Ðiomis dienomis kupiðkënai, einantys pro buvusiø kareiviniø teritorijà, atkreipia dëmesá á iðlakià liepà nubrozdintu kamienu. Ðis medis auga ties ávaþiavimu á UAB „Dogrima“ statybiniø medþiagø parduotuvæ. Plika akimi matyti, jog èia vaþiuota automaðinos ir neásitekta kelyje (apie tai byloja rato áspausta vëþë greta medþio ant pievelës).
Á tai þiûrint kyla klausimø ne tik apie vairuotojo profesionalumà.
Kaltininkà rado
Pasidomëjome, ar aplinkosaugininkai kà nors þino apie suþalotà medá. Panevëþio regiono aplinkos apsaugos departamento Kupiðkio rajono agentûros vedëjos pavaduotojas Rimantas Adomauskas informavo, kad èia minima 50 cm diametro liepa suþalota 1,3 m aukðtyje nepaþeidþiant jos gyvybiniø funkcijø. Vadovaujantis aplinkos ministro 2003 m. ásakymo – saugotinø þeldiniø, augalø ne miðko þemëje apsaugos, prieþiûros, tvarkymo ir nuostoliø juos sunaikinus ar suþalojus atlyginimo tvarkos vienu ið punktø, medþiai, augantys bendro naudojimo þemëje yra saugotini. Tad ir ði liepa taip pat saugotina.
Iðsiaiðkinta, kad medá ðiø metø balandþio 26 d. uþkliudë UAB „Gilota“ vilkiko su puspriekabe vairuotojas R. G., veþæs cementà. Vairuotojas savo kaltæ pripaþino ir labai apgailestavo, kad taip nutiko, ko gero, dël jo nepatyrimo. Jam skirta 150 Lt administracinë bauda.
R. Adomausko nuomone, ten iðties vietos pasisukti dideliai automaðinai maþoka. Jam keista, kodël UAB „Dogrima“ vadovai yra uþtvëræ privaþiavimà ið kitos pusës, kur tikrai daugiau vietos. Kita vertus girdëjæs ir tokià nuomonæ, kad bereikalingai triukðmaujàs dël to medþio, nes greitai èia vyks statybos ir ne tik tà, bet ir daugiau medþiø èia bus iðpjauta. Nurëþti medá, þinoma, nesunku. Jei màstoma tik tokia linkme, tai labai liûdna. Juk medá uþauginti – ne vienos dienos darbas.
Toks gyvenimas arba „c’est la vie“
„Kupiðkënø minèiø“ klausimas apie suþalotà liepà UAB „Dogrima“ direktoriui Jonui Marciðauskui iðkart pakvipo tendencingumu. Jo nuomone, apie tai kalbëti jau bergþdþias reikalas. Mat ðiø metø liepos 1 d. jø bendrovës teritorijoje prasidës didþiosios statybos ir pertvarkymai. Jø detalieji planai patvirtinti ir aptarti su visuomene (paprastai visuomenei tokie aptarimai „dzin“, – aut. past.).
Paklaustas, ar ten iðliks medþiai, direktorius retoriðkai uþklausë pats: „Ar medis tenkina þmogaus poreiká, ar þmogus medþio?“ Pats ir atsakë, jog þmogui trukdantá medá reikia nukirsti, jis turás teisæ gamtà ðiek tiek pakoreguoti. Kirtæs ið peties, paðnekovas suskubo ðvelninti tonà ir pridûrë, kad visø medþiø tikrai nereikia iðkirsti, kad tos liepos jam tikrai gaila, betgi ji stovi ne toje vietoje ir, deja, jos nebebus. Dar pridûrë, jog bus suprojektuoti ir teritorijos þeldynai ir apskritai ðis buvusios kareiviniø teritorijos kampelis atnaujintas ið pagrindø papuoð Kupiðká (akiø nebebadys ðiluminë trasa, nuðiuræ garaþai ir t.t.).
Pasiteiravus, ar nemano, kad aplinkosaugininkø skirtà baudà vairuotojui turëtø sumokëti jø bendrovë, neuþtikrinusi saugaus privaþiavimo prie parduotuvës, J. Marciðauskas atsakë, jog per savaitæ jiems prekes atveþa maþdaug apie 4 autentiðkos maðinos. Jie dirba septyneri metai ir tokiø nutikimø në vienam vairuotojui nebuvo. Vadinasi, kaltas ne prastas ávaþiavimas. Tad ir mokëti jiems nëra uþ kà.
Architektës komentaras
Savivaldybës vyriausios architektës Euchridos Sipavièienës pasiteiravome, ar bûsimi pertvarkymai tikrai bus ne tik graþûs, bet ir patogûs tiek miestelënams, tiek UAB „Dogrima“ darbuotojams bei tiekëjams. Ar ateityje nekils pavojaus èia augantiems þeldynams, ar pagaliau jø èia liks pakankamai?
Vyriausioji architektë patikino, kad nuogàstauti dël medþiø likimo Jono Èerniaus aikðtëje ir apie bûsimà komercinës paskirties sklypà Gedimino g 53N nereikëtø. Ðiuo metu yra baigiamas rengti detalusis UAB „Dogrima“ komercinës paskirties ðioje vietoje tvarkymo ir naudojimo reþimo keitimo projektas. Sklype numatoma statyti naujà 3000 kv. metrø prekybos ploto prekybos centrà. Dabar èia esantys pastatai bus nugriauti. Nebeliks ir garaþø palei Taikos g. Ðalia sklypo einanti ðilumos tiekimo linija bus sumontuota po þeme. Vietoje buvusiø dviejø sandëliø atsiras didelë automobiliø stovëjimo aikðtelë. Ið Taikos gatvës bus árengti du ávaþiavimai: vienas pirkëjams, o kitas prekybos centrà aptarnaujantiems automobiliams.
Tiesa, statant pastatà nebus apsieita be medþiø kirtimo. Neliks 3 uosialapiø klevø (30-40 cm diametro), 1 puðies (15 cm), 2 topoliø (30-40 cm), 7 berþø (8-40 cm) ir 1 liepos (30 cm). Ádomu, kad pagal ðá planà nukentëjusioji liepa turëtø tebeaugti ten, kur ir auga! Ji, anot architektës statybos darbams tikrai netrukdo. Statytojas nëra atleidþiamas nuo priedermës gamtai. Jis turës pasodinti ðalia suprojektuotame parke atitinkamà kieká medþiø, atsiþvelgiant á nukirstøjø atstatomàjà vertæ.
E. Sipavièienës nuomone, reikëtø tik dþiaugtis, kad á Kupiðká yra pritraukiama naujø investicijø, bus naujø darbo vietø mûsø rajono þmonëms. Ði, iki ðiol netvarkyta buvusiø kareiviniø teritorijos dalis, tikrai nepuoðë miesto. Miestelënai taip pat neturëtø nerimauti ir dël padidëjusio automobiliø bei þmoniø srauto ðioje miesto dalyje iðkilus naujam komerciniam objektui. Juk Kupiðkis ne didmiestis.
P.S.
Jei viskas taip graþiai klostysis, tai kupiðkënams tikrai negresia kataklizmai (naikinamieji perversmai), apraðyti Dþono Vindemo (John Wyndham) mokslinës fantastikos romane „Trifidø dienos“, kai augalai plëðrûnai – trifidai – pradëjo þudyti apakusius þmones.
——-
Autorius: Banguolë ALEKNIENË