjas turi teisę žinoti, kaip sekasi jo finansuojamai sričiai“, – sakė R. Jocius.

Šiuo metu yra gauti įvertinimai apie trijų mokyklų veiklos ir ugdymo rezultatus, ir jie nuteikia optimistiškai. „Mūsų rajone dirba daug gerų mokytojų specialistų, todėl manau, kad išorės audito įvertinimai turėtų būti geri“, – sakė Kultūros ir švietimo skyriaus vedėjas.

——-
Autorius: Nida ŠULCIENĖ

Dalintis
Komentarų nėra

Sorry, the comment form is closed at this time.

Rekomenduojami video