Vytauto gatvės gyventojai pirmosiomis gegužės dienomis gavo, kaip jie patys sako “dovanėlę„ – jų gatvė buvo apstatyta eismą ribojančiais ženklais. Gyventojams tapo sudėtingiau privažiuoti prie savo namų, o prie kai kurių parduotuvių ir kitų verslo įmonių pastačius draudžiančius sustoti kelio ženklus, labai sumažėjo klientų. Čia dirbantys ir gyvenantys žmonės klausia, kieno parašas yra po šiuos sprendimu, sukėlusiu šimtų gyventojų nepasitenkimą?
Pradėjus domėtis šia istorija, paaiškėjo, kad daugiau nei penki šimtai kupiškėnų pasirašė prieš ženklais apribotą judėjimo laisvę, o patį sprendimą vadina tiesiog absurdišku.
Istorijai – jau virš metų
2005 metų pavasarį miesto verslininkai įteikė prašymą rajono Savivaldybei, kad būtų atšauktas sprendimas dėl vienpusio judėjimo Vytauto gatve ir automobilių stovėjimo apribojimo kairėje gatvės pusėje. Tačiau birželį vykusiame Saugaus eismo komisijos (nuo jos sprendimų ir priklauso ženklų statymas) posėdyje į verslininkų argumentus nebuvo atsižvelgta. Jie net nebuvo pakviesti pasitarti.
Po nepalankaus sprendimo buvo bandoma aiškintis, kodėl miesto valdžia ignoruoja gyventojų ir verslininkų interesus. Anot jų, minėtos komisijos pirmininkas Jonas Jarutis paaiškino, kad tai kelių komisijos narių iniciatyva ir užgaida, o jis, nors ir būdamas pirmininkas, nesugebėjo pasipriešinti. Po tokio paaiškinimo kreiptasi į merą Leoną Apšegą. Šis išklausė jam pateiktus argumentus, atvykęs apžiūrėjo padėtį vietoje ir jį pasitikusiam verslininkui Rimantui Navanglauskui pranešė, kad, kol jis bus meru, tokie komisijos fokusai Taryboje nebus patvirtinti.
…o karavanas eina
Šį pavasarį Vytauto g. gyventojai įsitikino sena tiesa: “Šuo loja, o karavanas eina„. Pažadai liko pažadais, o sprendimas dėl eismo apribojimo virto kūnu. Žmonės domisi, kieno parašas yra po šiuo sprendimu ir kas atsakys už pasekmes, kurios neišvengiamai palies šioje gatvėje plėtojamą verslą.
Gyventojų nuomone, pristatinėti šį sprendimą, kaip gerinantį eismo saugumą, reikėtų nemažai drąsos, todėl jo niekas ir nekomentuoja. Paprastai visuose miestuose stengiamasi transporto srautus nukreipti nuo miesto centro, kur eismas intensyviausias. Dabar netgi krovininis transportas važiuos per centrą, kur ir avaringumas, ir oro užterštumas didžiausias.
Šventė atvėrė visus trūkumus
Praėjusį savaitgalį miesto centre vykusi šventė galutinai atskleidė šio sumanymo trūkumus. Uždarius autotransporto judėjimą centre, į Vytauto gatvę išvis nebebuvo galima įvažiuoti. Dirbtinai išmirusioje gatvėje gyvenantys žmonės pyksta dėl nepatogomų, o verslininkai skaičiuoja nuostolius.
Vytauto gatvės bendruomenės žmonės dėsto, kad eismo apribojimai neišsprendžia jokių problemų, tik sukelia aibes rūpesčių. Pastačius kelio ženklus žymiai pablogėjo eismo saugumas, nes beveik visos įmonės yra kairioje gatvės pusėje. Pirkėjai į parduotuves turi bėgioti skersai gatvę, vaikai, kuriuos tėveliai atveža į mokyklą, taip pat skuodžia per važiuojamąją kelio dalį. Iš sodų ar tolesnių kelionių grįžtantys žmonės privalo važiuoti ratu per centrą, tai ir nepatogu, ir deginami papildomi litrai kuro. Sunkvežimiai, nepriklausomai iš kurios pusės beatvažiuotų, taip pat riaumos per centrą. Verslininkai mano, kad taip yra pažeidinėjamos jų teisės, nes prie beveik visų įmonių nebegalima palikti mašinų, todėl mažėja pirkėjų srautas.
Uodega neklauso šuns
“Mintys„ pasiteiravo, ką apie susidariusią situaciją mano sprendimą priėmusios Saugaus eimo komisijos pirmininkas Jonas Jarutis. Pirmininkas paaiškino: “Tas projektas buvo tik atstatymas ilgus metus buvusių eismo sąlygų šioje gatvėje. Aš turiu pasakyti, kad su vienpusiu eismu sutinku. Važiavimas ratu gal ir truputį padidina kuro sąnaudas, bet eismo saugumas tai atsveria. Toks sprendimas komisijoje buvo priimtas jau daugiau kaip prieš metus, bet biudžetas buvo tvirtintas metų pradžioje, todėl pinigų neatsirado. Šiais metais, nutirpus sniegui, tai buvo padaryta. Aš, kaip asmuo, pilietis ir politikas, nesutikau su sprendimu leisti sustoti automobiliams tik vienoje gatvės pusėje. Buvau vienintelis komisijoje, kuris gynė verslininkų interesus. Esu įsitikinęs, kad Vilniaus prekyba, Petras ar Jonas privalo turėti vienodas verslo sąlygas. Komisijoje yra vienuolika žmonių, o tik aš vienas balsavau verslininkų naudai. Kiti balsavo pagal projektą, kurį iniciavo komunalininkų vadovas Rimantas Stundys ir kelių eismo priežiūros vyresnysis inspektorius Vytautas Stančikas. Jie manęs neįtikino, bet komisiją įtikino. Turiu pripažinti, kad sprendimas buvo priimtas balsų dauguma.„
Reikalauja komisijos atsistatydinimo
Šį kartą Vytauto gatvės gyventojų ir čia dirbančiųjų tonas jau nebėra švelnus ir prašantis. Verslininkai dėsto, kad yra pažeistos jų teisės. Valdžia nuolaidžiauja “VP Market„, o savus verslininkus skriaužia. Juk prie “Saulutės„ mašinoms galima stovėti, o, tarkim, prie “Pliuso„ ar “Rilerio„ – ne. Taip pažeidžiamos lygaus verslo sąlygos. Tai kvepia ir korupcija, ir pamatuotu verslo žlugdymu, ir įstatymų neišmanymu. Žmonių nuomone, šitam reikalui išleistus 20 000 litų reikėtų išskaičiuoti iš projekto sumanytojų kišenių ir panaudoti sveikatos apsaugai ar kam nors kitam.
Nepritarimo raštą pasirašę žmonės reikalauja, kad Saugaus eismo komisija nedelsiant atsistatydintų. Tuo turėtų pasirūpinti Savivaldybė, kurią panašūs sprendimai diskredituoja. Komisijai neatsistatydinus ir neatsisakius šio projekto, verslininkai patirtų nuostolių kompensaciją žada išsireikalauti iš savivaldybės.
——-
Autorius: Gintaras JURGĖLAS