Kupiškėnų mintys

2017 m. lapkričio 20 d., pirmadienis

Reklama   |   Prenumerata   |   Naujienos   |   Archyvas

 

 Ieškoti

Kroštas brungiausias
Informacija
Įkainiai

 

 

Talalojus

KUPIŠKIO GELEŽINKELIO STOTIES ISTORIJOS PĖDSAKAIS

Banguolė ALEKNIENĖ

2012−11−29

Komentarai0    Paruošti spausdinimui      Nusiųsk šio straipsnio nuorodą draugui

Taip atrodo šiuo metu Kupiškio geležinkelio stotis.
Autorės nuotrauka
Kupiškio geležinkelio stoties istorija prasidėjo 1873 m. lapkričio 1 d., atidarius Radviliškio-Kalkuonės geležinkelio liniją. Per ilgą savo gyvavimo laikotarpį šios stoties pastatai ne kartą keitė savo pavidalą, bet iki šiol išlaikė savo paskirtį.

Tarp dviejų karų

Traukinių stotelė Slavinčiškio kaime, 2 km nuo Kupiškio, pastatyta nutiesus Radviliškio-Kalkuonės geležinkelio ruožą, kurį tiesė Liepojos geležinkelių bendrovė. Stotelė pradėjo veikti 1873 m. lapkričio 4-ąją. Kaip ji buvo įrengta, kas joje dirbo, išsamesnės informacijos galima rasti L. V. Žeimanto knygoje “Liepojos-Romnų geležinkelis 1869-1915“, išleistoje 2005 m. Vilniuje.

Kupiškio geležinkelio stoties budėtojas Vaclovas Lesmanas 1964 m.
Nuotrauka iš Kupiškio viešosios
 bibliotekos archyvo
Ten pateiktais duomenimis, stotelė turėjo vandentiekį, tiekiantį garvežiams vandenį, kurį siurbė iš tvenkinio, nemažą keleivių namą, kuriame buvo įrengti butai viršininkui, kitiems eismo darbuotojams. Čia stovėjo IV kelio ir pastatų ruožo 5-os nuovados namai kelio meistrui, kelio darbininkų artelės prievaizdui (seniūnui), didelis darbininkų namas kelininkams (4 butai).

Stotis buvo sujungta 2 telegrafo laidais, buvo 2 telegrafo aparatai. Krovos darbams turėjo dengtą ir atvirą platformas, medinį pakhauzą, 1 svarstyklių būdelę, 3 statistikų priskirtas 10-30, 50-75 ir 200 pūdų galios svarstykles.

Eismo ūkį sudarė 6 iešmai su kryžmėmis, 2 atramos, 2 dvigubos iešmininkų būdelės, 2 žali ir 2 raudoni diskai.

Vanduo buvo siurbiamas iš tvenkinio. Prie jo stovinčiame pastate buvo paprastas garo variklis. 1913 m. stotyje dirbo viršininkas, 3 jo padėjėjai, 4 iešmininkai, krovinių svėrėjas, sargas.

Šioje stotyje geležinkelininko karjerą pradėjo prezidento Algirdo Brazausko dėdė Kazys Brazauskas, dirbęs telegrafininku, vėliau tapęs stoties viršininko padėjėju.

Belaukiant garbingo svečio Kupiškyje (XX a. 4 dešimtmetis). Tarp dviejų kostiumuotų ponų stovi Leonardas Leščinskas, tuometinis Kupiškio geležinkelio stoties budėtojas, Kupiškio gaisrininkų dūdų orkestro dalyvis.
Pagal jo pasakojimą kažkuriais metais įvykęs nemalonus incidentas, jis reikiamai neįforminęs ir pasitikėdamas perdavė vagoną prekių vienam verslininkui. Tas jį apgavęs ir greitai po šio įvykio pabėgęs į Palestiną. Dėl šio įvykio iš geležinkelio tarnybos buvęs atleistas ir atsidūręs su šeima be duonos kąsnio.
Iki šių dienų senieji Kupiškio (Slavinčiškio) geležinkelio stotelės pastatai neišliko. Pirmojo pasaulinio karo pabaigoje juos sudegino vokiečiai. „Kupiškėnų enciklopedijoje“ pateikta informacija byloja, kad taip atsitiko dėl to, jog tuometinė lietuviška Kupiškio savivaldybė nereagavo į 1918 m. gruodžio 23 dienos vokiečių okupacinės valdžios reikalavimą apmokėti jai už paliekamus Kupiškio geležinkelio stoties pastatus bei du didelius sandėlius. Todėl gruodžio 27 d. vokiečiai šiuos statinius sudegino.
1931 m. buvo pastatytas naujas Kupiškio geležinkelio stoties rūmas, išlikęs iki šių dienų.

