Skelbimai
Pašnekesiai
Reklama
Vėrinys

MENININKŲ RECEPTAI REGIONAMS

Ray Bartkus Panevėžyje. Šių metų gegužės 18 d. per forumą „Kultūra yra“, organizuotą „ City Alumni Panevėžys“, menininkas skaitė pranešimą tema „Miesto mitas – iš Majamio į Čikagą už 14,10 Eur“.
Gintaro Lukoševičiaus nuotrauka iš „City Alumni Panevėžys“ archyvo

Svetur apsilankius

Net ir mažiausias miestas gali neatpažįstamai pasikeisti, jei tik bus įgyvendintos neatrastos idėjos. Miestų ir miestelių išskirtinumas gali būti kuriamas bendrai sutarus vietos kūrybinei bendruomenei, valdžiai ir verslui. Toks pavyzdys – Marijampolės festivalis „MaLonNy“ (Marijampolė – Londonas – Niujorkas) – idėjų migracija.

Šiemet į Marijampolę antrąkart atvyko ir JAV menininkas Eli Elysee, kurio darbas „Šv. Jurgis iš Etiopijos“ vieną senamiesčio sieną puošia nuo 2016 metų. Haityje gimęs, bet Niujorke augęs ir mokęsis dailininkas bei dizaineris turi savo studiją bohemiškame Bushwick rajone. Personalines parodas Eli Elysee ne vieną kartą pristatė Chelsea rajono galerijose Niujorke, taip pat Berlyne ir Tokijuje.

Nomeda SIMĖNIENĖ

Šiemet šis festivalis surengtas šeštą kartą ir per tą laiką tapo šio miesto tapatybės ženklu. Idėjos autorius ir kuratorius yra Niujorke gyvenantis lietuvis menininkas Ray (Rimvydas) Bartkus.

Ray Bartkus, gimęs 1961 metais, daugiau nei dvidešimt metų gyvena Niujorke. 1986 metais jis baigė grafikos specialybę Valstybiniame dailės institute (šiandien Vilniaus dailės akademija). Yra sukūręs 50 litų banknotą. Dirbdamas iliustruotoju tokiuose leidiniuose kaip „Wall Street Journal“, „Time“, „Newsweek“, „Harper‘s“, „The Los Angeles Times“, „Boston Globe“, „Smart Money“, „Business Weekly“ jis puikiai įvaldė masinių medijų niuansus. Jo darbų yra įsigijusi Nacionalinė portretų galerija Vašingtone, Lietuvos dailės muziejus, įvairios privačios kolekcijos JAV, Kanadoje, Lietuvoje, Vokietijoje, Prancūzijoje bei kitose šalyse.

Galbūt šiemet gims dar vienas toks kūrinys kaip R. Bartkaus „Tekantis gyvenimas“, kuris pateko ant „National Geographic Lietuva“ žurnalo priedo viršelio, buvo peržiūrėtas milijonų žmonių visame pasaulyje.

Nors R. Bartkus neturėjo jokių sąsajų su Marijampole, šiandien jis yra žymiausias šio miesto ambasadorius. Festivalio užuomazgos, kaip pasakoja pats menininkas, prasidėjo Jamaikoje, jam švenčiant gimimo dieną. Tąkart buvo daug draugų ir iš Lietuvos, o vienas jų – signataras Algirdas Kumža, kuris ir pakvietė kitais metais visus susirinkti į Marijampolę. Ir prieš šešerius metus viename sakinyje buvo ištarti Marijampolės, Niujorko ir Londono pavadinimai. Tuomet net pačiam R. Bartkui visa tai atrodė akiplėšiška, daug kam kvepėjo avantiūra. Kai žodžiai tapo kūnu, skeptikų nebeliko.

Menininkas R. Bartkus įsitikinęs, kad nereikia sėdėti rankų sudėjus ir laukti, kol kažką pasiūlys valdžia iš Vilniaus. Kiekviena bendruomenė, taip pat ir mažų miestelių, gali ir turi imtis atsakomybės plėtoti miestą norima linkme. Piliečiai gali labai daug ką patys padaryti.

Šiemet R. Bartkus žengė dar vieną žingsnį į ateitį. Ką tik pasibaigusiame festivalyje „MaLonNy 6“ (birželio 28–liepos 3 d.) surengtas forumas. Jo tema – „Šiuolaikinio meno centras Marijampolėje“.

