Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos teritoriniai skyriai ir poskyriai pernai gavo 554 gyventojų skundus, nepatenkintų įsigytomis prekėmis. Net 76 proc. nusiskundimų buvo pagrįsti ir vartotojų teisės apgintos.
Kuo labiausiai būna nepatenkinti pirkėjai? Ar visuomet jie žino savo, kaip vartotojo, teises?
Svarbiausia gaminių sauga
Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Panevėžio apskrities skyriaus vedėjas Romutis Četvergas sakė, kad daugiausia šio regiono žmonės skundžiasi dėl įvairių elektrotechnikos gaminių, po to dėl avalynės, statybinių medžiagų bei autoserviso paslaugų kokybės.
Inspekcija ir savo ruožtu atlieka patikrinimus. Visų pirma žiūrima, kaip yra paisoma teisės aktų reikalavimų. Kiekviena prekė turi būti atitinkamai paženklinta. Pavyzdžiui, elektros prekės, žaislai, įvairios mašinos ženklinamos CE raidėmis (tai saugos ženklas, reiškiantis, jog prekė yra patikrinta notifikuotose laboratorijose), ant gaminio privalo būti nurodytas jo modelis, tipas, šalis gamintoja, įspėjamieji užrašai. Vartotojas turi gauti įsigyjamos prekės naudojimo instrukciją lietuvių kalba, kuri atitiktų gamintojo parengtą instrukciją.
IÅ¡ KupiÅ¡kio pernai sulaukta maždaug 30–ies telefono skambuÄių su paklausimais dÄ—l gaminių kokybÄ—s. ViskÄ… pavyko greitai iÅ¡sprÄ™sti. Inspektorius pabrėžė, kad jų tarnybai svarbiausia nustatyti, ar produktas saugus. Sunkiau sekasi susikalbÄ—ti su pirties B. Žekonio g. savininkais, kurie Å¡ių metų vasario 17 d. patikrinti antrÄ…jį kartÄ… buvo neiÅ¡taisÄ™ nurodytų higienos normų pažeidimų. Juos prireikÄ— bausti administracine bauda.
Žmogus, kuris kreipiasi dÄ—l prastos daikto kokybÄ—s, turi pateikti jo įsigijimo dokumentÄ…: kasos Äekį, jei pirko parduotuvÄ—je, arba kvitÄ…, jei įsigijo turguje. Tai svarbu nustatant gaminio pirkimo vietÄ… ir ar nepraÄ—jÄ™s jo naudojimo garantinis laikas. Nuo Å¡ių metų pradžios prekÄ—ms ir paslaugoms yra nustatyta 2 m. garantija (jei kitoks terminas neatsispindi jų dokumentuose) nuo pardavimo ar gavimo dienos. Tai turi bÅ«ti užraÅ¡yta ant prekÄ—s Äekio.
Anot R. Četvergo, kartais iškyla įvairių nesusipratimų tarp pirkėjų ir pardavėjų. Antai vienoje parduotuvėje moteris ilgu paltu eidama pro lentyną nušlavė nuo jos puoduką, kuris sudužo. Šiuo atveju atsakomybė teko pardavėjai, kuri indus sukrovė žemutinėje lentynoje. Pagal mažmeninės prekybos taisykles prekės privalo būti išdėliotos saugiai pirkėjams, kad apžiūrimas daiktas nebūtų dėl nemokšiškumo sugadintas, reikia paaiškinti, kaip juo naudotis, padėti pasimatuoti ir pan.
Ar pirkÄ—jas visada teisus?
Pasak septintus metus KupiÅ¡kyje avalyne prekiaujanÄios GenovaitÄ—s BreivienÄ—s, bÅ«na, kad žmogus perka batus ir žino, jog jų neneÅ¡ios. Toks pirkÄ—jas yra girdÄ—jÄ™s, kad per 14 d. galima nepatinkanÄiÄ… prekÄ™ grąžinti. Tad paprastai po tiek laiko ir su pretenzijomis prisistato. Jo niekaip neįtikinsi, kad batai geri. Jis nesutinka jų pakeisti kitais tokiais pat. Reikalauja tik pinigų. Kai kas įsigudrina iÅ¡ įvairių parduotuvių pirkdamas ir grąžindamas avalynÄ™ vis naujais batais vaikÅ¡tinÄ—ti. Žinoma, tokių pirkÄ—jų – vienetai. Pinigai grąžinami ar prekÄ— keiÄiama kraÅ¡tutiniu atveju – pvz., perlūžus padui ar pan. Nuo susitarimo su pirkÄ—ju viskas priklauso. Dažniausiai su juo pavyksta susitarti, kad avalynÄ— bus sutaisyta. BÅ«na, kad pirkÄ—jas netinkamai prižiÅ«ri batus, sugalvoja brokÄ…, nors akivaizdžiai matyti, kad jo nÄ—ra. Pavyzdžiui, viena moteris pareiÅ¡kÄ—, kad odiniai batai jai praleidžia vandenį. ApžiÅ«rÄ—jus aulinukus nesimatÄ—, jog bÅ«tų suplyÅ¡Ä™ ar atsiklijavÄ™. Å iuo atveju ji parsineÅ¡usi tuos batus namo, iÅ¡džiovinusi, nuvaliusi ir vÄ—l atidavusi nepatenkintai pirkÄ—jai, kuri per dvi savaites jų nÄ— kartelio nebuvo valiusi. Suaugusiam žmogui net nepatogu aiÅ¡kinti, kam avalynÄ—s tepalai reikalingi.
G. BreivienÄ— papasakojo dar vienÄ… atvejį, kuomet prireikÄ— ir batų bazÄ—s eksperto konsultacijos, kad pirkÄ—jai įrodytų, jog jos sÅ«naus avÄ—tų žieminių batų kantelis suskilo tyÄia padaužius akmeniu.
PardavÄ—ja patikino, jog visuomet savo pirkÄ—jus pakonsultuojanti dÄ—l batų kokybÄ—s. Jei žmogus perka pigius kinų gamybos batus už 12 Lt, tai didelio stebuklo neturÄ—tų tikÄ—tis. Apskritai avalynÄ— yra trijų kokybÄ—s pakopų. Atitinkamai skiriasi ir kaina. Ä®spÄ—janti moteris ir dÄ—l elastinÄ—s odos batų, kurie nebijo Å¡alÄio ir vandens, bet neatsparÅ«s Å¡iurkÅ¡Äiam pavirÅ¡iui, nusilupa. PerspÄ—ti dÄ—l batų kokybÄ—s, ne visi atsisako juos įsigyti. Žinantys, kaip avalynÄ™ prižiÅ«rÄ—ti, jÄ… sÄ—kmingai neÅ¡ioja.
KupiÅ¡kio parduotuvÄ—s “Labas†pardavÄ—ja Laima Å ukienÄ— sakÄ—, kad elektros prekes jie ima iÅ¡ solidžių firmų. Jos praktiÅ¡kai atgal negrįžta. Buvo pasitaikÄ™ defektų dÄ—l nenukalkintų virdulių ar plauko, patekusio į plaukų džiovintuvÄ…. Å iais atvejais tuos daiktus sutaisÄ— ir grąžino pirkÄ—jams paÄios tuos gaminius tiekianÄios firmos.
Žaislai į parduotuvę taip pat patenka su kokybės pažymėjimais. Dėl jų saugumo nereikėtų nerimauti. Tik tėvai patys turėtų atkreipti dėmesį, kokio amžiaus vaikui tas žaislas yra skiriamas. Juk nepaduosi konstruktoriaus vienerių metukų mažyliui.
Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.