Vadovai ir dabartis

Sovietmečiu Kupiškio geležinkelio stočiai, kaip teigia amžininkai, yra vadovavę Mikuta, Laucevičius, apie 9 m. - Stepas Vrubliauskas. Jį maždaug nuo 1959-ųjų pakeitęs Eugenijus Petras Šeinauskas buvo ilgiausiai šias pareigas ėjęs vadovas. Po jo mirties nuo 1998 m. iki 2009 m. Kupiškio geležinkelio stočiai vadovavo Lina Kiaulėnienė. Šiuo metu stoties viršininkas yra Ivan Saikovski.

Matyt, traukinys su svečiu atvyko. Jo laukę žmonės sveikindamiesi jam moja ir eina pasitikti (XX a. 4 dešimtmetis).
Nuotraukos iš Ričardo Kalyčio fotoarchyvo, perduoto Kupiškio etnografijos muziejui
Kupiškio geležinkelio stotis tebėra svarbi Kupiškiui ir jame įsikūrusioms pramonės įmonėms. Čia vyksta įvairių krovinių gabenimas. Išliko ir keleivinių traukinių eismas. Du kartus per dieną Kupiškyje stoja traukiniai, važiuojantys iš Šiaulių į Rokiškį ir atgal.

Šiuo metu stotyje dirba stoties viršininkas, keturi stoties budėtojai (organizuoja krovinių, keleivių vežimą, užtikrina saugų eismą bei traukinių grafiko vykdymą, atlieka operacijas, susijusias su maršrutų rengimu traukinių priėmimui, išleidimui, praleidimui bei manevravimui) ir trys komercijos agentai (perduoda ir priima iš klientų vagonuose sukrautus krovinius, kontroliuoja krovinių pakrovimo ir įtvirtinimo vagonuose atitikimą Krovinių krovimo ir tvirtinimo taisyklių reikalavimams, važtos dokumentų pildymą, atlieka važtos mokesčių paskaičiavimus).

Kupiškio geležinkelio stotis mena ir stalinizmo aukų kančias. Apie tai byloja prieš 20 m. ant geležinkelio stoties pastato atidengta atminimo lenta su įrašu, kad nuo 1941 m. birželio 14 d. iki 1952 m. sausio 23 d. iš šios stoties buvo tremiami Kupiškio krašto gyventojai į Sibirą ir kitas atšiaurias Sovietų sąjungos vietoves. Tai buvo Kupiškyje pirmasis viešas istorinę tiesą apie stalinizmo nusikaltimus liudijantis žodis. Kasmet birželio 14-ąją - Gedulo ir vilties dieną - čia renkasi buvę tremtiniai ir jų palikuonys, valdžios ir visuomenės atstovai pagerbti likusių Sibiro platybėse ir žuvusių už Lietuvos laisvę.


Skaityti komentarus (0)

 

Redakcija už komentarų turinį neatsako ir pasilieka teisę pašalinti tuos
skaitytojų komentarus, kurie yra nekultūringi, reklamuoja ar pažeidžia įstatymus.
 

 

Vardas:  (nebūtinas)
El. paštas:  (nebūtinas)
Komentarai:

Šį lauką palikite neužpildytą:

 

 Gali praeiti šiek tiek laiko, kol komentaras bus matomas.

 

Savaitės klausimas

Ar pritariate, kad tėvai būtų skatinami eiti tėvystės atostogų?

 
 
 
 

 

Vardadieniai

Felė, Felicija, Felicijonas, Felicijus, Felicita, Feliksas, Felius, Josvyda, Josvydas, Jovyda, Jovydas, Vaidvilas, Vaidvilė.

 

 

 

 

 

 

 

 

Naujienos: Visos naujienos  |  Aktualijos  |  Gamta ir mes  |  Sveikata  |  Vėrinys  |  Nuomonės  |  Kupiškio krašto kaimų istorijos  |  Rezervuota jaunimui  |  PAMIRŠTI NEGALIMA PRISIMINTI
Kroštas brungiausias: Kupiškėnų kertala
Informacija: Skelbimai  |  Atsiliepimai  |  Redakcija
Įkainiai: Prenumerata  |  Reklama
Archyvas: Amatų gijos  |  Aukštaičių kraštas  |  Bendruomenė  |  Kamara  |  Iš ESmės  |  Požiūris  |  Sugrįžimai  |  Ulyčia  |  Amžių sandūroje  |  „Pasikalbosykim“  |  Laiko raštas  |  Gyvenimo ratas  |  Savi tarp kupiškėnų  |  Šėlsmas  |  Talalojus  |  Pasikalbosykim  |  Mūsų žmonas  |  Likimai  |  Horizontai  |  Propagandos anatomija  |  Pabėgėliai  |  Pilietiškumas  |  Kas mus saugo?

Jūs esate

šios svetainės lankytojas


Šiame puslapyje pateiktą medžiagą kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Kupiškėnų mintys“ sutikimą.

 

UAB „Kupiškėnų mintys“, Gedimino g. 34, 40130 Kupiškis

Tel.: (8 459) 3 54 74, tel./fax.: (8 459) 5 48 89.

Elektroninis paštas: kupmin@takas.lt