Menininkas svarstė, kad toks meno centras gali tapti viso regiono varikliu. „Regionu vadinu pietų Lietuvą, šiaurės rytų Lenkiją, taip pat ir vakarų Baltarusiją. Tai yra mums visiems istoriškai ir kultūriškai labai svarbi teritorija, daugelį amžių gyvavusios bendros valstybės sandūra, dabar gi praradusi raiškų identitetą. Vakuumas visada užpildomas. Neturiu net mažiausios abejonės, kad regiono kultūrinis centras bus įkurtas. Klausimas tik – kada ir kur. Siūlyčiau padaryti tai dabar ir Marijampolėje!“ – įtikinamai kalbėjo R. Bartkus.

Forume „Šiuolaikinio meno centras Marijampolėje“ naujai kuriamo Stasio Eidrigevičiaus meno centro idėją pristatė ir Panevėžys. Dešinėje – projekto kuratorė Lina Blažytė. Fone – Ray Bartkaus piešinys, sukurtas per vieną festivalį.

Per pastaruosius penkerius metus Marijampolėje sukurta 19 piešinių, įvyko daugybė performansų, forumų ir diskusijų, „masterclass“ susitikimų, įgyvendinant projektą savanoriavo keli šimtai jaunuolių. Mecenatas – bendrovė „Arvi“. 2018 metais Marijampolės savivadlybei skirtas „Auksinės krivūlės“ ženklas už kultūros puoselėjimą.

Ankstesniais metais sukurta sienų tapyba yra turistų traukos objektas, čia pirmąkart nuskambėjusios idėjos virto naujais projektais ar sukėlė pokyčius, pasklido už Lietuvos ribų. O pačią Marijampolę įkvėpė keistis toliau – vienos meno iniciatyvos išjudina kitas, tai – stipri sinergija, yra pažymėjęs ir R. Bartkus.

Paveiksle vaizduojama iš logotipų sudaryta kalba. Pagrindinis akcentas – matomi žodžiai „Live for now, die for later“ („Gyvenk dabar, mirk vėliau“). Menininkė Vandana Jain (JAV, 2015 m.) norėjo, kad žmonės praeidami pro šį paveikslą turėtų apie ką susimąstyti, todėl pavaizdavo mirties ir gyvenimo kontrastą, kuris sukuria stiprius pojūčius. Paveiksle galima įžvelgti delnus, laikančius vandens lašą, simbolizuojantį gyvybę.

Tokią reputaciją įgijusio renginio organizatoriams nebereikia ilgai derėtis ar aiškintis su menininkais, kuriuos kviečia prisijungti prie simpoziumo, jie žino, kad čia kuriamas intriguojamas ir ilgalaikis projektas, nereikia specialiai kviesti ir svečių – žiūrovų ir klausytojų. „MaLonNy“ gerbėjai kasmet laukia tradicinio sujudimo mieste.

„Menas ir kultūra yra galingi XXI a. ekonomikos varikliai. 2015 m. kultūra JAV ekonomikai generavo 763 mlrd. dolerių, tai daugiau nei agro-, ar transporto sektoriai. Šios tendencijos Vakarų pasaulyje tik stiprės, nes vartotojų visuomenės virsta patirčių visuomenėmis. Daugelis miestelių, išgyvenančių ekonomines ir identiteto krizes, atsigavo ir suklestėjo būtent atsigręždami į meną“, – priminė R. Bartkus.

Šiųmetinis festivalis prasidėjo įmonės „Lietuvos cukrus“ patalpose – didžiuliame, net 1000 žiūrovų talpinančiame angare, įspūdingu performansu su pasaulyje gerai žinomu kompozitoriumi, smuikininku Tomu Chiu. Dėl indėlio į šiuolaikinę muziką ir garso meną vertinamas iš Taivano kilęs, bet Niujorke gyvenantis Tomas Chiu yra pristatęs daugiau nei 100 premjerų su kitais garsiais muzikos pasaulio kūrėjais.

Renginio organizatoriai – Marijampolės savivaldybė, VšĮ „Sveikatingumo idėjos“ ir bendrovė „Arvi“ – dar kartą parodė, kad Marijampolė yra naujovių ir išbandymų nebijantis miestas.

Meg Regelous (JAV) 2017 metais sukurtas kūrinys „Kačių sienelė“. Ji nutapė kačių ir paukščių, simbolizuojančių Marijampolės miesto istorijos fragmentus apie miesto grafienės Pranciškos Butlerienės meilę katėms.
Autorės nuotraukos

Reklama
Komentuoti

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Reklama
Reklama
Į viršų