Nors jau buvo žadėta, kad benzino kaina keletu centų atpigs, mūsų mieste ji vis dar išlaiko maksimalią – 1euro – vertę. Kuomet kuro brangimas buvo užfiksuojamas kasdien, daugelis su nerimu svarstė, kaip tai paveiks mūsų ekonomiką, europietiškos valiutos įvedimą ir pagaliau – kaip paprastam mirtingajam prisiderinti prie būsimo ekonominio sunkmečio. Vieni mobilūs gyventojai vietoj motorinės transporto priemonės renkasi dviračius, kiti į benzinu varomus automobilius planuoja montuoti dujinę įrangą, treti žada veržtis diržus ir taupyti kitų malonumų sąskaita. Tačiau, nepaisant diskusijų apie naujienas spaudoje, ryškių pokyčių maži miesteliai dar nepajuto.
Montuos dar sparčiau
Didžiuosiuose Lietuvos miestuose automobilininkai užplūdo autoservisus, pageidaudami įmontuoti dujinę įrangą. Kupiškyje, Pergalės g., įsikūrusios M. Varnausko individualios įmonės savininkas Mindaugas Varnauskas tvirtino, jog pas mus jokių skubos tendencijų nepastebima. “Mūsų servisas niekada nestovėjo tuščias, net ir žiemą klientai duoda darbo,„ – sakė verslininkas. Tačiau čia, norint įsidėti dujų įrangą, tapo įprasta registruotis iš anksto ir laukti dvi tris savaites. Per dieną įranga sumontuojama dviem trims mašinoms. Šioje srityje dirba du specialistai.
Kol kas įmonė turi tik vieną tam pritaikytą garažą, tad iškilo būtinybė plėstis. Šiuo metu statomos papildomos patalpos – per dieną numatyta aptarnauti 5-6 automobilius. Dujų įrangą dės 4 darbininkai. Tačiau spartesnio darbo teks palaukti iki pavasario.
“Kupiškyje jau visiems sudėjom dujas, – juokavo savininkas, pasiteiravus apie klientus, – dabar jų įrangą montuojame iš kitų miestų atvykstantiems žmonėms„. Teko nugirsti, kad į Kupiškį atvyksta automobilininkai net iš Vilniaus, vertinantys kokybišką darbą, suteikiamas garantijas.
M. Varnausko individualioje įmonėje kaina svyruoja nuo 750 iki 4200 Lt. Ji priklauso nuo automobilio markės, įrangos modelio ir, žinoma, nuo kliento piniginės. Verslininkas teigė jau nepatariąs montuoti pigiausią įrangą. Itališka produkcija atspindi kainos (850 Lt) ir kokybės santykį. Šią paslaugą įmonė teikia ir išsimokėtinai.
Puiki alternatyva benzinui
Pašnekovo teigimu, dujų kaina visada bus apie 60 proc. pigesnė nei benzino. Tad ir suvartojant jų 20 proc. daugiau šis kuras yra ekonomiškesnis. Žema kaina – ne vienintelis dujinio kuro privalumas. Variklio, naudojančio dujas, resursai yra žymiai didesnis už variklio, naudojančio benziną, resursus. Taip pat sunaudojama mažiau tepalų, variklio keliamas triukšmas sumažėja apie 8 dB, 2-3 kartus sumažėja kenksmingų medžiagų išmetimas, dvigubai ilgiau naudojamos uždegimo žvakės, variklis niekada nedetonuoja. Kaip galimus dujinio kuro trūkumus M. Varnauskas paminėjo tai, jog 15-20 proc. išauga kuro sąnaudos, dėl papildomos įrangos sumažėja bagažinės tūris ir padidėja automobilio masė.
Paplitusi nuomonė, jog dujinė įranga atsiperka pravažiavus 10 tūkst. km. Dabar, anot verslininko, pakanka ir 8000 km. M. Varnauskas tvirtino, kad dujų įrangą sumontavę vairuotojai nesutaupo pinigų, o tik daug daugiau nuvažiuoja kilometrų. Pašnekovas paminėjo pavyzdį kaip vienas jo pažįstamas, pasirinkęs dujas, šią vasarą leido sau į Palangą vykti du kartus, kai pernai tuo mėgavosi tik vienąsyk.
Rugsėjį – štilis
V. Kedainio įmonei Byčiuose įrangą tenka montuoti taip pat kone kasdien. Tik čia paslaugų prireikia vienai kitai mašinytei, klientai užregistruojami prieš savaitę ar kelias dienas. Daugiausia autoservise apsilanko kupiškėnų, tik vienas kitas atvyksta iš svetur. Rugsėjis, įmonės vadovo teigimu, palyginti ramus mėnuo. Galima numanyti, kad žmonės pinigus investuoja kitur, net ir pigiausiai dujinei įrangai pristinga lėšų. Populiariausia itališka automobilinė įranga čia įrengiama už 900 Lt, automobiliams su įpurškimu kainuoja iki 3000-4000 Lt, tačiau turtingi klientai atvyksta retai.
Įmontavus dujų įrangą, įmonėje suteikiama garantija ir nuolaida kurui. Vidmanto Kedainio žodžiais tariant, nors ir sunaudojamas didesnis kuro kiekis, dujos kainuoja perpus pigiau, todėl vairuotojai pajunta ženklų skirtumą.
Norėdami sutaupyti, gyventojai kreipiasi ir į pažįstamus automobilių specialistus. Tereikia patiems įsigyti dujinę įrangą ir meistras už šimtą kitą litų ją sumontuos. Ši nelegali paslauga retai kada garantuoja jos kokybę, atsiranda rizika, kad nepatikimoje ar susidėvėjusioje sistemoje iškils gaisro pavojus.
Nepilsi – nevažiuosi
Kupiškio „Lukoil“ degalinėje dujų kaina šią savaitę buvo 55 proc. mažesnė nei A95 markės benzino. Pastarojo litras išlaiko maksimalią kainą – 3,44 Lt. Kad ši suma mažės, negalėjo patvirtinti ir degalinės direktorius Drąsutis Žadeikis. Vienintelė galimybė – jei valstybė sumažintų akcizo mokestį degalams. Anot pašnekovo, daugelyje Europos šalių litras benzino kainuoja daugiau nei eurą. Tad nenuostabu, kad Lietuva vejasi vakariečius. Dėl kylančių kainų, D. Žadeikio teigimu, didelių pokyčių miesto degalinėje nejuntama: prie dujų kolonėlės grūsties nėra, o benziną žmonės taip pat pilasi po senovei – niekur nedingsi, važiuoti reikia.
Apie pažadus negirdėjo
Stovėti garažuose nesiruošia ir patruliuojantys policijos pareigūnų ekipažai. Juolab kad Policijos departamentas pažadėjo, jog iki spalio 1 d. teritorines šalies policijos įstaigas pasieks papildomi 500.000 Lt, skirti degalams. Siekiama, kad, pabrangus degalams, būtų užtikrintas nepertraukiamas tarnybų darbas ir pagalba visuomenei. Praėjusią savaitę pranešta, jog pinigų kiekis kiekvienam komisariatui paskirtas atsižvelgus į faktinį turimų automobilių kiekį.
Kupiškio rajono policijos komisariato viršininkas Anatolijus Krestovas tvirtino šios informacijos dar negavęs. Degalų pabrangimo pasekmės, komisaro paaiškinimu, šioje įstaigoje nejuntamos. Įvairiu kuru varomi pareigūnų automobiliai dirba įprastu režimu.
——-
Autorius: Gaila MATULYTĖ